For de spesielt interesserte kan jeg jo skrive litt om disse "Carat/Coach-fangerne"
De kom altså først på Carat (og bare der) høsten 83. Bilene kunne leveres i enten Taubengrau eller Wolframgrau, og støtfangerne var standard lakkert i Wolkengrau:
Etter hvert kunne de også bestilles på andre T3'er. Da med M-kode M058 eller S-775. Også utstyrspakke W45 og W75 betyr Caratfangere og sideplanker.
Sånn forble det til høsten 87, da Coach ble introdusert. Den hadde til og begynne med kun fangere og sideplank på framdørene. Disse var ulakkerte grå. Her et bilde av første Coachen min:
Samme høst kom Tristar som også hadde ulakkert fanger foran, men vanlig stålfanger bak.
Også Multivan Magnum kom i 87, med kode M741, første året med kun støtfangere, i følge brosjyra lakkerte, men i praksis har jeg og sett de med ulakkerte:
Fra 88 hadde Magnum også sidepaneler:
Høsten 88 kom California, ulakkerte støtfangere som tidlige Coacher.
Høsten 89 kom Atlantic, ulakkerte fangere og sideplanker:
Våren 89 ble Bluestar og Whitestar introdusert. Redstar litt senere (her er kildene litt usikre). Fangere og sideplanker i karosserifarge.
I 90 fikk Coach sideplanker i tillegg til fangere, fremdeles ulakkert.
I 92 kom LLE-bilene i Tornadorot eller Orlyblay, og hadde samme farge på støtfangere og planker.
Dette skulle i grove trekk være oversikten over de europeiske utgavene. Som ellers har de amerikanske versjonene andre navn og spesifikasjoner, der er det også mer vanlig med lakkerte fangere, selv på syncromodellene.