Motorbytte og decaupler uten viskose

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vwdaniel

Motorbytte og decaupler uten viskose

Post by vwdaniel »

Hei, har en t3 1,6td syncro som har viskose som ikke griper inn så den går som ren bakhjulsdrift, dette har den gjort i ganske mange år (grunnet girolje tipper jeg) uten at det har blitt gjort noe med det da behovet for 4x4 har ikke vert så tilstede så lenge en ikke befinner seg uti skogen. Vinteregenskapene er igrunnen fantastisk selv med bakhjulsdrift og sperr :).

Så når jeg først vil ha 4wd inne befinner jeg meg nok en plass der biler ikke er ment til å være så hvorfor ikke bare låse den av :)

Hva erstatter dere viskosen med når om dere ikke vil ha dette sammen med decaupler ?

Har også tilgang på en passat 1,9tdk 95 modell som jeg ønsker å ta motoren i fra, hva som må til her ?

På min syncro har jeg en kraftig plate som er sveist under motoren, er dette noe ettermonterte greier ? er vell ingen annen måte å få
ut den maskinen enn nedover ? :P

Ønsker jo også fremdiff med sperr på denne .. Er det mange ulike utvekslinger å velge mellom her i jakten på sperr til min bil ? :)

Mvh Daniel Birkeland :)

Mvh
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Motorbytte og decaupler uten viskose

Post by ducce999s »

Viskosen kan renoveres masse info om dette på forumet og på t3nett.DK den kan erstattes med fast overføring men da må du ha decoupler. Skyddsplata er original. Bytte motor enkelt også her masse info på forumet se tips og triks samt på brickwerks

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Okei, ønsker fast overføring og decaupler :) Hvor kan en handle en slik fast overføring ?
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Visco: kan erstattes med en hylse som div forhandlere i det store utland fører, selvfølgelig ok, men personlig ville jeg heller ha overhalt viscoen og hatt decoupler i tillegg, da kan du nemlig koble den inn i fart ( under 60 km/t) noe som jo er praktisk når bakken plutselig ble noe brattere enn man tenkte.
Er ikke så mange utvekslinger til diesel, men sjekk kode på kasse/framdiff for sikkerhets skyld, tabeller finnes :-).
Platen under motor skal være der ja, men er kjapp å demontere, motor må ned for å komme ut.
TDK- da bruker du motorfester, bunnpanne,oljepick up, peilepinne, innsug og eksosmanifoil samt turbo fra JX motoren, gjerne dieselpumpa også hvis din er bra.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Takker så mye for svar. Er jeg i litt fart er det jo som regel på veien uten det store behovet for 4wd :) Med min type kjøring er 4wd på en på en t3 sjeldent behov for så sannt jeg ikke har rotet meg inn i skogen eller ekstremt bratte bakker med henger og med det tenker jeg 4wd kan være på 100% uansett :)
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
OddN
-
-

Post by OddN »

Det fine med å renovere viscoen, er jo at du kan sette den opp til å være litt mer "aggressiv" enn standard, hvis du likevel skal ha decoupler. Er så vidt jeg har skjønt bare mengden olje og viskositeten på denne som avgjør.

Når det gjelder AAZ (TDK) konvertering, så er vel det den enkleste oppgraderingen du kan gjøre. Mange velger som Tur-bo sier å bruke JX-deler, og når det gjelder bunnpanne og motorfester er det det enkleste. Men turbo, manifolder og dieselpumper er det mange alternativer. På min syncro har jeg alle AAZ delene og det synes jeg fungerer bra. Men det er ikke alle AAZ delene som er kompatible, det kommer an på hvilken bil motoren kommer fra. Det finnes også adaptere for å montere nyere TDI-turboer, men da er du over på dieselkonvertering for viderekommende...
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Så en kan konvertere med kun å flytte over panne, oljepickup og fester ?
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
OddN
-
-

Post by OddN »

vwdaniel wrote:Så en kan konvertere med kun å flytte over panne, oljepickup og fester ?
Som sagt så kommer det an på hva motoren kommer fra. Og her har jeg ikke riktig nok spisskompetanse til å være for bastant.

Men generelt gjelder:

Tverrstilt motor (Golf/Passat 35i) passer rett på motorfestene. Langsmonterte (Audi 80 feks) har ikke rette hullene i blokka for motorfeste.

På syncro så går original AAZ dieselpumpe under motorluka, går akkurat ikke på 2wd på grunn av annen LDA.

