Sykt treg til å trekke campingvogn med?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
janaa
Car: T4 1996

Post by janaa »

Hei,

Jeg har en VW Caravelle 2,5TD -96 modell, 102 HK. Kjøpte denne pga at jeg ville ha en billing bil som har god plass til familien og har hørt at den er bra til å trekke campingvogn med.

Har prøvd den litt men syntes det går sykt tregt hvis det blir litt oppoverbakke.. må da gire ned og det går skikkelig tregt.. Generelt syntes jeg bilen er litt "dau" uten campingvogn også på lavt turtall.. men når jeg får opp turtallet går den bra.

I det siste har jeg lagt merke til at den bruker kjøleveske, så jeg må fylle på noe etter 20-30 mil.. begynner å lure på om det er toppakniga som begynner å bli dårlig, men oljen er svart og fin, og ikke noe hvit røyk når bilen er varm.. kan også være en liten lekkasje en plass, men det kan jeg ikke finne...

Så spørsmålet mitt, som førstegangs Caravelle- kjøper, er: Er det normalt at det går så treigt å slepe med seg campingvogna (den er på ca 1550 kg) eller er det bilen det er noe galt med?

Takker for alle innspill :)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Sykt treg til å trekke campingvogn med?

Post by Rudeboy »

Tror ikke det, basert på hva andre skriver her inne (som du ville sett om du søkte på temaet) :wink:

Men jeg lurer på hva selger har gjort med bilen før du fikk den og hva du har gjort med den etter anskaffelsen. Det er flust av ting man kan bytte til nye ting, filtre etc og andre slitedeler som gir bedring. Det er for å belyse det mest enkle du som bileier her kan gjøre.

Og når det er sagt slår det meg at mine manerer som bruker på ett av landets bedre fora, er gått i dass.. :

-velkommen hit og gratulerer med ny bil :D
janaa

Post by janaa »

Takk for svar, det forrige eier hadde fått gjort var å skifte registereim og vannpumpe på 241.000 km.. Etter jeg fikk den har jeg kun skifta olje og oljefilter. (nå er den gått 246.000) Spørs om jeg skulle spandert ett verkstedbesøk før vi fyrer opp og drar med oss vogna til Sverige.. :)

Hadde bilen trekt vogna litt bedre så hadde jeg vært superfornøyd med denne... Det jeg tenker, er om toppakninga er dårlig, så vil vel kompresjonen også bli dårlig og bilen drar dårlig... syntes det luktet litt av kjøleveska, men som sagt ser oljen svart og fin ut og man kan ikke se eksosen etter at bilen er varm....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg ville iallfall sjekka opp hvor og hvordan det reimskiftet er utført. I mitt hue er alt anna enn dette utført på merkeverksted å regne som ikke utført. Luftmassemåleren er og kilde til daff bil.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
janaa

Post by janaa »

Ja føler meg litt urolig ang. registerreima, det var en kompis av han som jobba på bilverksted som hadde gjort det, sa han.. den gamle registerreima og vannpumpa lå i bilen som "bevis".. Kanskje litt naivt av meg, men etter 5000 kjørte km. starter og går motoren fortsatt som en klokke... eneste som irriterer meg er at den trekker dårlig.. luftmassemåleren.. kanskje det ja.. jeg syntes også at disse luftslangene så litt gamle og litt morkne ut, hvis de ikke er helt tett kan jo muligens det bidra også... ligger vel an til å levere den inn på verksted til en sjekk..
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Det er gjerne dit bilen må for å gjennomgå det som kalles "service".

I tillegg til at bilen da er i kyndige hender, leser de av feilkoder på dataen, koder opp ting som evt skal kodes opp (oppdateringer, endringer som må gjøres elektronisk etc) og du vet hva du får.

Når du kjører derfra kan det jo også hende bilen er på VWs mobilitetsgaranti og det er for meg et viktig moment ved det å ha bil. Skjer det noe underveis så står jeg ikke lenge alene langs veien. Er medlem i en av disse bilinteresseorganisasjonene også, med berging der men det er for andre årsaker enn sikkerhet mtp å få hjelp langs landeveien.

Nei, les i historikken av kvitteringer på bilen. Sett inn bilen og få den tilbake igjen. Da veit du i det minste hva du har.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Der Postmeister wrote:Jeg ville iallfall sjekka opp hvor og hvordan det reimskiftet er utført. I mitt hue er alt anna enn dette utført på merkeverksted å regne som ikke utført. Luftmassemåleren er og kilde til daff bil.
Godt poeng, Rune!

Samme sak har jeg hørt lokalt om diverse frittstående kjeder.

De proklamerer at de er like gode som merkeverksted, men unnlater og fortelle kunden om de virkelig har fått med seg innholdet i diverse memos som produsent skriver ut.

Og når man skipper det og løsne remhjul på kam, bytte vannpumper samtidig, slurver med pakninger og/eller skjærer regremmer etc, i to- på langs -for å krenge den nye innpå, før de snapper av den gamle med tapetkniv... :roll: :wink:

Vel, vel...

