"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Bugman wrote:Hva var/er status på starter'n, Joachim?

Var det innslaget, eller startkrans på svinghjul som gjorde at den hang seg opp?
Aner ikke hva rotårsaken egentlig var, men se litt nærmere på bildet. Ting er ikke helt som de skal være... Det kan hende at dårlig tenningslås har svekket den på noe vis, men vi ser helt klart på en mekanisk skade. Noe som har hengt sammen gjør det ikke lenger...
Bugman wrote:Spurte han VW-teknikeren videre om dette med DJ'n og helt annen innsprøytning (ettermarked) som din.. ift. debatten om 95 vs 98 oktan.

Han sier det hele beror på at pga kompresjonen (eg. -forholdet) virker ikke DJ bra på 95 oktan.

Men som jeg forstår, så virker jo din bil fint...
Har du noen pointers og komme med i sakens anledning?
Jeg har kastet tenningsstyringa så langt jeg kunne klare, det er vel primærforskjellen. Jeg har full kontroll på tenningstidspunkt, og er ikke nødt til å kompromisse på samme måte som en gammeldags fordelerstyrt tenning. På fullgass er jeg konservativ på tenninga under 2500 snurringer, har ikke instrumentering for å måle banking. På cruise kjører jeg antakelig mindre tenning enn originalt, ligger på ca 40 grader mot en antatt standardverdi på ca 45 med fullt vakuum og litt turtall med original fordeler.

Selv om DJ har en veldig kort kam er ikke 10,5:1 mye på en sugemotor etter dagens standard, Ford Zetec i Europaversjon har 10,5:1 og kan gå på 92 med litt tilbakestilt tenning, nye Mazdaer har 14:1...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Startere - the never ending story... :roll:

Starteren paja i formiddag, selvfølgelig uten meg i bilen, selvfølgelig var bilen lukeparkert - på en parkeringsplass med max 15 minutter parkeringstid i en by med ivrige parkeringsvakter, og fruen hadde dårlig tid...

Dagens søking etter ny fungerende starter var ikke vellykket, så da ble det å se om det var mulig å lage en starter som funker fra det jeg hadde liggende i garasjen. Først måtte jeg dissekere den som døde i formiddag:

Image
Kommutator delvis rengjort

Det var ihvertfall ikke tvil om årsaken til at starteren ga seg i dag, så slitte børster skal man lete en stund etter. Kommutatoren var også svart og fin.

Image
Overflaten på børstene til statorviklingene

Denne starteren hadde nok vært sliten en stund, men man merker jo ikke så mye til det før det plutselig er slutt. Men den renoverte starteren som tok kvelden i sommer hadde jo nye børster! Disse var jo ikke veldig slitt, så jeg tok børstebro og statorseksjon fra denne starteren og monterte over på den andre. De krevde en hel del rengjøring, og jeg tror nå at jeg skjønner hvorfor den første døde. Tetningen rundt ledningen fra innslaget var ganske så utett og starteren full av rust og møkk. Allerede etter under to år... Hvis alt funker som det skal i morgen kommer jeg til å legge på en hel del pakningsmasse rundt her for å være sikker på at den ikke fylles med vann og salt om vinteren.

Image
Til slutt et lite skrytebilde, se så fin og blant kommutatoren ble!
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:54, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Fillern, der var Murphy igjen. Børstebrua kan monteres to veier, det kan se ut til jeg jeg klarte å sette den fordømte veien og at statorviklingene går til gods. Innslaget er helt kanon og det går bøtter av strøm, men rotoren går ikke rundt.

Eeen gang til!
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Alle gode ting er fem, elns.... Fant til slutt årsaken til problemene, ledningen fra solenoiden tok i gods før statorviklingene. Ny isolator der, så gikk alt så meget bedre.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Da er det prøvekjørt og funnet i orden. Det skal være nok børster igjen til 10-15 års daglig bruk, så det er bare å krysse fingrene for at det ikke går noe annet galt med den.

Problemområdet på renoverte startere kan se ut til å være tetningen på ledningen som går mellom solenoiden og statorviklingene. På en renovert starter kan det hende at gummipluggen er byttet til en som kan tas av ledningen. Her er det mange muligheter for feil, det kan lekke vann inn i starteren og ledningen kan ta i gods.

