Fortelt eller markise

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply

Fortelt eller markise

Fortelt
0
No votes
Markise
10
59%
Begge deler
7
41%
Ingenting
0
No votes

Total votes: 17

OddN
-
-

Fortelt eller markise

Post by OddN »

Sitter her og funderer på dette...

Kjøpte nytt fortelt i full fart før Nordlandstreffet på Bjerka i 2010. Dyrt var det og... Og med innertelt fikk vi det ekstra soverommet som trengtes når ungene var med. Ble også en sverigetur på en ukes tid det året, hvor teltet ble brukt. Året etter var det og treff på Bjerka hvor teltet ble brukt.

Men etter at vi kom hjem derfra og fikk tørket teltet og pakket det ned, har det ikke vært i bruk.

Har tenkt på markise istedenfor, men uten hevetak har jeg syntes at det ville sett rart ut med en fastmontert markise stikkende opp over taket. Nå når hevetaket er på plass funker ikke det argumentet lengre, og da kommer spørsmålet om å bytte ut forteltet med fastmontert markise. Hva har det øvrige camperfolket? Har sett noen av Westfaliabilene her med markise, for eksempel så har Tage denne (2,5m eller?):

Image

Mike Ghia har denne (3,5m!!)

Image

Og så finnes det jo også markiser med sidevegger for de gangene man trenger litt privatliv.

Har tidligere brukt argumentet om at forteltet er kjekt å kunne la stå igjen på campingplassen med saker og ting i, hvis man bare skal en tur på butikken. Nå har ikke det vært så aktuelt de siste årene.

Liker at det bare er å sveive ut taket istedenfor å måtte bygge fortelt hver gang. Har av og til stoppet på rasteplasser i duskregn langs veien og skulle ønske jeg kunne satt bilen helt inntil benkene der og hatt en markise og sveivet over.

Noen som har synspunkter, kommentarer, ideer eller råd om type (og størrelse) markise?
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Re: Fortelt eller markise

Post by CarlOt2 »

Markise - fordi da får du brukt det 100x ganger så ofte !
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg kommer til å gå for markise når jeg kommer så langt, med løse sidevegger som kan monteres ved behov. Tror nok også at 3,5 m ville være lurt. Jeg har vært og snust på Foxwing også, men desverre vanskelig å få tak i som høyrehengt og da er jo mesteparten av vitsen borte.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Jeg kommer til å gå for markise når jeg kommer så langt, med løse sidevegger som kan monteres ved behov. Tror nok også at 3,5 m ville være lurt. Jeg har vært og snust på Foxwing også, men desverre vanskelig å få tak i som høyrehengt og da er jo mesteparten av vitsen borte.
Foxwing var jo genial :-)

Den blir jo i praksis 5 meter lang når den er utslått. Men må den slås helt ut for å fungere? Eller kunne man ha montert den venstreutgaven på høyresida med hengselen over skyvedøra og så bare slått den opp 180 grader langs bilsida, om du skjønner...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

http://www.zwerfcampers.nl/528-foxwing- ... ogdak.html
Vet ikke svaret på det du spør om Odd, men liker også ideen, litt usikker på hvor godt de fungerer hvis det blåser litt også, kanskje verdt å undersøke nærmere.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Se der ja... skjønner når jeg ser de bildene at den må være helt oppslått for å kunne strammes. Og da er det bare høyreutgaven som gjelder :-)

Image

Og til over 700 euro i Nederland blir den jo vesentlig dyrere enn for eksempel en Fiamma F45 før den er fremme her. Har funnet en butikk her nordpå som leverer F45 i 3meterslengde til 5900 og 3,5meters til 6600. Er dette greie priser? Vet ikke hva jeg kan regne med å få for forteltet Tror det i sin tid kostet mellom 3 og 4000, men må nok spytte i en del imellom...
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Post by troyca »

