Jeg vil ha dine beste tips til en nybegynner!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Dunndunn

Jeg vil ha dine beste tips til en nybegynner!

Post by Dunndunn »

Hei, godtfolk! :D

Her om dagen kom jeg over en Volkswagen Caravelle Syncro fra 1988 på finn.no (link nederst) og falt pladask! Det kilte i magen og jeg forstod at dette er bilen for meg. Desverre har jeg ikke økonomien til å kjøpe akkurat nå, men sparingen er påbegynt og drømmen sterk! Jeg er helt fersk på både skruing og biltype og ønsker derfor å samle deres kloke hoder til en nybegynner guide for kjøp, renovering og vedlikehold av en 80-talls Caravelle. Takker for alle svar på forhånd og fyrer løs med noen spørsmål.

Hvilke ulike modeller med 80-talls design (beklager, mangel på bedre formulering) ville du anbefalt å starte på?
- Hvor skal jeg lete?
- Hvilke typer har et godt marked for reservedeler?
- Er noen lettere å skru på en andre?
- Vedlikehold, driftsikkerhet (antageligvis ingen? :roll: ), osv. osv.

Setter stor pris på utdypende forklaringer og bilder!

- Audun

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=63032899
OddN
-
-

Re: Jeg vil ha dine beste tips til en nybegynner!

Post by OddN »

Velkommen. Det er mange tråder her som omhandler kjøpsråd, så søk og les så er jeg sikker på at du etter hvert blir klokere.

Men som en grunnregel må det sies at jo bedre karosseriet er, desto bedre utgangspunkt har du. Disse bilene er dessverre nokså beheftet med rust i skjøtene, og dette er så godt som umulig å få eliminert om det først har begynt. Det kan selvsagt holdes i sjakk med årlige flikkinger, men det kommer som regel tilbake.

Og når det gjelder ulike modeller, så er de ikke så forskjellige. Det er noen detaljer som er endret opp gjennom årene, men ikke noe svært.

Bensin/diesel er en evigvarende diskusjon her, noen liker den ene og noen den andre. Noen foretrekker Subarukonverteringer, mens andre foretrekker nyere VW TDI.

Syncro er dyrere både i innkjøp og i reparasjoner, men ikke avskrekkende, om det er firehjulstrekk du vil ha.

Den bilen du linker til har vært annonsert flere ganger de siste par årene på Finn, om den har skiftet eier tilsvarende mange ganger er usikkert. Uorginal lakkering er det i allefall, om det er pent er smak og behag...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hva skal bilen brukes til ? Trenger du lasteplan, eller minimum 5 seter, skal du på campingtur , kan du skru selv? Osv. Finn ut av det først og begynn så å let etter en så orginal og rustfri bil som mulig, eller i det minste en som er ombygget av noen som vet hva som er gjort og tilstanden på delene som er brukt.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Velkommen her inni !! :D I hvertfal er du hos den riktige gjengen som veit hva som gjelder og med mest peiling på nesten alt. Her få du hjelp og skal kose deg :mrgreen: ( Husk og skrev bosted i avataren din , at noen som vil hjelpe deg, har det lettere og nevne sted i nærheten for eksempel ) :mrgreen: Eller er det ikke selden , at noen ta en titt på problemet som dukker opp :wink:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Dunndunn

Post by Dunndunn »

Takk for kjappe svar! Det skal helst være en 5 fem-seter. Vil gjerne bruke den til camping, men den skal først og fremst være praktisk til daglig bruk. Jeg kan ikke skru selv, men ønsker å lære med denne bilen. Har heldigvis noen gode vennskaper som kan hjelpe meg på veien. Så lite rust som mulig skal jeg huske på!
jokgel
-
-
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925

Post by jokgel »

Ja se der !! Oslo !! Da du vel ikke så langt unna Drammens Kaffekopptreffet ( se under viewtopic.php?f=14&t= ) Da kan vi , eller denne gjengen som er alltid der , mate deg med masse information persønlig :mrgreen:
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Om driftsikkerhet og driftskostnader er viktig, så tror jeg ikke du kommer unna bakhjulstrekk Diesel. Og da gjerne en som allerede er havarert og så bygd om til 1.9

Jeg har hatt et par, og de er rimelige å eie og å fikse. Kjørt omtrent 50000km i slike siste 3år:-) driftstans har vert små problemer som er enkle å fikse på veien. (med noen unntak)

Rust, og vannforbruk er dine største fiender på vei inn i T3 verden. Alt annet kan enkelt fikses.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Charlemigne
Car: T3 1990, syncro diesel
Phone: 91133286

Post by Charlemigne »

VIL DU KJØPE MIN?
Tror ikke det, men i motsetning til trådstarter har jeg prioritert "god råd" til mitt T3 prosjekt, ellers stiller vi i samma bås mht kunnskap og begeistring. Har allerede kjøpt en syncro med uviss 1,9 (fungerer utmerket). Om ikke penger så skal jeg bruke ressurser på denne. Trist med rust, -og det har jeg mye av, men bilen er topp ellers (litt inngrodd diesellukt). Rusten ser ut til å være utenpå og ikke på kanalfalser eller under dørene….: lurer på om den har stått i sjøsprøyt for listene rundt vinduene er rustne..?
Ellers har jeg skrevet et innlegg om planer og forespørsler om betalt arbeid etc. under tråden sånn ca. …."multivaninteriør fra Storbritannia" (med én til to n-er).
Spå kan jeg gjøre utenfor kirka, men fine t3-er blir ikke "mye verdt", men kommer til å koste mye etter hvert….gå til verket for dette er nydelige biler!
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Personlig syns jeg bilen det linkes til over er skivebom mtp lakkering. To-tone metallic og et virrvar av crom-striper gjør ingen tjeneste for en 88 syncro.

Når det er sagt så kan det være lurt å tenke på følgende hvis du er fersk. For tiden ser det ut til at Finn er befengt med en del selgere som tror at en ok 2WD er like mye verdt som en bra syncro. Fakta er at en syncro vil holde seg bedre i pris. Dette viser seg spesielt i det amerikanske markedet. I tyskland er det jevnere. Men nå er vi i norge. Her er også syncro mest konkurransedyktig mtp hva du får igjen sammenlignet med hvor mye penger du legger i bilen. Tar du vare på syncroen din og pusser den opp uten å gå bananas med rare fargevalg, så kan man forsvare å legge en del penger i deler og arbeid.

Når det gjelder motorvalg. Kan du velge bensin som gir det en stillegående sak, sjarmerende lydbilde, men noe høyt forbruk og desverre fare for vannlekkasje som er vanlig på disse.
Velger du diesel bråker det litt mer på tur, men forbruket er snillere og de har lette ombygningsalternativer for de som syns det går for seint. Diesel alternativet må vel sies å være et enklere system totalt sett. Dog har den originale 1.6 JX diesel-maskinen svake toppakninger.
1.9 ombygning er rimelig og ganske enkelt når man får trent litt på skruing og lest se opp litt.

Masse bra info:

Siklebilder for restaurering:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... &start=160

The samba generelt har masse bra lesning.

Toms Pages
http://volksweb.relitech.com/

http://www.gowesty.com/library.php (nettbutikk, men med en del tech hjelp)

http://www.van-cafe.com (nettbutikk, men med en del tech hjelp)

Tusen linker hvis du googler eller youtuber litt "Vanagon" på nett. Amerikanerene er generelt sett flinke å dokumentere på film.

Bra sted å begynne nettsurfing: http://brick-yard.co.uk/VehicleSpecific ... o/menu.htm
Hans Sæle
Post Reply