For fremtidig referanse: hvis innslaget er kraftig, men det er få om ingen tegn til rotasjon på ankeret ligger ledningen mellom innslag og børstebro til gods. Ved bruk av startkabler til testing gikk det så mye strøm at kablene ble varme på to sekunder, og kablene beveget seg. Tøff demonstrasjon av Amperes lov... :mrgreen:
Joachim

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Da får man håpe Murphy har gitt seg i vei videre ...til neste uheldige!

Og ellers?
Hvordan går mappingen av 'sprut'n?

Ferdig? Eller er det enda litt..?

Du drar altså tenninga kraftig ned (mot 0) i startøyeblikket, for deretter dra den opp igjen når motor går. Og så har du (lagt inn) full kontrol på hele tennings- og innsprøytningskurven?!
Rett?

Hva (bortsett fra egen arbeidsinnsats) har dette kommet på hittil?

Og kan en amatørmessig kar som undertegnede ha nytte av samme?

Bortsett fra de stundene du plages, må jeg si at bilen din imponerer (Eg. eieren/konstruktøren!)..

To tomler opp! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bugman wrote: Hvordan går mappingen av 'sprut'n?

Ferdig? Eller er det enda litt..?
Det er alltid mer på bordet... :-)

For øyeblikket er tilstanden at den er i daglig drift med forbruk på 0,85 på langkjøring og omtrent 1,1 på blanda småkjøring - på 95-oktan. Har litt småpolish som gjenstår, men akkurat nå sitter jeg litt på gjerdet og venter på ny firmware-versjon. Jeg ligger helt på bleeding edge der, og har kjørt versjoner som ikke er offentlig tilgjengelige for test av konsepter. Akkurat nå holder vi på å teste ut matematikken som trengs for å bli kvitt problemene med pulserende luftstrøm på full gass på lave turtall.

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 25&t=50605

Uansett har jeg bare tunet på gata, det er bare en måte å gjøre det skikkelig på og det er å kjøre den i benk. Det gidder jeg ikke gjøre før jeg har en fersk motor. Det er noen Dynapak'er rundt forbi, så prisene for full mapping bør være overkommelige.
Bugman wrote: Du drar altså tenninga kraftig ned (mot 0) i startøyeblikket, for deretter dra den opp igjen når motor går. Og så har du (lagt inn) full kontrol på hele tennings- og innsprøytningskurven?!
Rett?
Ikke så langt unna, nei. Tomgangen ligger på 17 grader, mens jeg har 6 grader ved start. Den liker egentlig enda mer tenning på tomgang, men da klarer jeg ikke å holde tomgangen under 1100 o/min. Tenning er en stor tabell hvor alle kombinasjoner av belastning og turtall kan settes uavhengig, det blir litt feil å snakke om kurver.

Bensinmengde kjøres closed-loop med bredbåndslambda så lenge kjølevannet er over 30 grader. Jeg er litt uortodoks, så jeg kjører fuelmengde på en spesiell måte. Under 3% gasspedal kjører jeg 14,7AFR (== lambda 1,0), mest for å slippe pes på EU-kontroll. Det er ingen som skjønner at noe annet enn lambda 1,00 er tillatt på eldre biler lenger... Mellom 3 og 89,9% pedal kjører jeg 15,6AFR for minimalt forbruk, og på 90% pedal skifter jeg til 13,0AFR og annen tenningstabell for maks effekt. Dermed kan jeg ligge opp lange bakker på E18 i 105km/t uten å måtte gå på fullgassanriking.

Innstilling av kaldstart- og oppvarmingsprogram er faktisk noe av det mer tidkrevende. Du får jo ikke mer enn to forsøk om dagen...
Bugman wrote: Hva (bortsett fra egen arbeidsinnsats) har dette kommet på hittil?

Og kan en amatørmessig kar som undertegnede ha nytte av samme?

Bortsett fra de stundene du plages, må jeg si at bilen din imponerer (Eg. eieren/konstruktøren!)..

