Storservice multivan 2006 4M 131hk AXD 200000km

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Toretang
Car: T5 2006
Phone: 47631939

Storservice multivan 2006 4M 131hk AXD 200000km

Post by Toretang »

Har hatt denne skatten i 10 måneder og nå bikket den 200000km

Har ikke hatt servicer på merkeverksted så jeg vet ikke hva som er gjort med den. Føler den trenger en storservice og «nullstilling». Siden jeg ikke har garasjen oppe å gå enda tenker jeg at det beste er å kjøre den til tyskland eller danmark eller et annet egnet merkeverksted.

Hva bør skiftes / skulle vært skiftet på denne km? Tenker også forebyggende.

Mine tanker:
Vanlig service
Vannpumpe (kan lekke inn i olja)
Eksosmanifoil (hører litt tikke fiselyd når jeg gir gass på tomgang. Kan det være dette?)
Turbo? Ser mange har byttet rundt 230000km)
Dobbelmassesvinghjul og clutch? (Ser også endel har byttet og har en slags romlelyd ved gasspådrag spes på lave turtall)
Forstillingsdeler? (Klakker i humper)
Oljer på differ og haldex?
Eksosanlegg er rusta (flasser av på begge pottene)

Andre ting jeg burde få med meg?

Fikk også en feilmelding flere ganger i oppoverbakke (bilen er importert fra Belgia nesten ny): STOP Bremsen Fehler. Hva er dette?

Er svært habil på å skru og har masse verktøy, men vet ikke om jeg orker når det evt. Er så mye og ikke løftebukk eller tak på garasjen. Hva ville dere ha gjort?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Storservice multivan 2006 4M 131hk AXD 200000km

Post by Der Postmeister »

Tja. Faktisk vurdert om det ikke like dumt å kjøpe ny bil, for skal du ta alt det der i en jafs, er du på god vei. Det blir dyrt. Også i utlandet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Toretang wrote:Har hatt denne skatten i 10 måneder og nå bikket den 200000km

Har ikke hatt servicer på merkeverksted så jeg vet ikke hva som er gjort med den. Føler den trenger en storservice og «nullstilling». Siden jeg ikke har garasjen oppe å gå enda tenker jeg at det beste er å kjøre den til tyskland eller danmark eller et annet egnet merkeverksted.

Hva bør skiftes / skulle vært skiftet på denne km? Tenker også forebyggende.

Mine tanker:
Vanlig service
Vannpumpe (kan lekke inn i olja)
Eksosmanifoil (hører litt tikke fiselyd når jeg gir gass på tomgang. Kan det være dette?)
Turbo? Ser mange har byttet rundt 230000km)
Dobbelmassesvinghjul og clutch? (Ser også endel har byttet og har en slags romlelyd ved gasspådrag spes på lave turtall)
Forstillingsdeler? (Klakker i humper)
Oljer på differ og haldex?
Eksosanlegg er rusta (flasser av på begge pottene)

Andre ting jeg burde få med meg?

Fikk også en feilmelding flere ganger i oppoverbakke (bilen er importert fra Belgia nesten ny): STOP Bremsen Fehler. Hva er dette?

Er svært habil på å skru og har masse verktøy, men vet ikke om jeg orker når det evt. Er så mye og ikke løftebukk eller tak på garasjen. Hva ville dere ha gjort?
- Les ut feilkoder
- Ta vanlig service (olje, oljefilter og luftfilter)
- Bytt Haldexolje
Vent med resten. Ta vannpumpe til våren, følg nøye med på vann og olje i mellomtiden. Er det feil på eksosmanifoil pleier det å lukte eksos. Sjekk om det lekker et sted på intercooler eller slanger/skjøter. Turbo kan holde leeeeeenge hvis man bytter olje regelmessig og kjører fornuftig. Samme med dmf og clutch. Forstilling kan være link til stab.stag. foring til stabstag, nedre bærekule, styreledd. Finn ut hva å bytt det. Eksosanlegg kan holde i maaaange år selv om det flasser, det er mange lag hvis det er det originale...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Fjærbeinslager får du regne med å bytte snart, men vent til du må.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=48622

Hjullager pleier også å komme ved denne km, men også her, vent til du må.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=48062

Et alternativ er å finne en dyktig hobbymekaniker/entusiast. De gjør jobben ofte bedre enn verksted og til halv pris mot premium verksted.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Toretang
Car: T5 2006
Phone: 47631939

Post by Toretang »

Da begynner det å nærme seg ferdig garasje og løftebukk. Har enda ikke fikset noe på bilen, med nød og neppe gikk den gjennom eu med sprukket gummi på nedre bærekule og svart i hele motorrommet pga sprekt eksosmanifoil.

På motor skal jeg skifte: eksosmanifoil, vannpumpe, clutch/svinghjul, frihjul på dynamo og ac pumpe. Noe annet jeg burde vurdere i denne slengen? Sjekke dyser? Kam?

Er det enkleste å ta ut motoren eller skifte dette med motor i? Har løftebukk og bilen kan stå en stund

Understell: finnes komplette forstillingssett? Vil bytte det meste som er fornuftig inkl bytte til polyforinger. Senkesett? Hva er fornuftig her? Vil ha den lavere og x5 felger på, samtidig at den ikke skal være for hard.

Bytter også haldex olje og lager på mellomaksling, den rister.

Noe jeg har glemt nå?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Koolart skaffer vel senk og poly.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter