Tips til Transporter T5 som bobil/friluftslivsbil?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
mrHaavard
Car: Transporter T5 '08
Phone: 98859477

Tips til Transporter T5 som bobil/friluftslivsbil?

Post by mrHaavard »

Har akkurat handla meg ny T5, og tenker hovedsakelig å bruke den som turbil, type ski, sykkel, overnatting. Det jeg vet er at jeg vil ha minst en 120cm-seng, plass til ski, plass til sykkel, gjerne et lite bord. Ser for meg en løsning der senga kan slås noe sammen, og gjerne kunne gjøres om til sofa. Har webasto med tidsur foran, men det er ikke noen form for varme eller ventilasjon bak. Trenger også gode tips til hvordan dette kan løses.

Bilen er kort versjon med dobbel dør.

Noen som har gjort dette før, eller har gode ideer? :)
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Tips til Transporter T5 som bobil/friluftslivsbil?

Post by Tom Bringsvor »

En Transporter er overhode, ikke i det hele tatt beregnet til å sove i eller brukes som "bobil"
Det skal kanskje ikke mye til før man faktisk kan stryke med uten å merke det.

Bobiler og campingvogner har "skjult" ventilasjon nede ved gulvet og i alle takluker.
Disse er åpne hele tiden og kan ikke lukkes.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
zapperx
-
-

Post by zapperx »

Mye som ikke er beregnet som "bobil" , men som kan brukes til å sove i uten at det er noen fare for å stryke med. Skal tenke seg om 2 ganger når det gjelder varmekilder og lufting, men at en ikke kan bruke en transporter til å overnatte i er jeg uenig i. Jeg har hatt mange døgn i transporter og som sagt, bruker du hue er det helt ok. Er ikke så fryktelig mye lufting i Multivan og California heller så dette kan løses.

Se litt på tråden fra den forrige jeg hadde. Ikke T5, men måten jeg lagde skap, seng og den slags funka knall for oss og vårt behov.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=13174

Lykke til med bilen, og husk at her inne er vi glade i bilder av bil og planene du iverksetter!!
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Tom Bringsvor wrote:En Transporter er overhode, ikke i det hele tatt beregnet til å sove i eller brukes som "bobil"

Bobiler og campingvogner har "skjult" ventilasjon nede ved gulvet og i alle takluker.
Dette var da veldig kategorisk da. Ikke vanskelig å sette inn ei takluke for lys og luft. Fint med ei lufteluke for å lufte ut litt damp. Ånde/svette. Er t5 helt tett? Mulig det. Gå i gang med prosjektet ditt og legg inn bilder her. Har sett på ebay.de et stativ som kan settes inn i bilen og være grunnlag for en enkel seng.
Har sett andre med enkle campere av t4/5 typen.
Finn noen plastkasser for å lagre ting/klær etc i og bygg noe som er litt høgere slik at du kan sette inn kassene under senga bakfra og fra siden. Det blir masse plass til bagasje. Et råd jeg ville ha gitt deg var å fått / kjøpt med innervegger til bilen. Markise /fortelt gjør bilen mye mere anvendelig. Ikke lag fast utstyr for matlaging, men heller ha dette i en flyttbar kasse som du kan dra ut av bilen eller ha stående i døråpningen.
Vi setter pris på bilder, også av dine tabber. :D
Last edited by bjørn53 on 29 Aug 2012, 07:36, edited 4 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Elsker å sove i Transportern...riktig nok en T4 :)
Vindavviser på dørene, og litt lufting på vinduene funker helt ypperlig :)
Tar av gummilista på skilleveggen...
Finnes jo skyvevinduer til skyvedøra også.
Lykke til :)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
monor
-
-

