"Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 doka

Post by Viljar »

Du skal kunne vri litt på den når du justerer den, ellers skal den stå fast...
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
hunter
-
-

Post by hunter »

Viljar wrote:Du skal kunne vri litt på den når du justerer den, ellers skal den stå fast...
takk :) er det bare til å stramme til da? har en tendens til å knekke slike strammeskruer...
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Stram den sånn passe, at den sitter fast..
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
hunter
-
-

Post by hunter »

straks klar for å setta motoren i Jaktmajoren... trenge kun hjelp av ein frivillig ein dag... noen?
Image
flytta også clutchen over då denna va i bedre stand enn den som sto i byttemotoren...
hvor tykk er lamellene når de er nye? og hvor tynne er de når de bør byttes?
Image

forresten så har eg stramma den fordelaren alt som går an og den står fortsatt ikkje heilt fast... den står helt nedi og i sporet... kanskje eg bare får prøve med den andre fordeleren og se om den står bedre fast... ikkje vett eg :)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Hvis du har planer om å gjøre dette i helgen så e eg bortreist, neste uke derimot kan eg alltids trå te ;)

Når det gjelder clutchen, så vet eg hvertfall at du bør se til at disse fjærene ikkje har noe særlig radielt spillerom ettersom det vil gi ulyder.
Last edited by hansstef on 18 Nov 2011, 08:50, edited 1 time in total.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

spm om spor i clutch litt nede på denne linken:
http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/g ... 6v-13.html
Hans Sæle
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

hunter wrote:etter 1 mnd på gran canari og mye storviltjakt fant jeg endelig litt tid til å skur litt i dag :)
det er litt klurete å få på plass alle disse varmedekslene eller hva det heter... ellers er det jo rett frem skruing med montering av forgassere, viftehus etc... begynner å ligne på noe nå... noen timer til så er den vel ferdigmontert og klar for montering i Jaktmajoren...

spørsmål: den fordeleren... skal den stå helt fastskrudd eller skal det være mulig å snu litt på den? våger liksom ikke å skru for mye til heller da... men mistenker at den skal stå helt fast...
Du vet kanskje dette :D den skal sitte fastskrudd men den er til å justere på. Du justerer tenningen ved å justere denne frem og tilbake. Du har vel noen merker på et reimjul/svinghjul hvor du har TDC og BTDC (before top dead center) som du bruker en strobelampe til å justerer med. Om det er vakumslange inn på fordeleren så skal denne ofte nappes av ved justering av tenning.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
hunter
-
-

Post by hunter »

hansstef wrote:Hvis du har planer om å gjøre dette i helgen så e eg bortreist, neste uke derimot kan eg alltids trå te ;)

Når det gjelder clutchen, så vet eg hvertfall at du bør se til at disse fjærene ikkje har noe særlig radielt spillerom ettersom det vil gi ulyder.
Takk Hans. Denne helgen blir det nok jakt. Noe skruing i regnvær er ikke aktuelt samme hva. Bilen står ute. Fjærene på clutchen er stramme og fine. Det finnes ikke antydning til spor i clutchen, men den fungerte helt uten sluring eller problemer før jeg tok den ut. Sikker på at det skal være spor i denne?
vissvass wrote:Du vet kanskje dette :D den skal sitte fastskrudd men den er til å justere på. Du justerer tenningen ved å justere denne frem og tilbake. Du har vel noen merker på et reimjul/svinghjul hvor du har TDC og BTDC (before top dead center) som du bruker en strobelampe til å justerer med. Om det er vakumslange inn på fordeleren så skal denne ofte nappes av ved justering av tenning.
Vet og vet fru blom... sånn tenningsgreier kan jeg fint lite med :) Men trodde den skulle sitte helt fast til jeg løsnet på den strammeskruen. Jeg forstår at en forandrer tenningspunktet ved å vri på fordeleren ja :) På disse luftkjølte er det en slik gradeskive montert bak gitteret til viftehuset, og det er vel et merke i reimhjulet der et sted også kanskje?! Tenninga får jeg ta med litt hjelp når motoren står i bilen.
hunter
-
-

Post by hunter »

hm... er i tenkeboksen... EDIT: og har tenkt meg om og foreløbig beholder jeg bilen :) er jo en alt for god bil til å selge... mulig jeg heller ofrer mc'en og eller bobla...

har for mange biler (5 stk) og motorsykkel, og for lite helse/tid til å holde alt i orden... mulig jeg ofrer jaktmajoren da... motoren står fortsatt utav, men er nærmest klar til å bli satt i... selges hel eller i deler... er gjort en del med bilen (står vel noe om det på disse 11 sidene foran her), men fortsatt noe å gjøre om den skal bli strøken.
hjula selges for seg selv - de er kun kjørt 1000 km. Bilen blir levert på coachfelger med piggdekk.
EU ok til 31.08.2013. Veteran - årsavgift kun kr 405,-!!!

har en del løse deler som aldri har blitt montert... om bilen blir solgt legges dette ut etterhvert...

