95 AAB nekter å starte en gang i blandt

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Avo
-
-

95 AAB nekter å starte en gang i blandt

Post by Avo »

Subject sier vel det meste.
Min 95 Multivan, med 2,4 sugediesel er ikke altid like villig.
9 av 10 ganger, eller kanskje til og med 19 av 20 ganger starter den som den skal, men en gang i bland vil den bare ikke.
Da er det knapt antydning til at den tenner.
Om jeg venter noen timer, eller til dagen etter - vel, da starter den på første forsøk.
Når den først går, vel da går den som en (gammel diesel)klokke, og starter alltid på første forsøk om det er over 20 blå ute. under 20 blå liker den dobbelgløding, men starter da også...
Har prøvd å bytte el-del til tenninga og gløderele (har jo alltid de i reserve), men det hjelper ikke.
Siste misstanken min er startsperre. Trodde først ikke jeg hadde det, men joda, er en spole rundt tenningslåsen, og svart klump på dieselpumpa. Hvordan er det å fjerne den?
Noen andre ting jeg bør se på som mulige syndere?
Regner med at dieseltilførsel, reimer etc er bra, og som sagt, når den ikke bestemmer seg for å kødde oppfører den seg riktig så fint, så jeg har vondt for å tro at det er noe trøbbel der.
Register og pumpereim er byttet hos Møller for ca 2 år siden.
Noen gode tips?
Last edited by Avo on 11 Mar 2014, 10:05, edited 1 time in total.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Avo
-
-

Re: 95 AAB nekter å starte en gang i blandt

Post by Avo »

Om det er startsperra - kan dette leses ut på noen fornuftig måte?
Jeg har alltid tenkt på denne bilen som en mekanisk gjenglevning fra fortiden uten fancy elektronikk, men med startsperre bør det vel være noe overordnet styring også hvor det er mulig å lese ut feilkoder...

Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
Avo
-
-

Post by Avo »

Tja - byttet dem i fjor, så de er under ett år gamle (og ikke fra Biltema)
Har også prøvd å taue i gang, og det hjelper ikke når bilen går trønder (æ vill itj!)
Etter min erfaring skal den starte med eller uten gløding om jeg tauer... og den starter tross alt minst ni av ti ganger, selv i kulde...
Har ikke fått målt hvor mye strøm de trekker, men det er merkbart spenningsfall når jeg gløder, så det går en god del strøm.

t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Pål Strand
Avo
-
-

Post by Avo »

t21500 wrote:Dårlig kontakt i rele? http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ilit=+rele
Byttet (og sjekket loddinger og satt tilbake)
Ingen forskjell...

stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Sjekk for mulig kontaktfeil i ledningen som går inn på dieselpumpa. Eventuelt koble opp muligheten til å gi den direktestrøm via bryter når den ikke vil starte. Da finner du ut om det er der feilen ligger.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Avo
-
-

Post by Avo »

stste wrote:Sjekk for mulig kontaktfeil i ledningen som går inn på dieselpumpa. Eventuelt koble opp muligheten til å gi den direktestrøm via bryter når den ikke vil starte. Da finner du ut om det er der feilen ligger.
Har tenkt den tanken, men da burde den vel kunne stoppe når jeg kjører også?
Har prøvd å riste godt i alle misstenkte ledninger mens motoren går, og i grunn også når den ikke vil gå.

Driten er jo at de gangene bilen blånekter har jeg ikke hatt med noe multimeter, og etter at jeg la inn et multimeter i bilen har den bare nekta å starte når jeg ikke har hatt tid til å gjøre noe annet enn å løpe til buss/taxi/whatever for å komme meg frem.

Hadde bilen enda hatt vett på å nekte å starte hjemme i godt vær, helst en lørdag formiddag...
Last edited by Avo on 12 Mar 2014, 23:04, edited 1 time in total.

california
-
-

Post by california »

Tror ikke det er glødepluggene. Da hadde du klart å taue den i gang.
Dette høres nok ut som et el. problem og at pumpa ikke gir diesel på et eller annet vis...
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Avo
-
-

Post by Avo »

Ja, og hadde det vært bare glødepluggene, ville den alltid være vrang i kulda.
Det er den ikke, tvert om er den vanligvis lettstartet og grei.
Kan selvfølgelig være en periodisk feil med strøm til gløding, men da burde den starte ved tauing, og heller ikke kødde når den er varm.
Nå har det ingenting å si om den er varm eller kald.
Enten fyrer den pppå første, ellers blånekter den i et sted mellom to minutter og to dager, før den igjen fyrer på første...
Så ja, startsperre er hovedmisstenkt, men jeg har ikke fått meg til å knuse den svarte plastboksen enda.

Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Bare for avklaring, den drar like raskt på starteren også de gangene den ikke starter?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Avo
-
-

Post by Avo »

Neergård wrote:Bare for avklaring, den drar like raskt på starteren også de gangene den ikke starter?
Njaaaa
Jeg er faktisk ikke 100% sikker på det.
Når den starter, er den såpass lettstartet at jeg ikke får noe godt inntrykk av hvor fort den sviver, og når den ikke starter tar det jo ikke veldig lang tid før det går merkbart saktere, men jeg har tenkt at den godt kunne snurret litt fortere.
Har misstenkt div jordinger, hovedstrøm til starter etc, og en plan om å bytte/sjekke/stramme alt slikt, men tror ikke feilen ligger der, siden bilen heller ikke lar seg taue igang når den er på det humøret.

Har bestilt meg ODB (2+2)leser, og satser på å få lest ut om det er startsperra.

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Startsperra er det omtrent garantert ikke, da den vil la seg starte først før den stopper. Jeg mistenker jording eller annen kontaktfeil. Start med å avklare dette først du ;-)

Frode Neergård

Avo
-
-

Post by Avo »

Neergård wrote:Startsperra er det omtrent garantert ikke, da den vil la seg starte først før den stopper. Jeg mistenker jording eller annen kontaktfeil. Start med å avklare dette først du ;-)
Ja, jeg vet at bensin starter, for å så stoppe etter 0,5 sek, men er dieselen slik også?
Pumpe og register er det garantert ikke, om ikke en reim hopper over et hakk, for å hoppe tilbake av seg selv om natten.
Glødeplugger er det ikke, da ville den ikke nektet når den er varm, og også startet vha tauing.
Dieseltilførsel, enten pga elektrisk signal til stopp-ventil, eller noen andre troll i systemet er mest sannsynlig.
Troll i dieseltilførselen generelt BURDE gi utslag i drift også, ikke bare ved start en gang i mellom.
Så da er vi på strøm.
Enten startsperre, alarm (hadde helt glemt den røveren...), dårlig kontakt et eller annet sted i kabling mellom batteri og stopp-ventilen, eller dårlig jording av motor/sikringsboks andre steder.
Om startsperre er slik med dieselen også, at den starter for å så stoppe etter 0,5 sek, er det ikke den.
Litt synd, og litt greit.
Alarmen, Defa sak fra 95, kan jo være synderen om den også har en inmobilizer funksjon - skal sjekkes i kveld.
Jording - veeeel, joda, om f.eks noe av elektronikken pga dårlig jording får litt lite spenning så stopp-ventilen IKKE får, eller får for lite spenning kan det ligge der.

Er jo ikke helt tilhenger av å knuse ting som ikke skal knuses, så om noen kan fortelle meg hva som er hva, på de to ledningene til stopp-ventilen (under svart boks) er jeg takknemlig.

Tenkte jeg skulle legge ut to kabler derifra (jord+signal) inn i kupeen, så jeg har noe å måle på når bilen ikke vil.
Alternativt kan jeg jo også da sende strøm rett til ventilen fra tenningsbryteren.

112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

sjekk ledningene til varmeelementet ved veivhusventilasjon, disse har en tendens til å kortslutte og da går sikringen bla a til dieselpumpen...kan jo være en begynnende kortslutning
Avo
-
-

Post by Avo »

112wboxer wrote:sjekk ledningene til varmeelementet ved veivhusventilasjon, disse har en tendens til å kortslutte og da går sikringen bla a til dieselpumpen...kan jo være en begynnende kortslutning
Bra tips - takk.

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det e er godt tips ja, men da har man en sikring som ryker.

Den gamle alarmen lyser rødt når jeg ser du skriver det da!!!!

Frode Neergård

Avo
-
-

Post by Avo »

Har faktisk tatt den sikringen en gang når bilen ikke ville.
Sjekket sikringene tidlig i prosessen.
Prøvde ALT langt og lenge, sjekket sikringer igjen, og da var en 10A død, byttet den, og fikk start.
er 100% sikker på at den var OK først.

Alarmen - tja - virker som den er frisk, skal prøve å trigge den i morra, og se om den hindrer start, og om den da gir seg når jeg skrur den av.

Ellers - testet startsperre - vippet av ringen rundt tenningslåsen - NULL start, ikke en gang 0,5 sek.
Satt den tilbake - start.

Så startsperre er ikke utelukket enda, men tilbake på listen over potensielle syndere.

Avo
-
-

Post by Avo »

En liten oppdatering, i tilfelle andre sliter med det samme, og finner denne tråden i jakten på en tilsvarende feil.
Feilen jeg har hatt er ikke en feil, men sannsynligvis flere feil, som hver for seg har skapt problemer.
Alarmen - vel - steinalder fra Defa, selve alarmen virker som den skal, men i forbindelse med monteringen av denne er det satt på en del strømtjuver, og gjort en del slett elektrisk arbeid. Jeg har valgt å beholde alarmen, men koblet ut startsperredelen av den som jorder dieselpumpen om alarmen går.
Startsperre - fremdeles misstenkt men jeg fikk kodet en ny nøkkel hos en låsesmed.
Med den nøkkelen virker det som jeg ikke har hatt startsperretrøbbel.
Gløding - tidligere i denne tråden har jeg skrytt av at dette er i orden, og jeg tror faktisk dette stemte når faenskapet startet, men etter ørten lange startforsøk ble det dårlig kontakt i sikringsboksen, mot glødereleet.
Resultatet var at glødingen i beste fall ble litt sporadisk, og jeg noen ganger ble lurt, og trodde det var startsperre igjen/fremdeles.
Ledningene til varmeelementet ved veivhusventilasjon - ja, disse var også pil råtne, og er klippet bort - må huske å fikse en ny kabel snart.

Nå er hele sikringsboksen byttet, og sammen med ny nøkkel virker det å være problemfritt så langt.

Post Reply