Endelig fått kjøpt Caravelle (oppdatert med erfaringer)

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
stratcast
Car: Caravelle T5 2009 (vare)
Phone: 92639400

Endelig fått kjøpt Caravelle (oppdatert med erfaringer)

Post by stratcast »

Da har jeg vært og skrevet kontrakt på http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21358547!

Eneste feil jeg fant var at ene beltet bak var låst (kunne ikke trekkes ut). Dette blir fikset før levering.

Automatkassen gikk under prøvekjøringen ofte i altfor lavt gir, slik at det blir mer bråkete enn nødvendig. Den skiftet også mye opp/ned. Jeg vil uansett ha automat pga. MYE kjøring i rushtrafikken til/fra jobb :?

Blir oppgradering fra 2003 Polo / 2008 Audi TT (beholder begge i familien), så blir litt av en plassforskjell. Kommer godt med pga. hund og konstant harryhandel. Aldri mer plassproblemer! :lol:

De skulle ha bilen klar innen noen dager... kan nesten ikke vente :(

Er det et OK kjøp for 309.000,- inkl. omregistrering?
Den har ingen skader og ser helt ny ut inni/utenpå.
Last edited by stratcast on 17 May 2010, 00:17, edited 1 time in total.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Endelig fått kjøpt Caravelle i dag

Post by Martin Sandvik »

Gratis, ser jo ut som en fin bil, flott farge.
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Ser ut som et greit kjøp for prisen. Ca 20% lavere pris enn nyprisen, det er vel ok etter et år.
Ang. automat så er jeg enig med deg. Fint å ha i rushtrafikk, men programmeringen av kassa er ikke helt som jeg vil ha det. Litt treg på oppgiring, spesielt i de laveste girene. Har du prøvd å sette kassa i "S"? Omtrent helt meningsløst hvis du ikke kjører ofte på Nürburgring etter min mening :D Skulle heller vært et "Economy"-program som legger inn høyere gir litt kjappere. Jeg bruker nesten alltid tiptronic-funksjonen når jeg har passert 30-40 km/t. Girer når jeg føler det er best. Noen sier "hva er vitsen med automat da?" Men jeg synes den største fordelen er å slippe å bruke clutch.
Har ikke prøvd den nye T5 med DSG enda, men ser for meg at den må være glimrende :)
Apropos DSG på T5... Det ble tilgjengelig nå på 2010-modellen. Det som forundrer meg er alle annonsene jeg har sett på eldre T5 hvor selger beskriver at bilen har DSG. Til og med forhandlere spesialisert på VW som ikke vet forskjell på DSG og en vanlig automatkasse. (F.eks. annonsen på din nyinnkjøpte bil :shock: )
Uansett - Gratulerer med ny bil!
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
Brooom
Car: T4

Post by Brooom »

Hei

Dette med "S" på automatkassene i kombinasjon med diesel har jeg er etter min erfaring ganske døllt.
Den S´en passer bedre for bensinmotorer, de nye dieslene trenger kasser som girer hurtig, de nye dieslene
har jo trossalt bra dreiemoment på lavt turtall og dauer av når du bruker S´en. Når det er sagt
er det veldig fint med automat på sånne biler !
stratcast
Car: Caravelle T5 2009 (vare)
Phone: 92639400

Post by stratcast »

Tok en tur til Sverige med samboeren med den nye bilen og fikk testet mye bedre enn standard til/fra jobbkjøring.
Gledelig overrasket over 12v uttak foran, midten og helt bak (brukte til kjøleboks, inverter osv.), så ble en meget vellykket tur. Vi sov faktisk bak i bilen (kan ikke bruke hotell pga. hunder og teltet ikke som planlagt pga. regn) og det fungerte som bare det. Bilen gikk også meget bra på humpete grusveier i svenske skoger :) Needless to say fikk jeg plass til ALT jeg ville kjøpe på kjøpesenteret - en fantastisk følelse! :D

Fant også ut av bilen har alarm (den gikk pga. to hunder i bilen), selv om dette ikke stod nevnt noe sted i annonsen. Er jo egen knapp for å slå av kupèsensor, men vil sjekke ut muligheten for å koble ut dette permanent ved service.

Angående "S" giret, så prøvde jeg meg litt frem og synes "D" er best i ALLE tilfeller - unntatt motorvei med 100-grense. Lå mye i 130-140 (på svenske veier) og var greit å ha ved forbikjøringer. Opplever at eneste forskjellen er at den er lettere villig til å gire ned til 5. gir - samt den drar mer på alle gir (i dette tilfellet 5.) før den skifter til 6. gir. Å bruke "S" på 60-70-80-sone blir egentlig uaktuelt med min kjørestil (kjører veldig rolig og avslappet da dette ofte er svingete veier og caravelle ikke er en bil man kjører som en sportsbil pga. krenging osv.). Er helt enig i at den heller skulle hatt miljøgir som kjører på tyngre gir enn "D"-programmet. Hadde vært mye mer nyttig for min del.

Eneste negative med bilen hittil er elendig stereolyd i forhold til det jeg er vant med, så her må det nok brukes noen kroner. :( Tenker f.eks. subwoofer under passasjersetene (har 2-seter benk) og forsterker samme sted, evt. montert på baksiden av skilleveggen. Bør vel også bytte ut alle originale høyttalere, selv om jeg ikke er hypp på slike omfattende inngrep/prosjekter.

Tenker nå i første omgang montering av en 5-kanals forsterker (4+sub), montering av 220v stikkkontakt på vegg mellom fører og passasjerstol (ser ikke bra ut med inverter som bare henger og slenger i kupèen), samt montering av original VW parkeringssensor lakkert i bilens farge.
Post Reply