Bugman wrote:
Hvordan går mappingen av 'sprut'n?
Ferdig? Eller er det enda litt..?
Det er alltid mer på bordet...
For øyeblikket er tilstanden at den er i daglig drift med forbruk på 0,85 på langkjøring og omtrent 1,1 på blanda småkjøring - på 95-oktan. Har litt småpolish som gjenstår, men akkurat nå sitter jeg litt på gjerdet og venter på ny firmware-versjon. Jeg ligger helt på bleeding edge der, og har kjørt versjoner som ikke er offentlig tilgjengelige for test av konsepter. Akkurat nå holder vi på å teste ut matematikken som trengs for å bli kvitt problemene med pulserende luftstrøm på full gass på lave turtall.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 25&t=50605
Uansett har jeg bare tunet på gata, det er bare en måte å gjøre det skikkelig på og det er å kjøre den i benk. Det gidder jeg ikke gjøre før jeg har en fersk motor. Det er noen Dynapak'er rundt forbi, så prisene for full mapping bør være overkommelige.
Bugman wrote:
Du drar altså tenninga kraftig ned (mot 0) i startøyeblikket, for deretter dra den opp igjen når motor går. Og så har du (lagt inn) full kontrol på hele tennings- og innsprøytningskurven?!
Rett?
Ikke så langt unna, nei. Tomgangen ligger på 17 grader, mens jeg har 6 grader ved start. Den liker egentlig enda mer tenning på tomgang, men da klarer jeg ikke å holde tomgangen under 1100 o/min. Tenning er en stor tabell hvor alle kombinasjoner av belastning og turtall kan settes uavhengig, det blir litt feil å snakke om kurver.
Bensinmengde kjøres closed-loop med bredbåndslambda så lenge kjølevannet er over 30 grader. Jeg er litt uortodoks, så jeg kjører fuelmengde på en spesiell måte. Under 3% gasspedal kjører jeg 14,7AFR (== lambda 1,0), mest for å slippe pes på EU-kontroll. Det er ingen som skjønner at noe annet enn lambda 1,00 er tillatt på eldre biler lenger... Mellom 3 og 89,9% pedal kjører jeg 15,6AFR for minimalt forbruk, og på 90% pedal skifter jeg til 13,0AFR og annen tenningstabell for maks effekt. Dermed kan jeg ligge opp lange bakker på E18 i 105km/t uten å måtte gå på fullgassanriking.
Innstilling av kaldstart- og oppvarmingsprogram er faktisk noe av det mer tidkrevende. Du får jo ikke mer enn to forsøk om dagen...
Bugman wrote:
Hva (bortsett fra egen arbeidsinnsats) har dette kommet på hittil?
Og kan en amatørmessig kar som undertegnede ha nytte av samme?
Bortsett fra de stundene du plages, må jeg si at bilen din imponerer (Eg. eieren/konstruktøren!)..
To tomler opp!

Kostnadene er ikke så ille, egentlig. Sprut, kabelmatte, TPS-giver og BB-lambda kom vel på ~900US$. Programvare for tuning og logging kostet 75US$. Hallsensor og pickuphjul til veiva på rundt 1000kr. MAFen kom fra en Alfa 156 på Vazelina og kostet 750kr ink frakt. Litt småpjus her og der kommer i tillegg. Men vi er fortsatt under 10kkr.
Når det er sagt er det fullt mulig å gjøre det mye billigere, hvis du bare ønsker å skifte ut en kranglete Digijet kommer du greit i mål med en vanntett Microsquirt til 350$ + BB-lambda. Skal du ha med tenning også må du ha med et triggerhjul og en sensor også, men da har du det som trengs.
Dataene jeg har opparbeidet skal være direkte overførbare til neste installasjon, men noe arbeid må påregnes.
Takker for tomlene, forresten!