To tomler opp! :)
Kostnadene er ikke så ille, egentlig. Sprut, kabelmatte, TPS-giver og BB-lambda kom vel på ~900US$. Programvare for tuning og logging kostet 75US$. Hallsensor og pickuphjul til veiva på rundt 1000kr. MAFen kom fra en Alfa 156 på Vazelina og kostet 750kr ink frakt. Litt småpjus her og der kommer i tillegg. Men vi er fortsatt under 10kkr.

Når det er sagt er det fullt mulig å gjøre det mye billigere, hvis du bare ønsker å skifte ut en kranglete Digijet kommer du greit i mål med en vanntett Microsquirt til 350$ + BB-lambda. Skal du ha med tenning også må du ha med et triggerhjul og en sensor også, men da har du det som trengs.

Dataene jeg har opparbeidet skal være direkte overførbare til neste installasjon, men noe arbeid må påregnes. :mrgreen:

Takker for tomlene, forresten!
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Endelig lys i det andre grønne lyset i sperrepanelet også! Måtte massere boltene en hel del for at den skulle gå, forhåpentligvis holder den denne gangen. Får legge den inn litt flittig en stund.

Måten jeg fikk massert den på var å løsne braketten men ikke seegerringen, etter at indikatorbryteren var ute kunne jeg vri og dra i aluforingen til det gikk rimelig lett.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Pokker, pokker, pokker...

Kengu har stått stille en stund nå pga sprukket vannkappepakning på førersiden. Men jeg hadde en brukt motor på handa, så jeg tenkte det var like greit å skifte. Men tilstanden på byttemotoren var dårligere enn jeg hadde planlagt. Olja var kølsvart og seig som sirup (velbrukt 20W-50 muligens), en av pinneboltene til girkassa var knekt, støtstangrøra bulka, oljepluggen i bunnpanna sitter dønn.

Så da blir det å skifte vannkappepakninger isteden. Motoren må jo ut okke som og skal jeg først begynne å kløyve så vet jeg hva jeg har å jobbe med.

Sånn går nu dagan.
Joachim

sonron
-
-
Car: T3 1989 DJ
Phone: 47660816

Post by sonron »

Kan vel snart melde deg på guinness rekord forsøk i kjappest mulig motorbytte i t3 :) masse lykke til, stå på!
Sondre Røneid

66 mod boble
89 mod Transporter 112 hk
kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

Bugman wrote:Da får man håpe Murphy har gitt seg i vei videre ...til neste uheldige!
Hørte han skulle til skiheisforumet! :mrgreen:
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Tror kanskje han er her for tiden. Værsågod neste!
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Neida, han er fortsatt her. Tid til å skru og kun i utendørsverksted? Regnvær skal bli... :roll:

Kan ikke bli ferdig denne helga uansett, pakningssettet har ikke komme fra Tyskland ennå. Kjøpte likegreit et fullt sett, kommer på atskillig mindre enn to slipesett fra Hotshop.

Men mens vi venter kan dere jo beundre siste innkjøpet av amerikanske bling-deler. Jeg mistenker slangesentralen på høyresida av motorrommet for å synge på siste refrenget, det har vært vått i det området i det siste. Så da skaffer man nytt, og det eneste man får tak i er rustfritt fra GoWesty. 8)

Image
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:56, edited 1 time in total.
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

1690 for komplett pakningsett til wbx hos unneberg... inklusive tuber med diverse pakningsstoff..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Trodde jeg sjekket hos dem også? Nuvel, tydeligvis ikke... :roll: Hadde nettsida stående i ei fane her.

Regner med at settet kommer mandag eller tirsdag så jeg sparer ikke tid på å dra til Tønsberg, det forlot Tyskland på torsdag.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Endelig fikk jeg noen timer å skru, så hva er da mer naturlig enn at jeg knoter som F... med å få ut maskinisten. Men jeg fikk den ut, så da er vi igang.

Har begynt å rive de to motorene jeg hentet for to uker siden, nå har jeg to gode topper å skru over, en AMC og en original VW.