Markise må være lettvind, ikke foxving. Med sider kan man sette opp bare en vegg også. (levegg).
Jeg ville beholdt teltet en stund fordi det er frittstående. Parker to meter unna teltet og sveiv ut m. ,hvis man skal stå noen dager. Det tar litt tid å "bygge" sidevegger også,. Men : Markise er best,og enkelt. Sideveggene får du plass til på taket foran i "trauet". Du blir nok mer glad i markisa enn teltet . :wink: (3,5m er for langt ,med tanke på vaskemaskin-børster).
OddN
-
-

Post by OddN »

troyca wrote:Markise må være lettvind, ikke foxving. Med sider kan man sette opp bare en vegg også. (levegg).
Jeg ville beholdt teltet en stund fordi det er frittstående. Parker to meter unna teltet og sveiv ut m. ,hvis man skal stå noen dager. Det tar litt tid å "bygge" sidevegger også,. Men : Markise er best,og enkelt. Sideveggene får du plass til på taket foran i "trauet". Du blir nok mer glad i markisa enn teltet . :wink: (3,5m er for langt ,med tanke på vaskemaskin-børster).
Ja, markise har mange fordeler, det har jeg skjønt. Men den ideen med å faktisk bruke begge deler samtidig har jeg ikke tenkt på :-)

Og vegger er nok kjekt, selv om jeg ikke har noe Westfaliatrau å legge de i (har takluke og Atlantic-spoiler i stedet)

Vaskemaskinbørster kommer ikke på tale uansett, med reservehjul og stige bak, så det begrenser ikke lengden.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Poste restante Sverige, så henter du der borte. Innafor EU er frakta relativt billig. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

eller spør noen som skal til EU, siden det er opptil flere av dem her på forumet, om de kan hente for deg ?

Trur - sånn for eksemplets makt - at en T4b California Coach syncro har mer enn 3.5m innvendig lengde i bunnen av bilen og hvis ikke finnes det jo flere som har muligheter for å ha last på taket.
caravellekjell

Post by caravellekjell »

Har noen bilder fra gamle dager med hjemmelaget markise og årgangstelt.
Jentungen er voksen og bilen er spiker for mange år siden men det funka bra den gangen.
Kjell.

Image

Image

Image
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Der Postmeister wrote:Poste restante Sverige, så henter du der borte. Innafor EU er frakta relativt billig. ;)

Rune, godt forslag. Vi skal på bilferie til Oslo i sommer, og må vel en kjapp tur over grensen til søta bror ;) Har du forslag til nettbutikk hvor jeg kunne bestilt dette for en god pris ? :mrgreen:
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Har markise på min camper, har ikke angret et sekund på det! Greit til en liten raste stopp og veldig greit på camping og treff.
Enkelt og greit å sveive inn og ut når en er alene og. Kan man få til en vegg el to for ekstra skjerming er ikke det dumt heller.
Nå er vi bare to i bilen men med flere barn med seg over lengre tid er det en stor fordel med et fortelt også. Oppvokst i en Bay med mor og far og bror og har vært på camping `overalt` med fortelt.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
luftT3
-
-
Car: T3 1981
Phone: 90747930

Post by luftT3 »

caravellekjell wrote:Har noen bilder fra gamle dager med hjemmelaget markise og årgangstelt.
Jentungen er voksen og bilen er spiker for mange år siden men det funka bra den gangen.
Kjell.

Image

Image

Image
Har et sånt fortelt om noen skulle være intr. :wink:
RS
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

luftT3 wrote:
caravellekjell wrote:Har noen bilder fra gamle dager med hjemmelaget markise og årgangstelt.
Kjell.

Image

Image

Image
Har et sånt fortelt om noen skulle være intr. :wink:
RS
Du har ikke (eller kan ta) bilder av stengene til det teltet der?

Tror det brune teltet jeg har et slik, men har stort sett ikke stengene!
(Teltet fulgte med en bil...)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply