El skyvedører + ulyd multivan 2014

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Lars Støttum
Car: t5
Phone: 12345678

El skyvedører + ulyd multivan 2014

Post by Lars Støttum »

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en multivan og har en nå for prøvekjøring.
Bilen er topp, men noen ganger så henger de elektriske skyvedørene seg. De begynner å lukke ca 30 cm også går de opp igjen. Det har skjedd opptil 4 ganger før den lukker seg helt. Det har skjedd på begge dørene.

Hva kan dette være et tegn på?

Det har også skjedd noen ganger at bilen i rundt 70km i timen lager en kort skurrelyd under. Høres nesten ut som at den bomgirer men har ikke sett den bytter gir da. Den ligger da som regel i D5. Det kan høres ut som det skjer midt under bilen, men kan ta feil.

Har dere noen formening om hva dette kan være?

Gjelder en 2014 modell, gått 185 000km
Bratti
Car: 2011 Multivan H, 180, 4M

Re: El skyvedører + ulyd multivan 2014

Post by Bratti »

Jeg har en Multivan 2011 modell med elektriske skyvedører og det har mildt sagt vært et irriterende problem det du nevner. Det tok min lokale Møller 2 år å fikse problemet delvis. Det de til slutt klarte å fikse var nettopp det at dørene slår tilbake ved lukking når bil står i ro uten videre, jeg vet ikke eksakt hva de gjorde til slutt som løste problemet med de skiftet pakning for skyvedør med føler begge sider (7E0 843 785 A / 7E0 843 786 A) samt rulleføring begge sider (7H0 843 397 AB / 7H0 843 398 AB) + at de justerte følsomheten på begge dørene, dvs at det skulle mer motstand til før de slo tilbake (klemsikring). Det de aldri har klart å løse er at dørene slår tilbake hvis jeg vrir om tenningen i det dør går igjen men det er ikke et større problem enn at jeg venter noen sekunder.

Jeg vil også nevne at jeg har fått byttet motor, det er et kjent problem med motoren i min Multivan 180 tdi, heldigvis blinket oljelampa en uke før garanti gikk ut på kun 75000km pent kjørt.

Ellers en fantastisk bil, spesielt for oss som er en stor familie og som trekker en båt på 2 tonn opp/ned til Sørlandet hver sommer :)
Post Reply