Post by monor »

venter spent på om noen har gode råd til det med varme i varerommet. Lurer på akkurat det samme. Husker jeg hadde en bensindrevet varmekilde i min gamle boble (RIP). Sikkert ikke anvendelig når man skal sove der, men varmt ble det!
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

monor wrote:venter spent på om noen har gode råd til det med varme i varerommet. Lurer på akkurat det samme. Husker jeg hadde en bensindrevet varmekilde i min gamle boble (RIP). Sikkert ikke anvendelig når man skal sove der, men varmt ble det!
Tror HappyT3 skriver om test med -16 grader ut og en kilowatt ovn inne. Dette ga +4 grader inne i en standard bil. :cry: Blir nok litt bedre med isolering og isolerte vinduer men komfort temperatur krever da altså høyre varme effekt. Er du ute i bushen må jo noe brennes, bensin, diesel eller gass. Forbrenning gir CO (carbon oksyd) som er skummel giftig og har tatt mange liv. :shock:For å styre og drive vifter og pumper etc. trenges noe strøm. Sist jeg så på en eber så brukte den 5Amp. Dvs at etter 12 14 timer så har den flata ut batteriet. Ikke noe problem dersom du har to batterier og skal kjøre hjem eller 60mil neste dag.
---------------
Truma http://www.ebay.de/itm/Truma-Trumatic-S ... 2c6142b1aa står som en gass drevet radiator og bruker svært lite strøm. Koster fra 3-400 euro eller kan plukkes av en gammel campingvogn. :)
-------------
Truma varmekanon http://www.ebay.de/itm/Truma-Trumatic-E ... 2c67bd30b7 gir 1,9 kw og trekker 1Amp strøm.
---------------
Begge disse har vært lenge i drift i campingvogner så det skulle tilsi at de kunne stå i en av våre biler.
-------------
Jeg ser etter en Truma-Trumatic-S-3002. 8). Montasje innebærer Gjøre plass til "stor" gassflaske. Gassopplegg. Hul for drenering av gass gjennom golvet.Forbrennings luft. Eksos ut av bilen. Strøm for start/tenning/styring.
-------------
Jepp bare gå i gang. Legg ut bilder. Også av dine tabber. :lol:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
mrHaavard
Car: Transporter T5 '08
Phone: 98859477

Post by mrHaavard »

Takk for mange gode innspill! Jeg gleder meg til å komme igang med prosjektet, og skal prøve å legge ut bilder underveis, også av det som skjærer seg:

Planen er foreløpig:
* Lag en sengeordning som kan bli til sofa.. og som har plass til kasser under med div bagasje.. Typ en til klatring, en til sykling, etc.
*Lag et nedfellbart bord, som bare ligger langs veggen når det ikke er i bruk
* Monter metallplate med mange små hull i (type biltema) på øvre halvdel bak i varerommet, slik at jeg kan henge på tilsvarende biltemakroker, og konfe til å passe til diverse.

Foreløpig varme/lufte-løsningsplan er:
- Finn ut av hvor stort hull jeg kan lage i vareveggen før biltilsynet setter strek, også montere inn en justerbar 12v-vifte nederst på veggen for å suge luften ut av varerommet. I tillegg til å ta gummilisten bort fra vareveggen, slik at luft kan komme inn der. Jeg tenker dette må være en enkel løsning med lite arbeid iom at jeg har webasto med timer i passasjerkabinen. Iom at jeg ikke har åpenbare vinduer i varerommet tenker jeg bestille "window deflectors" fra ebay, som gjør at jeg kan åpne vinduene framme litt på begge sider uten at det kommer inn regn.

Skulle dette ikke bli varmt nok om vintern, så ser jeg for meg å putte isolasjon bak alle dekkplatene bak, og også mellom takplaten og taket. Dette skulle ikke være synlig, men vil etter mitt skjønn hjelpe betraktelig på isolasjonsevnen.

Avhengig av hvor stort hull jeg kan lage i vareveggen til viften kan jeg bestille en som er relativt stillegående, og samtidig bruke en hastighetsregulator- slik at den blir tilnærmet helt stille til bruk om natten.

Og mens jeg er igang.. Teit sprøsmål, men er det noen som vet hvordan man løsner glasset til taklampa i varerommet? Har prøvd mye forskjellig, men tør ikke ta i mer av frykt for å brekke noe..
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Det meste høres flott ut, men det er viktig å sørge for tilstrekkelig utlufting i varerommet pga kondens. Når luften blir varmet opp i fører kabinen så vil den ta opp fukt/vann og dette vil vandre til varerommet som er større og kaldere og der vil luften gi fra seg vann/kondens. Om ikke varerommet ditt blir tilstrekkelig oppvarmet/luftet er det stor fare for at det vil bli rått der.
Jeg ville ha prioritert å hente varme fra motoren til varerommet og strøm fra dynamoen til et driftsbatteri og lufteluke i taket.
Glava og steinull er bra som isolasjon men holder på kondensen og forårsaker ofte rust nederst.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
paal
Phone: 98870732

