Girkassehavari eller hva har skjedd??

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
zapperx
-
-

Girkassehavari eller hva har skjedd??

Post by zapperx »

Svigerfar har en 88 syncro doka diesel med sperre bak som her for noen dager siden fikk litt problemer. I et kryss så smalt det visst i det han skulle gire og etter smellet så var det ikke mulig å få den i gir. Eller lettere sagt så funker gira fint, men de griper ikke inn, så bilen står "i fri" uansett. Har kikka under og når en rører på girspaken og setter den i gir så rører alt seg riktig hele veien bakover og inn i kassa. Tolka det derfor dit hen at det var kassa som var problemet. Når han setter på sperra så "virker alt. Jeg har jo ikke peiling så spør her..... Hva har skjedd og hva må gjøres??
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Doka84
-
-
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658

Re: Girkassehavari eller hva har skjedd??

Post by Doka84 »

Om han har framdrift når sperra er innkoblet så ville jeg sjekket om det kan være bare en drivknute på ene akslingen bak som har "tatt kvelden".
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
OddN
-
-

Post by OddN »

Enig. Jeg ville først ha sjekket drivaksler/knuter.

Men i tillegg må viscoen være gåen. Ellers hadde han hatt framhjulstrekk...
zapperx
-
-

Post by zapperx »

OddN wrote:Enig. Jeg ville først ha sjekket drivaksler/knuter.

Akslene forran har vært kobla ut/borte de siste ørten åra, så har kun hatt drift bak... :(
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
OddN
-
-

Post by OddN »

zapperx wrote:
OddN wrote:Enig. Jeg ville først ha sjekket drivaksler/knuter.

Akslene forran har vært kobla ut/borte de siste ørten åra, så har kun hatt drift bak... :(
Akkurat. Fra 4 drivhjul, via 2 og nå bare ett.

Kanskje på tide å gå over til seil :-) Da trenger han ikke drivhjul i det hele tatt...

Men sånn litt alvorlig talt, legg deg under bilen og sjekk hva som skjer når han forsøker å kjøre uten at sperra er innkoblet. Du ser fort om drivakslene går rundt, og eventuelt hvor feilen ligger. Hvis ingenting utvendig roterer når han prøver å kjøre, er feilen i diffen.
Charlemigne
Car: T3 1990, syncro diesel
Phone: 91133286

Post by Charlemigne »

Hva med å kjøpe en mellomaksling og få fremhjulsdrift…..Høres jo ut som det ikke er planer om større investeringer og vedlikehold. Hvis du (han svigerfar) ikke har mellomaksling (monteres innen en time (drit i hardmetallbolter for testing, men ikke kjør videre langt med vanlige bolter)) fra før er det mulig å få tak i her på forumet eller hos div. høggere . Dersom du så er fornøyd med den nyvunnede for- og evt. trehjulsdriften har du kanskje en viskosekobling som jeg og flere vil kjøpe før dere vraker bilen. FOR DRIVKNUTESKIFT KOSTER IKKE MYE. Så det.
Ellers kan du få låne min nyoverhalte mellomaksling for å teste det ut. Hordaland ca.
Post Reply