Vibrasjoner etter påmontering av mellomaksel

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Dokadude

Vibrasjoner etter påmontering av mellomaksel

Post by Dokadude »

Hei, jeg trenger gode tips:

Jeg har kjørt uten mellomaksel på min syncro siden mai, og skrudde denne tilbake på plass i dag. Når jeg nå kommer opp i ca 50 km/t begynner bilen å vibrere ganske kraftig (har ikke tatt sjansen på å kjøre fortere).

Jeg har søkt litt rundt her på forumet etter andre som har opplevd lignende, og ser at det foreslås ganske mange forskjellige årsaker. Bla. ubalanse i akselen. Men denne fungerte helt fint før jeg tok den av, og har bare stått lagret siden. Blir denne lett ubalansert uten spesielle påkjenninger? Bilen ellers har fungert helt fint hele tiden.

Noen som har noen tips? Det er jo bare 8 bolter, så det er vel ikke så mye man kan gjøre galt? Jeg har (i følge Møller) slakt endeledd på høyre side foran. Kan dette ha noe å si?

Dette er pokker så irriterende, så tips mottas med takk! :cry:
klystèr
-
-

Post by klystèr »

min er ganske lik..men vibrasjonene er ikke kraftige....de forsvinner over 40km/t..

kan det være knutetene som har "satt" seg litt å blitt trege tro?
loffi

Post by loffi »

hei...bare et tips. på flensen på mellomaxeln som skal vende fram. skal det være et hakk i siden som skal stemme overens med flesen på diffen.. dette har sannsynligvis en sammenheng med at viskoen er avstemt mot axslingen pga balansen.. flensene mot gearkassen har ikke disse hakk. eller så kan det som nevnt være et tørt lager i krysset.. da kjenner man ikke slakk nødvendigvis.. :roll: :)
ska det være enkelt....?
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Merket du hvor akslingen var festet på diff og girkasse, før du tok den ut??? Det er viktig å gjøre det når man skrur av akslingen, nettopp for å unngå slikt som dette....
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Åssen er det med dine dekk?Viktig at de er jevnt slitt foran og bak,ellers tror jeg det er mellomaksel som er treg i kryssene.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Dokadude

Post by Dokadude »

Takk for mange bra tips!

Jeg får begynne med å sjekke om disse hakkene i flens og diff stemmer med hverandre, for det var jeg ikke klar over. Og derfor har jeg jo heller ikke merket hvordan akslen satt i utgangspunktet.

Dekkene virker normalt slitt rund baut, men trykket kan jo være ulikt i de forskjellige dekkene (lenge siden jeg har sjekket). Kan det ha noen innvirkning? F.eks. et framdekk med lavt trykk?

Hm. Kjenner at jeg angrer på at jeg begynte å tukle med dette her. :?
roars
-
-

Post by roars »

Er ikke noe sånne hakk i flensen på min syncro, ville brukt målebånd og sjekka omkretsen på hjula.
Roar Sørnmo
finn00
-
-
Car: Citroen Xantia Activa
Phone: 95467375

Post by finn00 »

Er vel bare å løsne akslingen å flytte den en kvart runde til bilen slutter å vibrere?
Med mindre kryssene i akslingen er utslitte burde vel dette få tingene på plass uten vibrasjoner.
Fransk liten tøs, leter etter buss...
roars
-
-

Post by roars »

finn00 wrote:Er vel bare å løsne akslingen å flytte den en kvart runde til bilen slutter å vibrere?
Med mindre kryssene i akslingen er utslitte burde vel dette få tingene på plass uten vibrasjoner.
Kvart runde går ikke...hullene er eksentriske, så det blir 180 grader...men uansett DET er også en mulighet.
Roar Sørnmo
Dokadude

Post by Dokadude »

Fant et hakk på flensen til akselen, men kunne ikke for mitt bare liv finne hakket på den andre flensen. Er nok derfor enig i at man nesten må prøve og flytte akslen rundt til den passer skikkelig og slutter å vibrere. Når jeg studerte de sammenskrudde flensene så jeg at de ikke satt skikkelig sammen foran, så det er tydelig at det er én posisjon som er riktig. Bak så det derimot helt "tett" ut.

Det var ikke helt greit å drive med prøving og feiling når man står på leiebukk på Bjerke på en søndag kveld, så min foreløpige løsning ble å fortsette og kjøre 2wd og håpe på fortsatt bare veier i Oslo...
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

visst det er kryss ute å går her..så sjekk at det er i orden...kjører til dagelig en mercedes sprinter...den begynnte å vibrere noe inn i H.. Etter en stund datt mellomakslingen av..Deffekt kryss
You create your own universe as you go along.
loffi

Post by loffi »

[quote="Dokadude"]Fant et hakk på flensen til akselen, men kunne ikke for mitt bare liv finne hakket på den andre flensen.

det er bare hakk i flensen på den ene siden på axlingen.og et hakk i flensen på diffen foran. men er det mye skit på flensen kan det være litt vanskelig og se det. hadde litt problemer selv og finne det.det er som sagt ikke hakk bak mot gearkassen.
ska det være enkelt....?
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

du har ikke satt den bak-frem heller?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Dokadude

Post by Dokadude »

BayJon wrote:du har ikke satt den bak-frem heller?
Akselen er merket med "front" på den en enden, så jeg er helt sikker på at den var riktig vei.

:-)
RZR-Jånni
-
-

Post by RZR-Jånni »

Aldri godt å vite.. ;)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
Dokadude

Post by Dokadude »

BayJon wrote:Aldri godt å vite.. ;)
Sant nok. Det ville i så fall ikke vært første gang jeg overser den helt opplagte løsningen. Uansett takk for alle forslag. Når jeg ser ut av vinduet nå, så hadde det nok vært fint med firehjulstrekken på plass :-)
Post Reply