bildesamlere, prutere og folk som ikke har penger trenger ikke bry seg... gir den ikke bort, men tar i mot fornuftige bud :)
Last edited by hunter on 11 Jan 2012, 21:33, edited 2 times in total.
hunter
-
-

Post by hunter »

Da er byttemotoren nærmest klar for å komme i Jaktmajoren. Det var et skikkelig puslespill å få på plass disse varmedekslene. Nå må jeg bare finne ut at tennpluggkablene går på riktige plugger, og så er fordeleren fortsatt litt løs. Bytter den nok ut i den andre jeg har liggendes da det ikke er noe mer å stramme. Er også litt surr i vakumslangene, men de kommer nok på plass. Fyller ny olje på når motoren er i bilen. Venter også med eksosen til motoren er på plass. Har ny lydpotte som skal på. Varmepottene er bra.
hunter
-
-

Post by hunter »

Jaktmajoren bytta plass med boblå i dag... så nå står den tørt, og er klar for å få den nye motoren i...

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Image
Selv med bilen på bukker har jeg 25cm opp til porten og enda mer til taket...
hunter
-
-

Re: "Jaktmajoren" - 1981 T3 luftdoka

Post by hunter »

nya eksospottå blei lakka med varmebestandig lakk... må få tak i nye pakningar så e den klar t montering på bilen... varmepottene forblir uten lakk... rett og slett for at eg ikkje gidde å rengjøre de for lakkering :)

Image

kånå syntes ikkje lakkluktå i heila huset va nåke særlig, men må man så må man :mrgreen:

vente kun på litt løftehjelp for å flytta motoren ned i fra arbeidsbenken og ned på jekken for isetting...

har også sånn delvis funnet fram bøylespeilå... må ut itte nye bår og nåken skruar før dei henge skikkeligt... rota også fram vippevinduene som ser ok ut og skal nok på bilen ein gang...
hunter
-
-

Post by hunter »

Da står jaggu meg motoren i Jaktmajoren! Takk for hjelpen Hans og Øyvind! Eksosen kommer på neste helg når Viljar dukker opp med pakninger. I mellomtiden får eg prøve å få på ny olje, feste fordeler kabler div +++ slik at den kan startes opp.

Image
hansstef
-
-

Post by hansstef »

hunter wrote:Takk for hjelpen Hans og Øyvind!

Image
Koste meg inni der eg :)
Hans Sæle
hunter
-
-

Post by hunter »

nå e d snart liv i motoren håpe eg... hadde finfint besøk av Viljar i dag, som konstaterte at drivakselen til fordelaren var hoppa opp av sporet... vi fikk den tilbake, men med feil sylinder på topp... nå vet jeg i hvertfall hva som skal til og jeg tar det på neste garasjemøte :)

eksosen er stort sett på, mangler bare å montere de røra som frakter varmen fremover i bilen...

men hold ut folkens... straks er Jaktmajoren klar!
hunter
-
-

Post by hunter »

en kjekk kar har hatt lyst på boblå mi i lengre tid (i hvert fall noen skjermer) så da får han kjøpe denne av meg... da er jeg innenfor akseptabelt "mekkenivå" slik at jeg nok beholder Jaktmajoren slik jeg ønsker... skulle jeg nå allikevel få et illebefinnende så får noen sette meg på plass :mrgreen:

nå er det uansett for kaldt til å skru så jeg drøyer litt før jeg prøver å banke i gang Jaktmajoren...
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Hipp, hipp!
hunter
-
-

Post by hunter »

Takk til Viljar for god hjelp i dag! Hjertet banker igjen i Jaktmajoren... får ikke bensinen frem så den går kun når vi mater den direkte... er nok en "sluging" som har glemt å sette inn den "pinnen/nåla" i bensinpumpa... så den kommer i neste gang kroppen min virker... men dette lover bra for videre kos med bilen. Spørs om ikke Sørlandstreffet blir blinket inn som neste tur?!
hansstef
-
-

Post by hansstef »

god gang til gards, det er bra! Bare gi en lyd om det trengs hjelp på gården.

Satser på å få med meg kaffikoppen på søndag
Hans Sæle
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Moro at det går fremover. Stått lenge nå.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
hunter
-
-

Post by hunter »

RuneK wrote:Moro at det går fremover. Stått lenge nå.
ting har tatt litt tid... kroppen har ikke villet være helt med... nå tar eg ei uke for å tine så regner jeg med litt fortgang når jeg kommer tilbake...
hunter
-
-

Post by hunter »

Det viste seg at det var litt forskjellig lengde på bolten i bensinpumene på den gamle og nye motoren. Litt forskjell i pumpene også. Nå er det riktig del på rett plass og bilen går! :D :D :D

Nå gjenstår å sette på luftfiler og vakumslanger. Så kan tenninga finstilles. Et par varmedeksler og litt eksos skal kobles ferdig så er vel bilen klar for veien igjen.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Høres veldig bra ut! Norges veier blir litt bedre når Jaktmajoren farter rundt på dem.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Takk til Hunter for midlertidig lagring av fremdiff!

godt du fikk motoren i gang! :D
Hans Sæle
Post Reply