På tur hjem fra vinterlagring nå så begynte alarmen på vannet å gå, men tempen holdt seg stabil da det ikke var mange meter hjem. Når jeg kommer hjem så kjenner jeg kjølevæskelukt når jeg går ut av bilen og ser spor etter kjølevæske i innkjøringa. Lekkasjen virker å komme før motor så tipper at det er skjøtene over reservehjulet som nok er fulle av sprengrust. Finnes repkit til slik, tenker på nye muffer eller lignende - hva pleier folk å ta seg til når dette skjer - er jo ikke noe ukjent fenomen tror jeg?
Skulle hatt bilen på EU før sesongen starter for fullt, og da er det greit å ha fått tatt dette.
Du må jo først finne ut hvor selvfølgelig. Antar at du har nyere bil med plastrør. De hender sprekker i enden, men der kan mye fikses med ei ekstra slangeklemme. Ellers er det det berømte vannrøret over eksosen på venstre side, omtrent rett over kollektoren der alle røra møter hverandre på exosen. Der ruster dette opp og lekker.
Røra som har takket for seg, antakelig. Kjøp et sett med rustfrie rør fra Günzl eller tilsvarende, gjerne skifte alt av slanger mens du er igang.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Eldre T3 hadde rør i stål. De rustet. Nyere T3 hadde rør i plast. De rustet også. Ikke plasten altså, men stålhylsene som satt inni røret i hver ende for å forsterke platen. Resultatet er at flensen som skal hindre slangen i å gli av, knekker løs fra resten av plastrøret. Den finner du igjen inni slangen etter at det har glidd fra hverandre. Repløsningen er nye rør. Det finnes erstatningsrør i rustfritt stål på markedet. På en av mine biler har jeg som en nødløsning fjernet den defekte flensen, skjøvet slangen ekstra langt inn på røret, og festet den med tre slangeklemmer. Det har fungert ganske lenge. Anbefaler ikke dette som permanent reparasjon, men det kan kanskje fungere til du får skaffet nytt rør.
Jeg anbefaler ikke å bruke en T3 med kjølevæskelekkasje. Kjølesystemet fungerer ikke som det skal uten at det er helt tett og skikkelig luftet. Kjøleproblemer har tatt livet av mange T3-motorer.
Last edited by Rikskringkastingen on 30 Apr 2014, 00:00, edited 1 time in total.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har kikket på de röra, men å få de hjem med post er vel som å tro på julenissen er jeg redd (de er lange..). Det tragiske er at jeg var der på besøk for et par år siden - kjøpte jeg med meg slike rør - neeeeeida..
Takk for tips - skal komme meg under når det er lys - var ikke liv om å gjøre å finne den lekkasjen i kveld
subwoofer wrote:Røra som har takket for seg, antakelig. Kjøp et sett med rustfrie rør fra Günzl eller tilsvarende, gjerne skifte alt av slanger mens du er igang.