Forslag til oppgradering av stereo i T5 Caravelle

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
stratcast
Car: Caravelle T5 2009 (vare)
Phone: 92639400

Forslag til oppgradering av stereo i T5 Caravelle

Post by stratcast »

Hei.

Jeg har denne headuniten i bilen:

Image

Vurderer å oppgradere anlegget med nye 8" i dører og 8" sub under passasjerbenk - uten å bytte ut headunit i første omgang.
Som forsterker regner jeg med en 5-kanals vil være beste valget, slik at jeg får kjørt 2 kanaler på det nye frontsettet, 2 på eksisterende høyttalere bak og 1 på sub.
Dersom lyden fortsatt ikke er tilfredstillende vil jeg se på ny headunit (f.eks. Pioneer med navi) og diskanter i fremtiden.

Er det noen som har noen erfaringer med denne headuniten?
Har ikke fått tak i nøkler ennå for å trekke den ut, så aner ikke hva som venter meg på baksiden.
Antar at jeg trenger spesialkabler/overganger for +12v fra tenning, aux in, aux ut osv.

Offtopic: VAG må lære seg å lage ordentlig powerknapp hvor symbolet ikke roterer...

På forhånd takk for alle svar :D
Jan Arild
Car: 2008 T5.4M

Re: Forslag til oppgradering av stereo i T5 Caravelle

Post by Jan Arild »

Har ikke noen erfaring med headunit du har i bilen.
Kjøpte bilen uten headunit.
Jeg bruker selv den største modellen til Kenwood.
Pga at det er reverse tilt på skjermen.
Dashbordet er jo litt skrått så da funker det bra med reverse tilt.

http://kenwood.no/aspx/produkter.aspx?l ... bbel%20DIN
Jan Arild
Kort T5 4Motion. Solgt:-(
Familieforøkelse. Ford Mondeo kjøpt.
http://www.kartutleie.no
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

For å koble på forsterker, så trenger du en høy- til lavnivå adapter. Og da helst en som lager remote signal, slik at du slipper å plundre med å finne det i tenninga på bilen. Noe som kan være en utfordring på biler med canbus. Connection SLI gjør jobben meget bra. Disse har jeg på lager.

Når det gjelder forsterker så bør du se på Cadence F.100-5. Kraftig 5-kanals forsterker som har en slik adapter innebygget, og trenger ikke remote signal fra spilleren eller tenninga for å skru seg av og på. Denne har jeg også på lager.

Høyttalerne er ikke noe problem å skifte, med rett adapter. Du kan velge mellom 6,5" og 8". Adaptere har jeg på lager. Av høyttalere, så begrenser det seg litt på dybden, da det er lite å gå på inn til vindu i døra. Vi har montert Cadence ZXS-891, den går i dybden.

Skal du bytte spilleren, så må du ha en canbud adapter.

Send meg en PM om du lurer på noe :)
Mvh
Pål
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

stratcast wrote:Hei.

Jeg har denne headuniten i bilen:

Image

Vurderer å oppgradere anlegget med nye 8" i dører og 8" sub under passasjerbenk - uten å bytte ut headunit i første omgang.
Som forsterker regner jeg med en 5-kanals vil være beste valget, slik at jeg får kjørt 2 kanaler på det nye frontsettet, 2 på eksisterende høyttalere bak og 1 på sub.
Dersom lyden fortsatt ikke er tilfredstillende vil jeg se på ny headunit (f.eks. Pioneer med navi) og diskanter i fremtiden.

Er det noen som har noen erfaringer med denne headuniten?
Har ikke fått tak i nøkler ennå for å trekke den ut, så aner ikke hva som venter meg på baksiden.
Antar at jeg trenger spesialkabler/overganger for +12v fra tenning, aux in, aux ut osv.

Offtopic: VAG må lære seg å lage ordentlig powerknapp hvor symbolet ikke roterer...

På forhånd takk for alle svar :D
Jeg koblet denne i helga, fikk det lille ekstra, må han enspesialplugg for styrestrøm fra spiller og høytalerutgang inn på forsterker:
http://www.pioneer.no/no/products/25/13 ... index.html

Møller har nøkler.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
stratcast
Car: Caravelle T5 2009 (vare)
Phone: 92639400

Post by stratcast »

Oppdatering fra trådstarter:

Kjøpte Pioneer navigasjon (AVIC-F920BT) og fikk ut den elendige intergrerte spilleren fra VW.
Lyden ble mye bedre kun pga. dette byttet, samt fikk betydelig bedre EQ-muligheter og kan nå ha på musikk/radio i bilen uten å få hodepine etter 5min som før.
Prisen var 13.000 inkl. canbus adapter og montering hos Audio Art - stiv pris med tanke på at enheten kan skaffes for 6000-8000,- gjennom alternative kanaler som eBay/Finn, men var egentlig et impulskjøp grunnet at jeg ble tilbudt montering samme dag.
Monteringen ble også mye bedre enn det jeg hadde giddet å gjøre selv, så alt i alt veldig fornøyd med pengebruken :)

Image

Har fortsatt planer om videre oppgradering, men vil da prioritere sub fremfor dørhøyttalere.

Har en JBL GTO-1204BP og JBL monoforsterker som skal inn til helgen (må kutte hull i skillevegg):
Image
Image
n0bie
Car: t5 2006 130 4motion lang type

Post by n0bie »

fått installert subwooferen?
05 Vw Golf 1.4 konebil
are
Car: T5 2014 BMT 115

Post by are »

Hei! Bruker denne tråden fremfor å opprette enda en. Har en T5 2008 vare med RCD200 radio/cd og høytalere kun i dørene og det låter forferdelig. Er derfor i full gang med å oppgradere til høytalersett med separat diskant som jeg monterer i dachbord. Er sikker på at dette vil gi et stort løft av lydkvaliteten men det kan allikevel være aktuellt og investere i en forsterker til å drive høytalerne evt. en sub og lurer på om noen har erfaring med dette kabelsettet som skal gi linjeutgang på nevnte spiller?:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
Tenkte i utgangspunktet å beholde originalspilleren da den er betjeningsvennlig, har en god radiomottaker og frister ikke til innbrudd.
Post Reply