Jeg er glad jeg ikke skrudde den ene motoren rett inn. Da den ene toppen kom av så jeg sylindere fulle av olje og sand. Delemotoren hadde en sylinder full av vann, så Kolbenschmidt-toppen må rengjøres skikkelig før jeg kan si om den er hel. Men jeg tror jeg har deler nok til minst en hel motor til.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Aldri skrudd på T4, så jeg har ingen ide, men det er vel rimelig å anta at prosedyre er tilsvarende. Men pakningsdimensjoner, riktig viskositet og oljemengde har jeg ingen ide om. Det var tyskerne som begynte å overhale viscoene selv, så et tysk T4-forum ville antakelig være et bra sted å begynne å lete.

Begynner å få litt vei i vellinga her hjemme nå, men det går fortsatt smått. Snart klar til å få av eksosen, bare unga har lagt seg.

Det var forresten på tide å skifte ut fordelingsstykket til kjølevannet. Den ene stussen ramlet av da jeg løsnet den tynneste slangen:

Image

Godt å vite at fordelingen aldri kommer til å lekke igjen!
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:57, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det er ikke mye framdrift å skryte av, men et par timer i ny og ne får jeg gjort noe. Etter å ha blitt slått av en fastrustet bolt i termostathuset måtte jeg bruke en topp med termostathus stående på. Det reduserte utvalget en hel del, men jeg hadde nå en som så grei ut. Siden jeg hadde harva opp den ene bolten skikkelig ville jeg ikke bruke den gamle toppen i denne omgang. Nå er det ihvertfall en topp på plass med nye pakninger under.

Jeg bytter topper på begge sider når jeg først er igang, da vet jeg hva som står på. Sliper eksosventilene litt også, så er jeg så noenlunde sikker på at jeg ikke får trøbbel der det første halve året. Må jo uansett ha ventilene ut for å rengjøre toppene skikkelig.

Image
Og dermed var det vel ingen tvil om årsaken til lekkasjen

Image
Mesteparten av gammal koks borte, dette var toppen som kom av fra syl #3/4

Ting kan tyde på at maskinisten har levd et hardt liv, foringene er ikke de peneste, ringlandet er fullt av koks og koksbelegget i toppene har sakte men sikkert brent seg bort. Lean-of-peak-kjøringen ser ihvertfall ut til å holde det flygutta lover, minimalt med avleiringer og pent forbruk.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:58, edited 1 time in total.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Lean of peak, trenger en nærmere forklaring ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Kjører magrere enn støkiometrisk (lambda = 1) for alt annet enn fullgass. Har programmert AFR 15,6 (lambda 1,07) opp til 90% pedal.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Snart klar... :?

Sleit skikkelig med å holde støtstengene på plass når vippestellet skulle på, de ville liksom ikke bli sittende der de skulle.

Så måtte jeg lappe litt eksos. Møkkajobb, får det liksom ikke helt rent og bra uten å file vekk hele røret.

Image
Litt morkent

Image
Tilpasset en bit plate sånn passe

Image
Og der var det visst tynt, gitt!

Image
Pent? Neppe. Funksjonelt? Håper det...
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 10:00, edited 1 time in total.
Joachim

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Hu...har en tilsvarende på Sikaen og gruer meg som en hund til å begynne på dritten, ser for meg brekte bolter og annen morro ( Har et par dårlige erfaringer med wbx eksos) Hadde jeg skulle beholdt bilen tror jeg det hadde kommet rustfritt å den, men får vel ikke de pengene igjen om jeg selger bilen til våren. :?
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Tur-Bo wrote:Hu...har en tilsvarende på Sikaen og gruer meg som en hund til å begynne på dritten, ser for meg brekte bolter og annen morro ( Har et par dårlige erfaringer med wbx eksos) Hadde jeg skulle beholdt bilen tror jeg det hadde kommet rustfritt å den, men får vel ikke de pengene igjen om jeg selger bilen til våren. :?
Jeg kjøpte fra www.vwspeedsshop.com for et par år siden. Den gang mindre enn 3000Nok ferdig levert. Du trenger bare et kortere oljefilter fra Polo.
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Nå koster det vel nærmere 5000,- vel ?
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:Nå koster det vel nærmere 5000,- vel ?
£460+trp+mva!!!! http://www.vwspeedshop.com/product.php? ... 513&page=1
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply