Sentrallås på nøkkel låser, og låser opp igjen...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Sentrallås på nøkkel låser, og låser opp igjen...

Post by Neergård »

ta tak i ramma rundt klima (med oppbevaringsrommet) og napp ut.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Ta vekk gummien i hyllen over klimapanelet. Der ser du 2 klammer/klips som må presses ned, og så drar du ut rammen.

Se også her.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Climatronic#Ausbau

Eller bruk denne
http://translate.google.no/translate?hl ... limatronic
og bla ned til "ekspansjon" om du ikke er stødig i tysk.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

Hei!
Slenger meg med her. Har fått problem med min sentrallås på passasjersiden. Låser opp, men den låser seg selv igjen. Låsepinnen hos meg virker slakk kontra alle de andre låsepinnene? Jeg kan blåse på den eller være litt borti den, så detter den ned og låser. Virker veldig slakk/lite motstand.
Det er vell ikke motoren som er gåen? Det er vell sikkert bare ei fjær? Til nå har jeg tatt en runde med svart teip, og det har funket. Men vil jo gjerne fikse problemet, istedet for å bare lage en enkel løsning som jeg har gjort ;p
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Dette finner du lett om du søker litt på forumet.
Låsekassen har en feil, som kan fikses med litt hobbymek - ei fjær som holder igjen bevegelsen som låser. (derfor den er så lett)

Jeg hadde dette på førersiden for ikke lenge siden, men ettersom låsekassen koster under 1000-lappen så orka jeg ikke å fikle.
Det er jeg glad for, for etter ny låsekasse ble montert føles det som det er ei ny dør som lukkes. Ingen skramling og alt er MYE fastere. Verdt hver eneste krone!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
tcb
Car: T5 2008 4M

Post by tcb »

kennyeh88 wrote:Hei!
Slenger meg med her. Har fått problem med min sentrallås på passasjersiden. Låser opp, men den låser seg selv igjen. Låsepinnen hos meg virker slakk kontra alle de andre låsepinnene? Jeg kan blåse på den eller være litt borti den, så detter den ned og låser. Virker veldig slakk/lite motstand.
Det er vell ikke motoren som er gåen? Det er vell sikkert bare ei fjær? Til nå har jeg tatt en runde med svart teip, og det har funket. Men vil jo gjerne fikse problemet, istedet for å bare lage en enkel løsning som jeg har gjort ;p

Det er sikkert låsekassa i døra som er defekt er en fjær som ryker inne i låsekassa. Når den blir slapp, detter bare låsetappen ned igjen. Da vil driveren sende låsesignal til de andre dørene og låse de andre dørene. Vanlig problem.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Jeg lagde én forklaring på denne fjæra som ryker, http://www.nettet.be/vw/lock/vwlock.php
Det finnes andre metoder også, men denne har funket fint for meg.

--------------------

For å oppklare litt med tanke på driver/motor diskusjonen.
Slik det fungerer, hos meg i hvert fall, er at det er en motor på hver lås som skyver låsestaget opp eller ned.
Men den samme boksen/klumpen som har motoren fungerer også som en sensor for hvis man skyver/drar i låsestaget (altså låser opp eller igjen, enten med nøkkel eller hendel inne i bilen). Da vil ikke motoren i den døren man opererer gå, siden man bruker "muskelkraft" til å låse opp/igjen på denne, men "driveren" i denne døren sender signal til de andre dørene at de skal kjøre motoren sin.

Det som da antakelig har skjedd i trådstarters tilfelle er at motoren i pasasjerdøren ikke går opp, og vil derfor gi signal om at dørene skal være i låse stilling like etter at motorene har fått beskjed om å åpne fra førerdøren.

Derfor blir det kanskje feil å kalle dette en motor, siden det er mer enn en motor. Jeg vil ikke blande meg så mye inn i hva den heter, bare man forstår hvilken dings man snakker om.

Håper noen ble litt klarere av dette, og at jeg ikke har forvirret flere.

[Edit]: Vil også nevne at på min ('95) så er det kun førerdør og passasjer dør som gir signal til sentrallåsen, men dette er vel endret på nyere biler?
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Post Reply