Hei,
Har noe ”mystisk” trøbbel med kjølinga på min T5. Bilen er en 2006 mod som har ruslet 107000 km, motoren er 1,9TDI.
Problemet arter seg omtrent som følger: Spesielt ved langkjøring der jeg holder fartsgrenser og tidvis presser motoren noe ifm motbakker og forbikjøringer får jeg etter en stund varsel om lite kjølevæske. Når jeg så stopper og sjekker er det ganske riktig for lite væske i ekspansjonstanken. Så skjer det ”mystiske”. I det jeg åpner på lokket på tanken bobler kjølevæska tilbake til normalt nivå, og kjøreturen kan fortsette inntil jeg på nytt får varsel om lite kjølevæske. Da er det bare å gjenta prosessen. Alt dette skjer uten at det brukes så mye som en dråpe kjølevæske. Temperaturen på motoren er dønn stabil (i hvert fall vises ingen avvik på temp. måleren) Sånn har det vært siden høsten 2011. Hvis jeg ikke husker helt feil skjedde dette første gang etter en lengre tur med tilhenger (i den grad det kan ha noe å si).
Bilen er fulgt opp med servicer når den skal ha det. Register og vannpumpe ble skiftet i mai/juni 2011. For å få bukt med dette har verkstedet prøvd seg på å skifte ekspansjonstank, termostat, og luftet hele kjølesystemet skikkelig. Alt uten at det blir noe bedre. Systemet er trykktestet og ser ut til å være tett. AC fungerer som det skal, webasto likeså. Systemet er trykktestet og ser ut til å være tett. Ingen antydning til olje i eksp. tank, eller vann i olja.
Jeg har diskutert dette med flere bilmekanikere og andre ”kyndige” uten å komme noe nærmere en fornuftig forklaring. Folk blir som oftest bare stående som spørsmålstegn når de ser hva som skjer. Har også hørt med det lokale merkeverkstedet, men de hadde ikke vært borti dette tidligere.
Nå håper jeg at noen av dere kanskje har vært borti dette eller har forslag til løsning. Har en videosnutt liggende som viser hva som skjer. Skal se om jeg får den ut i løpet av dagen.
Problemer med kjølevæskenivå
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Problemer med kjølevæskenivå
Pga trykket i systemet vil nivået alltid synke. Fyll litt over maks og prøv igjen og se hva som skjer.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Problemer med kjølevæskenivå
Det du kan sjekke er om Webasto'n din har egen lufteskrue for kjølevannet.
Det er i allefall slik lufting på den Eberspacher'n jeg installerte i Excursion min. Opplevde å måtte lufte flere ganger for å få ut all luft.
På din ville jeg jo anta at du egentlig ikke skulle behøve å lufte slik, men kanskje verdt et forsøk.
Det kan oppstå underlige situasjoner i samspillet mellom trykk, temperatur og volum.
Det gjelder bare å ikke gi seg og feilsøke etter eliminasjons metoden.
Stå på og lykke til
Vh
Eskild
Det er i allefall slik lufting på den Eberspacher'n jeg installerte i Excursion min. Opplevde å måtte lufte flere ganger for å få ut all luft.
På din ville jeg jo anta at du egentlig ikke skulle behøve å lufte slik, men kanskje verdt et forsøk.
Det kan oppstå underlige situasjoner i samspillet mellom trykk, temperatur og volum.
Det gjelder bare å ikke gi seg og feilsøke etter eliminasjons metoden.
Stå på og lykke til
Vh
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Er klar over at nivået vil variere noe, men her snakker vi om at tanken ser ut som om den er tom. Har prøvd å fylle over maks uten at det endrer noe. Har også prøvd å kjøre med lokket på ekspansjonstanken bare delvis igjenskrudd ute at det heller endrer noe.
Espen
Espen
Tynt med svar... noen som har forslag til andre steder jeg kan spørre?
Hadde vært greit å fått dette på plass før det blir sommer.
Espen
Hadde vært greit å fått dette på plass før det blir sommer.
Espen
Her er noen som har tilsvarende problem: http://www.cadillacforums.com/forums/ca ... 40731.html
Ser ut til at du kanskje har luft et eller annet sted allikevel? Når du skiftet eksp tanken, skiftet du også til nytt lokk?
Ser ut til at du kanskje har luft et eller annet sted allikevel? Når du skiftet eksp tanken, skiftet du også til nytt lokk?
Joda, lokket er også skiftet. Det ble faktisk skiftet før tanken. En mekanikernabo har nevnt at de har utstyr for å vakuumere kjølesystemet på verkstedet der han jobber. Kanskje det kan være verd et forsøk?
Espen
Espen