Så når man kjøper en bil, så må man ofte (dessverre, ja!) belage seg på både oljeskift, filterskift (olje/luft/kupé), remskift, bytte gløde-/tennplugger osv.
Samt få sjekket styreledd og bærekuler, samt foringer...

Med mindre man har pålitelig dokumentasjon på at arbeid er gjort slik det skal etter boka!

Når det er sagt...

Så er T4 egentlig en ypperlig bil! :)

Gratulerer så meget!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
janaa

Post by janaa »

Rudeboy, du har nok ett poeng ang. service.. men må innrømme at jeg er litt av den typen at når det er snakk om en så gammel bil som dette (-96 mod) så skkifter jeg olje- og oljefilter.. that's it ;) Men får vel spandere dette på Caravella og håpe det hjelper på.... :)
Der Postmeister
-
-

Det er jo når bilen er blitt så gammel at originalservice faktisk er viktigst. Når de er nye er det jo egentlig aldri noe gale med de. Så full service nå på n merkeverksted er viktigere enn før. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
janaa

Post by janaa »

Der Postmeister og alle dere andre: skjønner at dere er glade i bilene deres og steller fint med dem... bør vel vurdere å bli bedre på dette. :oops:
Der Postmeister
-
-

Å...vi har våre svin på skauen vi og. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Pøh, det er bare Postmeistern som har :D
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Grav opp litt lommerusk og spandér et drivstoffilter på bilen, det ble stor forskjell på "dauheten" når jeg bytta mitt.
Vel investerte 397kr(på møller) syns nå jeg
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
janaa

Post by janaa »

Koop, takk for tips.. nå er jeg ingen mekaniker, men kan klare relativt enkle ting selv.. vet du hvor drivstoff filteret er plassert og er det enkelt å gjøre dette selv?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

fremre venstre hjulbue, du må ned i batterirommet under panseret for å se det.
janaa

Post by janaa »

Har lest litt rundt, bl.a. her:

http://forum.vacn.no/showthread.php?130 ... t-kreftene

mistenker at det kan være luftmassemåleren som må skiftes.. noen som vet hvor den er plassert og om den er lett å bytte?
janaa

Post by janaa »

Nå maser jeg veldig, men jeg har funnet luftmassemåleren og skrudd den av.. men er det egentlig noen måte å se om denne er gåen eller ikke? Ser hel og fin ut, men ser jo der er noen ledninger som går inn på den / elektronikk i den..... Var innom Møller, men tror dere ikke de skulle ha over 2000 kroner for den lille dingsen....
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Boka du ikke tør å spørre etter heter So wird's gemacht og kan kjøpes på f.eks www.automobilia.no - evt hentes på Majorstua der sjappa fysisk ligger :wink:
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Sjekk også luftfilter når du først er i gang.
Den skal ikke ha problem med å følge trafikken med en så lett vogn.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
janaa

Post by janaa »

Nå var jeg ute og testa litt, kobla ut strømledninga på luftmassemåleren, og merka at bilen gikk betraktelig dårligere... jeg mistet dette kjente "draget" i bilen når jeg kom over ett visst turtall.. så det tyder vel på at den fungerer... er det slik at enten fungerer den eller så er den defekt? Eller kan det være en ting midt i mellom...

Så tok jeg også ut luftfilteret og banka ut en del støv fra det og satte det i igjen.. bilen føltes faktisk ganske sprek ut etter jeg gjorde det.. så på mandag bærer det av gårde og kjøpe nytt luftfilter.. om det er noe så banalt som det så beklager jeg bryderiet, hehe (det har ikke vært skiftet etter at jeg kjøpte bilen, og vet ikke hvor lenge det har stått i bilen før jeg fikk den) :oops:
Koop
-
-
Car: T4 LWB
Phone: 45099798

Post by Koop »

Luftfilter, oljeskift og drivstofffilter kommer du nok langt med. Dette å banke ut støv av filter hjelper lite, de blir mettet i fibrene.
Alexander Malerbakken

1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
jomani
Car: t4 tdi 97
Phone: 40243500

Post by jomani »

Enten virker luftmassemåleren eller ikke,så det høres ut til å være noe annet. Luftfilteret høres ut til å være en mulig synder,skift dieselfilteret samtidig,men husk å fylle det med diesel så slipper du å slite slik på startmotoren,motoren lufter seg selv så man slipper det problemet.
janaa

Post by janaa »

Tusen takk alle for hjelpen, dere er en fin gjeng, prøver med luftfilter / dieselfilter nå i første omgang så ser jeg hvordan det går :)
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

jomani wrote:Enten virker luftmassemåleren eller ikke,så det høres ut til å være noe annet...
Det stemmer ikke helt, lmm kan være på utur uten at den er defekt. Det er langt fra enestående...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
janaa

Post by janaa »

Neergård: Er det noen måte å finne ut det? Er eneste mulighet å prøve en ny?
Post Reply