Post by paal »

Ser ut som at vi deler noen tanker når det gjelder å ta med bilen på tur :) spent på å høre om du har kommet igang med prosjektet?
Selv har jeg ikke kommet så langt med den biten annet enn at jeg har begynt med isolering og opptrekking i varerommet (link i signaturen).
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

paal wrote:Ser ut som at vi deler noen tanker når det gjelder å ta med bilen på tur :) spent på å høre om du har kommet igang med prosjektet?
Selv har jeg ikke kommet så langt med den biten annet enn at jeg har begynt med isolering og opptrekking i varerommet (link i signaturen).
Viktigste når det gjelder isolering er at glava i bunnen gir rust. Ei list med isopor som holder glava oppe slik at fukt ikke blir stående.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Strøket
Last edited by bjørn53 on 10 Dec 2012, 23:17, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Når man skal begynne å isolere og varme opp tenker jeg på dampsperre i yttervegger hjemme og homogene isoporvegger i camingvogn, her er det tatt hensyn til at varmluft ikke skal treffe kalde overflater fordi dette vil kondensere.
Om man ikke skiller disse to lufttypene "fysisk" blir det problemer på sikt.

Når det gjelder lufting i et relativt tett varerom er det ikke bare mangel på nitrogen/oxygen jeg tenker på, men økningen/kontrollen på karbondioksid (exhausten vi puster ut).

Ønsker ikke å ta fra noen ønske å bygge om, men naturlovene bør man kjenne til eller ta hensyn til.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Ingenting som brenner så lett som isopor, så tenk grundig igjennom om dette materialet "virkelig må" anvendes.
paal
Phone: 98870732

Post by paal »

bjørn53 wrote:
paal wrote:Ser ut som at vi deler noen tanker når det gjelder å ta med bilen på tur :) spent på å høre om du har kommet igang med prosjektet?
Viktigste når det gjelder isolering er at glava i bunnen gir rust. Ei list med isopor som holder glava oppe slik at fukt ikke blir stående.

Når det gjelder isoleringen i varerommet mitt, har jeg ikke dyttet inn løs glava, men brukt lyddempingsplater med lim på. Så det ligger ikke noe løst nede i hulrommene. Fokuserer ikke så mye på varmeisolering, men mere vibrasjon/lyddemping.
Sveinerik
Car: T5 2010, 4motion DSG

Post by Sveinerik »

Har brukt min til mange overnattinger. Har sidedøra litt på gløtt eller en sko i bakluka. Vurderer å sette inn en takluke. Som seng har jeg brukt en Beddinge sovesofa fra ikea. Utslått er den 140 x 200 cm så den fyller nesten hele varerommet. Måtte forlenge bena på den litt. Følger med en skuff til å ha under sengen, denne fungerer bra til oppbevaring av forskjellige ting. Bilen er isolert og kledd i varerommet fra Loyds.
Varme har jeg ikke brydd meg noe om å legge inn. Vinterstid fungerer det bra med superundertøy og en god sovepose, selv i mange minus.
Matlaging foregår ute under bakluka med gassapparat fra Biltema. Har også med meg en bålpanne jeg kan slå sammen., ideell til grilling,koke kaffe, varme, kos osv. bruker både ved og kull. Dette er slik jeg har gjort det, og det fungerer utmerket for meg :)

[quote][/quote]
VW T5,TDI, 4MOTION DSG 2010
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Dersom du har en parkeringsplass med tilgang på strøm ville jeg lagt inn en liten varmekilde for å tørke opp bilen. Du trenger bare en liten temperaturforskjell mellom inne og utedel for at bilen skal tørke opp. Et varmeelement på 100 ~ 300 watt gjør jobben bare det får jobbe lenge nok. En 100 watt lyspære eller 2 på 60 gjør jobben. Du må selvsagt ha en åpning for at lufta skal sirkulere ut.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
luftT3
-
-
Car: T3 1981
Phone: 90747930

Post by luftT3 »

Ohh, finnes disse til T3 mon tro?
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

luftT3 wrote:
Ohh, finnes disse til T3 mon tro?
Du ser dem hele tiden på ebay.de
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Hamna
-
-
Car: 2014 VW T5 140 hk
Phone: Yes, I do have it.

Post by Hamna »

Tom Bringsvor wrote:En Transporter er overhode, ikke i det hele tatt beregnet til å sove i eller brukes som "bobil"

Gammel tråd, men...

Jeg lurer på hva Tom Bringsvor baserer sin bekymring på. Jeg har overnatta i relativt vanlige biler i flere år. Ja, det har passert 15 år nå. Først Space Wagon, så Audi 80 (da var det trangt om plassen!) og senere T4 og T5. Gjerne sammen med en eller flere hunder. Mangel på ventilasjon har aldri vært noe problem. Det har snarere vært problematisk å få bilene tette nok. Hvis jeg fant "skjult ventilasjon" som ikke kunne lukkes ville jeg nok ha prøvd å tette igjen åpningene. Jeg har aldri hatt en bil med takluke, og vil heller ikke ha det.
Det går an å drikke alkohol uten å ha det morsomt!
Hamna
-
-
Car: 2014 VW T5 140 hk
Phone: Yes, I do have it.

Post by Hamna »

mrHaavard wrote:Har akkurat handla meg ny T5, og tenker hovedsakelig å bruke den som turbil, type ski, sykkel, overnatting. (...)

Noen som har gjort dette før, eller har gode ideer? :)

Nå har det gått over et år, så det kan være interessant å lese hvilke erfaringer du ha gjort deg.

Selv har jeg en lang (kunne gjerne ha vært lengre) T5 med mellomhøyt (kunne gjerne ha vært høyere) tak. Jeg legger ganske enkelt en madrass på ei matte i bagasjerommet. Da kan jeg ligge flatt og bli uthvilt. Det var annerledes da jeg reiste med små biler. Først hadde jeg to Space Wagon, så bytta jeg til en enda mindre Audi 80. Senere reiste jeg i tre forskjellige T4 før jeg ble T5-eier for 3,5 år siden. Oppå madrassen legger jeg dyne, puter og et pledd. Soveposen pleier å være med for sikkerhets skyld. Rent bortsett fra at jeg nylig solgte soveposen min - jeg regner med at jeg kommer til å skaffe meg en ny før eller senere. Det skal nevnes at jeg har en flunkende ny feltseng som jeg vurderer å prøve å bruke i stedet for madrass. Den kan slås sammen, og veier nok mindre enn madrassen. Jeg har også vurdert å prøve med teppepose.

På høyre side står en putekasse. Jeg fikk den av en nabo; han skulle kaste den fordi hengslene var ødelagt. Men det er snarere en fordel enn et problem - da kan jeg åpne lokket fra begge sider, eller ta det helt av. Det er plass til ganske mye bagasje i en slik kasse, og ettersom lokket er flatt kan det brukes som et slags bord. Ettersom bilen har mellomhøyt tak går det en kant hele veien rundt i vareromemt i høyde med normal takhøyde. Der henger jeg opp kleshengere med jakker og poser.

Campingbord og -stol er som regel med. Avansert matlaging bryr jeg meg ikke så mye om - jeg har med en liten vannkoker (220 V) og det får klare seg. Tidligere pleide jeg å ta med stormkjøkkenet mitt, men det har vist seg at det sjelden blir brukt. Det samme gjelder min elektriske kjøle- og varmeboks.

Jeg har et lite hundebur på høyre passasjersete foran og et stort bak skilleveggen. Problemet er at det ikke er tilgang til strøm overalt, og bilen har bare elektrisk motor- og kupévarmer. Jeg føler en viss aversjon mot det å starte en motor som ikke er varma opp. Den har heller ikke et eneste vindu som kan åpnes i varerommet. Nå har jeg imidlertid tenkt å skaffe meg en splitter ny T5 med dieseldrevet motor- og kupévarmer. Den skal ha "høy kledning" i varerommet, og i det minste ett skyvevindu, så da blir det nok litt hyggeligere enten det er kaldt eller varmt.
Det går an å drikke alkohol uten å ha det morsomt!
Post Reply