Ikke alle eksosmanifolder/turboer går klar av venstre motorfeste (Jeg har original AAZ turbo og manifold med klaring, men vet andre har hatt problemer)

Fordelen med å bruke JX turbo, er, foruten at du er sikker på at det er klaring til motorfestet, at du også kan bruke originalt JX eksosanlegg hele veien. På min så har forrige eier sveiset om røret på venstresiden så det passer på AAZ turbo, og rett på original JX potte. Altså ikke noen stor jobb om du kan sveise.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN har allerede nevnt mye av det viktigste, men vil allikevel legge frem noen gode råd - om du skal konvertere til 1,9TD!

- Sjekk om bolten til registerdrev (den i senter av reimskiva til dynamo etc.) er løs, eller om den sitter godt!
- Om ikke, ta av drevet og se etter banke-skader på veiv-flens samt sporene til sporkile! Bytt bolten til den 12-kanta med vorte på... (original fra Møller etc.)
- Lekkasjer på tetteringer bak registerdrev og/eller svinghjul -samt begge ender av kammen!
- Kanskje vurdere å bytte toppakning -før motoren settes inn? (Alt etter opplysninger om stand! Husk i så fall nye toppbolter.)
- Registerreim (inkl. spennruller og strammehjul), er alltids lurt at man bytter -uansett! (Om man ikke er 100% sikker på denne!)
- Noen bytter også oljepumpe, i tillegg til å flytte over olje-pickup! Neoprenpakning til bunnpanne?!
- Når bunnpanne er tatt av JX -kan det passe å sjekke oljeavtappingen....

- Så er det på sett og vis opp til hver enkelt om de bytter dieselpumpe over fra JX, eller velger å beholde den fra 1,9 TD'n.
- Samme sak angående eksosmanifold og turbo.

Men som nevnt over, så "hjelper" det på om så mye som mulig er "likt" det originale!

Ligger en hel del tråder om konvertering her inne! :)

Lykke til!

Det går som oftest helt fint! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Takker så mye for gode svar :)

Usikker på motorkoden til passaten men den sitter i en 95 modell som har rullet 170.000 et eller annet og har ett veldig bra drag :)

Motoren i caravellen har vell rullet 110.000 noe og er merkbart daffere nå enn før. Tidligere kunne eg holde oppunder 80 i de fleste
oppoverbakker i 3 gir med 1,6td'n, det er den ikke villig til nå lenger av ukjent årsak. Dynamoen på 1,6'n lader også dårlig når den går på tomgang så tar den med fra 1,9 om det lar seg gjøre :). Helst vil eg ha mest mulig fra 1,9' en over da jeg vet at der er alt som det skal være :)

Er det noe effekt å hente med å bruke 1.6 pumpe og turbo på 1.9 eller har det kun med plass å gjøre ?
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

avhengig av type og versjon har enkelte 1.9 utstyrt med "eco" pumpe som bruker mindre lake og går dårligare. jx pumpa er fin å bruka ,men krever litt tilpassingng av dyserøyr etc, den har jo og LDA som matar på litt meir suppa ved ladetrykk. K14 turbo som er på JX funkar bra. enkelte 1.9 har denne frå før av, men i ein an geometri. kan ogso berre bruka stock 1.9 opsett med litt oppjustering so går da stort sett godt nok

dersom du skifter til fast overføring framme er eg intr i viskosen du tar ut, forsovidt og i 1.6en vist den er noko å ha
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

1.9td har også LDA orginalt, bare en annen type. Orginalt gjør den veldig lite, men med "tuning-kegel" fra ebay/lign evt bare boostpin fra golf 2 td så blir den bedre:-)

Avhengig av type/årsmod AAZ er det også litt komplisert å evt bytte til JX pumpa, da branketten ikke er lik. De som er værst å bytte er selvfølgelig? de som har mest utbytte av å byttes.
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Kommer nok til å beholde viskosen på hyllen som ett alternativ selv om det blir fast overføring :).
1,6'en tikker å går men er grådig treg i forhold til hva den var av en eller annen grunn :)
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Tipper du har lekkasje i LDAen (den runde boksen med et stag bort til dieselpumpa). Trekk av slangen til turboen, dytt staget helt inn, tett stussen til slangen med en finger, slipp staget. Hvis det kommer fort tilbake har du hull i membranet, da får den ikke mer diesel selv om du har ladetrykk. Er det hull bør du skaffe en ny fra Tyskland, reparasjon har (veldig) begrenset levetid.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Og ny lda klokke er relativt dyrt, så da kan det vere likegreit å skaffe en "tuning-kegel" til aaz pumpa og bruke den istedet. Evt om det er en av de eco-pumpene så kan du bytte til ei annen aaz-pumpe.
vwdaniel

Post by vwdaniel »

Meget mulig :) skal prøves ut :)
Daniel Birkeland
41237286
Bergen
Post Reply