Som tittelen på innlegget sier er høyrehjulbue 2-3 cm lavere enn Venstre. 1 cmkan være lufta i dekket,men erdetforstillingsdetaljer som kan gjøre noe utslag på dette? Ved første øyekast så alt helt ut.
Hadde en liten titt under igår kveld og det jeg undret over var at stab-stag overgangs-dingsene så ut til å være kanskje 1cm forskjellige. Kan være at jeg ikke kom til å måle skikkelig.
Fant ikke spiralfjærene forran heller, trodde i begynnelsen at den ene var knekt, men det tror jeg har en naturlig forklaring at de ikke er der.
Torsjonsfjærene kan sige litt, som alle andre fjærer. Men forhjulsopphenget på T4 er konstruert slik at fjærhøyden er individuelt justerbar på høyre og venstre forhjul. Så det er nok like sannsynlig at høyden er feiljustert tidligere. Fjærstavene er festet i de øvre bærearmene. De går bakover, over drivstofftanken. Og i bakkant av tanken er de forankret i kraftige gjengestag som er festet i karrosseribunnen. Mutteren på gjengestaget kan justeres med langpipe eller fastnøkkel. Jeg mener å huske at nøkkelvidden på mutteren er 27mm.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
OK kan erindre noe slike gjengestag ja.
Er det en måte å justere dette riktig på?
Sette på bukker med hjula i været og måle seg frem etterhvert som jeg skrur, første som slo meg......
Høyden skal selvfølgelig måles når bilen står på hjula, men det kan være lettere å justere mutteren når den er jekket opp. Måles mellom øvre og nedre bolt på støtdemperen, som vist på det første bildet i denne linken: http://t4-wiki.de/wiki/Fahrzeugvermessung. Her finner du også tabeller over høyde og hjulstillingsvinkler for forskjellige vogngrupper.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Var litt rask sist...
Måtte til med en finjustering, 1cm lavere på h. side. målte fra hjulnavet og opp som anbefalt.
sist såvar det 1,5cmpå samme side.
enten det eller så siger det seg til etter en liten tid.
virker bein nå og stabil nå etter noen dager ihvert fall.
Alfert wrote:Skulle senke min litt idag, men mutteren satt såpass hardt, at jeg klarte å dra den gjengestanga ut av sporene sine i karosseriet.
Så nå har jeg en litt for lav Bil på venstre side.
Hva er letteste måte og få fikset dette på? Setter pris på alle tips, og gjerne noen skisse tegninger, hvis noen har tilgang på det.
Enklest, og mest riktig
Kjøp ny justeringsskrue og mutter fra ditt nærmeste merkeverksted. Kutt skruen som er på bilen over mutter og sett i sammen med nytt.
Alternativt, dog ikke "korrekt" og kanskje ikke mulig om gjenger har revet seg for mye;
Jekk opp hjulopphenget på aktuell side, og så til med en jekk på justeringsskruen for å få den oppi sporet, og så stram til igjen.
Du må nok bruke mye varme og mye rustløser med olje for å få justert den slik du ønsker når den har starta slik...
Det er lurt å rense gjenger før man skrur.
Om gjengene er fulle av tectyl, sand og annen snadder.
En mutter er ikke å se på som et gjengesnitt som lager og kan rense gjenger.