Uling i girkasse, alle gir. Bytte eller overhale?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Steffensund

Uling i girkasse, alle gir. Bytte eller overhale?

Post by Steffensund »

Jeg kjører med ei fryktelig uling i alle gir på transporteren min. Det er en 97 mod 2.4d med syncro. Er i tvil om hva jeg skal gjøre. Om jeg skal få tak i en brukt kasse og bytte, eller overhale den jeg har. Kan jeg bruke en kasse fra en 2wd bil og flytte over fordelingskassen, eller må jeg få tak i kasse fra en syncro?
Er det noen som vet om man får tak i overhalingskit til disse eller om man bestiller deler (lager/tetninger) enkeltvis?
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Uling i girkasse, alle gir. Bytte eller overhale?

Post by Digger »

Steffensund wrote:Jeg kjører med ei fryktelig uling i alle gir på transporteren min. Det er en 97 mod 2.4d med syncro. Er i tvil om hva jeg skal gjøre. Om jeg skal få tak i en brukt kasse og bytte, eller overhale den jeg har. Kan jeg bruke en kasse fra en 2wd bil og flytte over fordelingskassen, eller må jeg få tak i kasse fra en syncro?
Er det noen som vet om man får tak i overhalingskit til disse eller om man bestiller deler (lager/tetninger) enkeltvis?
Hadde gått for en bruktkasse fra hugger. MYYYYE billigere enn å overhale. Finnes syncrokasser hos huggere
http://www.nbfbildeler.no/templates/Par ... =145351755

Noe stiv pris på den jeg linket til... alt kan diskuteres. Har sett de ned til 4500,-
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Masey
Car: T4 2,5TDI 99mod

Post by Masey »

hei kan du legg ut en lydfil på lyden ifra girkassen?
Bussnr.5
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920

Post by Bussnr.5 »

Hadde og ulyd i min kasse(CRN riktignok),og samme dillemma som deg: få tak i en brukt eller overhale...? Landet på overhaling da brukte kasser hadde samme eller høyere km enn min. Man kan jo selvfølgelig være heldig,men...
Jeg kjøpte "overhalingssett" fra gearchange i uk og betalte 1647NOK for dette + 535NOK i mums og frakt. Dette settet inneholder ikke alt av lager og div. andre ting man trenger, så resten løste jeg ut hos møller. Med kompisrabatt så kom resten av lagrene,oringene,akselklips,speedometerdrev og pinjong(og div.annet jeg ikke kommer på i farta) på den nette sum av 2115NOK.
I tillegg trengs shims i enden av inn og ut aksel og diffen. Prisen på disse er jeg ikke sikker på,men sikkert ikke dyre greiene. 2WD kontra 4WD er jeg usikker på om du kan bruke om hverandre,vet at ARL har "ulik" innmat kontra min CRN.
Steffensund

Post by Steffensund »

Skal prøve å få til ei lydfil senere. Lyden er godt hørbar fra 3. gir og forandrer frekvens med turtallet, og i 4. og 5. gir. Kommer ved gasspådrag og forsvinner når jeg slipper gassen. Det er slitsomt å høre på i lengden.
Det er nok enklest å bytte kassa, og sikkert like greit hvis man får tak i en som ikke er utslitt.

Som sagt er bilen en 2.4 d syncro så den er veldig lavt giret. Har sett at man kan bytte drevene i 5. giret og få roligere motorturtall i 5. gir, men blir ikke spranget mellom 4. og 5. litt langt? Bilen har turbo så den klarer fint lavere turtall.
Hvilke drev bør jeg bruke hvis jeg bytter?
edgar
Car: T4 syncro 2,4D 1998, Mercedes benz w115 1976

Post by edgar »

Kanskje dumt spørsmål, men har du sjekket om det er nok girolje?

- Pga giroljelekkasje gikk bilen min tom for girolje og det resulterte i knust 5 gir.
Det fine med det var at jeg fikk bytta til andre drev som gir lavere turtall. Nå kan jeg ligge i 110 uten at turtelleren er på rødt.
Overgangen fra 4. til 5. er ikke noe problem, og jeg har ikke turbo (2,4 D syncro).
Jeg kjøpte nye drev på ebay og bestilte nytt nålelager fra møller. Det gamle lageret var nærmest totalt fraværende og det i seg selv skapte nok en del uling i tillegg til at det var ALT for lite olje i kassa.

I ettertid så jeg at disse selger billigere drev enn det jeg fant på ebay:

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -sets.html

Jeg husker ikke akkurat hvilken utveksling jeg gikk for, men det kan jeg prøve å finne ut.

Roar har lagt ut en fantastisk beskrivelse av hvordan 5. giret byttes, takket være han fikk jeg bytta på 2 små kvelder:

viewtopic.php?f=49&t=24839
E. Hagen

Caravelle syncro 2,4D 1998
Mercedes Benz w115, 1976
Post Reply