Hei.
Jeg tenker å kjøpe et nytt dynamo til min 1,6 TD (JX). Batteriet mitt er på 75A.
Er det OK å kjøpe og bruke et 100A dynamo?
Michael
Dynamo og lading T3
-
winallyouget
- -

- Car: VW T3, 1,9 TD, 1982
- Phone: 46788898
-
jokgel
- -

- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
Re: Dynamo og lading T3
Dynamo med 100A er mere en nok til ei batterie med 75A ! Selve dynamo med 70-80Amper er nok hvis du ikke har alt for mye vorbrukere ( flere ekstralys + mega stereo + varme-seter + diverse++++++) .
Den dynamo med 100A klarer kun lit raskere og etterfylle din batterie
Vis du har såpas mye vorbrukere i gang under normalt kjøring , da vil ei mindere dynamo svikte med og holder spenninger i bilens strømnettet konstant. Da kan det vare lit lite og få ladet batteriet.
Den dynamo med 100A klarer kun lit raskere og etterfylle din batterie
Vis du har såpas mye vorbrukere i gang under normalt kjøring , da vil ei mindere dynamo svikte med og holder spenninger i bilens strømnettet konstant. Da kan det vare lit lite og få ladet batteriet.
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Str på dynamo avhenger ikke av batteriets størrelse, men av forbrukerne. Du må ha tilstrekkelig kapasitet til å lade batteriet i tillegg til å kjøre det meste av forbrukere samtidig. Alle ordinære forbrukere og en god del av mulige ekstra forbrukere må regnes inn. Desto høyere overkapasitet du har på dynamoen, desto bedre lading klarer du å opprettholde på batteriet og desto bedre takles småkjøring.
Hvor stor kapasitet du har på batteriet spiller som sagt ingen trille!!
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hvor stor kapasitet du har på batteriet spiller som sagt ingen trille!!
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Jeg har 65A dynamo og har aldri hatt problemer med det, selv med overdreven gløding og flere turer under 1km ukentlig, (kaldstart-kjøre 6-700m and repeat)
Men så er det ikke stort som bruker strøm i en td T3 heller bortsett fra start...
Klart, om du får større dynamo som passer til en bra pris, så er det ingenting negativt med det! Men jeg ser ikke det helt store behovet...
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Men så er det ikke stort som bruker strøm i en td T3 heller bortsett fra start...
Klart, om du får større dynamo som passer til en bra pris, så er det ingenting negativt med det! Men jeg ser ikke det helt store behovet...
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
-
winallyouget
- -

Jeg har planer om å skaffe meg et ekstra batteri i bodelen som skal lades fra den nye dynamoen og kanskje et lite solpanel som hjelpelading. Om jeg finner noe som passer opp på toppen av bilen min. Tenker litt på denne typen solpanel som mulig passer på sidene av toppen: http://www.amazon.com/Sunforce-50033-15-Watt-Solar-Charging

Alle tips til lading og Amper mottas med takk.

Alle tips til lading og Amper mottas med takk.
-
DieselDavid
- -

- Car: Syncro TDI
Om du skall ha någon större nytta av en solpanel så bör den vara runt 100W. Jag har en 75W men vill ha större. Driver en kompressor-kylbox som i sig är väldigt strömsnål, men det räcker inte alltid. Man får räkna med skuggor och lågt stående sol och då ger det inte så mycket.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
sånn en kanskje ?
http://www.diytrade.com/china/pd/975785 ... 0watt.html
http://www.diytrade.com/china/pd/975785 ... 0watt.html
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Enkleste måten å legge opp ekstrabatteri på er å bruke en slik som et skillerele fra biltema
http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk ... ele-25230/
så går du inn på sikring 3 og trekker ut den, og på ikke spenningsførende side (har for meg det er den nedre) går du inn med kabel til ekstrabatteriet. Da har du lagt over innerbelysning, radio, lighter mm på ekstrabatteriet.
http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk ... ele-25230/
så går du inn på sikring 3 og trekker ut den, og på ikke spenningsførende side (har for meg det er den nedre) går du inn med kabel til ekstrabatteriet. Da har du lagt over innerbelysning, radio, lighter mm på ekstrabatteriet.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
Bare noen få ord til dette emnet siden det finnes mange riktige svar men minst like mange feil oppfatninger.
Et bilbatteri består av seks i serie koblete celler av maks 2,4V, dvs 14,4V når det er full ladet.
Overskrides denne spenninga danner seg hydrogen, som med oksygen og ild sørger for et lite smell.
Laderegulatoren i dynamoen pulser spenningen til magnetfeltet i dynamoen.
De fleste dynamoer produserer en tre-fase vekselspenning som likerettes med seks dioder.
Denne likerettete spenningen er på rundt 14,4V for å ikke danne en eksplosiv gassblanding i bilen eller motorrommet.
Når motoren er av, trekkes strøm fra batteriet.
Når motoren går, forsyner dynamoen bilens el-anlegg.
Hvis batteriets spenning er under 14,4V flyter også en ladestrøm til batteriet. Det er stort sett alltid tilfellet.
Men...ladestrøm er forholdsvis liten siden ladespenninga er jo ikke så høyt i forhold til hurtigladere o.l. som lader med opptil 18V. Men det ødelegger batteriet etterhvert.
Så når et batteri har 75Ah kan den levere 75A i én time.
Jo større kapasitet, jo større er batteriet. Strøm må jo lagres og her er forskjellen mellom start- og forbruksbatterier.
Et forbruksbatteri har få tykke blyplater, et startbatteri mange tynne.
Et forbruksbatteri har altså en mindre overflate en et startbatteri, derfor kan et f.e. Odyssey-startbatteri avgi en startstrøm på opptil 3 ganger så mye som billige no-name startbatterier og enda mer en et forbruksbatteri.
Det har sine fordeler og ulemper:
Forbruksbatterier tilgir vanligvis dyputlading her og der.
Startbatterier kan få en betraktlig skade av bare en dyputlading.
Forbruksbatterier anbefales ikke som hovedbatteri i et kjøretøy, siden høye startstrømmer (flere startforsøk) kan sørge for overoppheting i cellene.
Ladestrømmen burde ikke være mer enn 10% av batteriets kapasitet, dvs. et 75Ah batteri lades med maks 7,5A.
Alt annet skader batteriet over en lengre tidsperiode.
Så dynamoer i T3 har en annen spennings- og strømkurve enn kompaktdynamoer som kom i 90-tallet eller væskekjølte dynamoer i nyere tid.
De er rett og slett ikke like god/stabil som de nyere typer.
Så en 90A generator avgir maks 90A, men kun når det er behov for, dvs. masse lys, radio, vifter osv. er på.
Bare regn ut, hva forbrukere i en T3 trenger av strøm.
Jo mer strøm, jo mer kraft trengs fra motoren. Derfor minker turtallet når store forbrukere er på.
Et bilbatteri består av seks i serie koblete celler av maks 2,4V, dvs 14,4V når det er full ladet.
Overskrides denne spenninga danner seg hydrogen, som med oksygen og ild sørger for et lite smell.
Laderegulatoren i dynamoen pulser spenningen til magnetfeltet i dynamoen.
De fleste dynamoer produserer en tre-fase vekselspenning som likerettes med seks dioder.
Denne likerettete spenningen er på rundt 14,4V for å ikke danne en eksplosiv gassblanding i bilen eller motorrommet.
Når motoren er av, trekkes strøm fra batteriet.
Når motoren går, forsyner dynamoen bilens el-anlegg.
Hvis batteriets spenning er under 14,4V flyter også en ladestrøm til batteriet. Det er stort sett alltid tilfellet.
Men...ladestrøm er forholdsvis liten siden ladespenninga er jo ikke så høyt i forhold til hurtigladere o.l. som lader med opptil 18V. Men det ødelegger batteriet etterhvert.
Så når et batteri har 75Ah kan den levere 75A i én time.
Jo større kapasitet, jo større er batteriet. Strøm må jo lagres og her er forskjellen mellom start- og forbruksbatterier.
Et forbruksbatteri har få tykke blyplater, et startbatteri mange tynne.
Et forbruksbatteri har altså en mindre overflate en et startbatteri, derfor kan et f.e. Odyssey-startbatteri avgi en startstrøm på opptil 3 ganger så mye som billige no-name startbatterier og enda mer en et forbruksbatteri.
Det har sine fordeler og ulemper:
Forbruksbatterier tilgir vanligvis dyputlading her og der.
Startbatterier kan få en betraktlig skade av bare en dyputlading.
Forbruksbatterier anbefales ikke som hovedbatteri i et kjøretøy, siden høye startstrømmer (flere startforsøk) kan sørge for overoppheting i cellene.
Ladestrømmen burde ikke være mer enn 10% av batteriets kapasitet, dvs. et 75Ah batteri lades med maks 7,5A.
Alt annet skader batteriet over en lengre tidsperiode.
Så dynamoer i T3 har en annen spennings- og strømkurve enn kompaktdynamoer som kom i 90-tallet eller væskekjølte dynamoer i nyere tid.
De er rett og slett ikke like god/stabil som de nyere typer.
Så en 90A generator avgir maks 90A, men kun når det er behov for, dvs. masse lys, radio, vifter osv. er på.
Bare regn ut, hva forbrukere i en T3 trenger av strøm.
Jo mer strøm, jo mer kraft trengs fra motoren. Derfor minker turtallet når store forbrukere er på.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
-
winallyouget
- -

Jeg har et kjøleskap som går på strøm. Jeg lader en god del el-utstyr, slikt som kamera, nettbrett og telefon. Jeg bruker hovedsaklig lys som går på batteri, som også skal lades + LED i bodelen som er koblet til batteriet.
Det jeg tenker er at et større dynamo lader batteriet fortere? Så det er vel det som er spørsmålet.
Disse har jeg sett på:
- http://www.skruvat.no/Dynamo-P23994.aspx (90A)
- http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... 0-A-63627/ (100A)
Litt usikker ennå hvilket av disse jeg skal velge.
Det jeg tenker er at et større dynamo lader batteriet fortere? Så det er vel det som er spørsmålet.
Disse har jeg sett på:
- http://www.skruvat.no/Dynamo-P23994.aspx (90A)
- http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... 0-A-63627/ (100A)
Litt usikker ennå hvilket av disse jeg skal velge.
Last edited by winallyouget on 26 Mar 2014, 23:20, edited 1 time in total.
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
Det er faktisk av (nesten) ingen interesse.winallyouget wrote: Det jeg tenker er at et større dynamo lader batteriet fortere.
Om du ha en vanndam med 90kubikk eller med 65kubikk på en fjell - renner ikke mer vann ned fossen når hellingen er den samme.
Så om du har en 90A eller 65A dynamo som begge har 14,4V ladespenning flyter ikke mer strøm til batteriet HVIS det er nok strøm "igjen" i begge tilfeller.
Skulle ladestrømnen være på 15A, ville begge generatorer lade like fort når øvrige belastningen er på 50A eller mindre. Er belastningen større, kan 90A dynamoen "bære" det, mens 65A dynamoen ikke kan opprettholde den nødvendige ladestrømmen.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!