Mortens nye T4 Syncro 97 mod

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Ramius
Car: 95mod T4 (Solgt), 97mod T4

Mortens nye T4 Syncro 97 mod

Post by Ramius »

Da er ny bil i hus etter en dagstur fra Hurumlandet til Måløy og tilbake. Ble bare 16 timer i bil. :P
Det første som skal skje er at den skal shines innvendig, da den er litt mer møkkete enn jeg ønsker. Så blir det litt feilsøking på en litt kranglete sentrallås og noen taklys som ikke slår seg på når dørene blir åpnet. Sikkert bare bryterne.
Så blir det fiksing av armlene på førerstol som ikke vil stå av seg selv. Mulig jeg bytter om førersetet og passasjersetet (hvis mulig) da førersetet er litt mer slitt naturlignok.
Så skal det tas en sjekk av batteri, filtere, olje og kjølevæske.

Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen. 2.4D´en går utrolig bra og virker ikke sliten i det hele tatt tross sine 250000km. Etter kjøreturen hjem i går med siste biten på motorvei med 100 km/t luktet det ikke sliten bil i det hele tatt. Klarte omtrent hele tiden å holde følge med følgebilen som var en Toyota Hiace 2008 mod med 2.4D4D. Da må jeg si jeg ble imponert. Og det er omtrent ikke motorlyd inne i bilen heller....kun dekkstøy fra piggdekk.

Så her har nok familien fått en fin turbil og dagligbil for mor.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Ramius on 13 Apr 2010, 19:16, edited 1 time in total.

Morten Sandvik
Caravelle 2,4D T4, 97 mod - Kort type og Syncro
Caravelle 2,4D T4, 95 mod - Lang type og Syncro (Solgt)
"Vi som elsker Caravelle" gruppe på Facebook
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Mortens nye T4 Syncro 97 mod

Post by Martin Sandvik »

Kul bil med kult etternavn
Ramius

Post by Ramius »

Martin Sandvik wrote:Kul bil med kult etternavn
Hehe...ja det har jeg lagt merke til også. :wink:
Kommer nok en tur innom webshoppen din en av de nærmeste dagene også. Trenger oppbevaringsboks til dashbordet. :D

Morten Sandvik
Ramius

Post by Ramius »

Liten oppdatering.

Bilen er nå shinet innvendig og fremstår nå MYE penere innvendig enn hva den gjorde da jeg hentet den.
Lysene i kupeen er fikset.... her var det bare dårlig kontakt i begge fordørene pluss at bryteren manglet helt på skyvedøra.
Oljen er sjekket og så veldig bra ut. Skal få seg et skift uansett med filter i løpet av den første måneden. Batteri ser nesten nytt ut. (finner ikke dato på det)
Fører- og passasjerstol har byttet plass.

Har dessverre også funnet ut noen småting som må fikses på.
  • Skifte bremseskiver og klosser bak. (venstre side er dessverre helt ubrukelige) Så det haster!
  • Skifte registerreima. Dette blir trolig gjort på verksted da svigerinna mi jobber på kontoret på et godkjent verksted her i nærheten og da vet jeg det blir gjort skikkelig.
  • Få tatt rusten som er. Er heldigvis kun overflate, men må tas kjapt for ikke å utvikle seg. Er bare på venstre skjermbue og høyre dørstolpe mellom skyvedør og passasjerdør.
  • På lengre sikt og ihvertfall før ny EU-godkjennelse så skal bremseskiver og klosser foran skiftes.
Listen blir nok lenger etterhvert som dagene skrider frem. :P
På den positive siden så har jeg detaljlest serviceboken, og den er ikke annet enn imponerende. Fra bilen var ny og frem til 2009 så har bilen fått bytte av olje på hver 5000 km og olje og filter på hver 10000 km. Registerreima har vært skiftet 2 ganger på bilens levetid. sist på 150000 så dette må også gjøres nå og er satt på listen over.
Dette pluss MYE annet som står i boken gjør at det ser ut til at bilen har fått meget godt stell ihvertfall på den tekniske biten. (Bilen har vært i kommunalt eie frem til 2007)
Den har dessverre noen skjønnhetsflekker både innvendig og utvendig, men ikke verre enn at det er overkommelig.
Innvendig har den jo allerede fått en god shining. (skal bli mer)

Så skal også 95 modellen vi har få noe av den samme gjennomgangen før den skal selges.

Morten Sandvik
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Artig, denne tråden skal bli fulgt opp! Omtrent naboen som hadde denne bilen og jeg har sett den daglig i flere år. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Ramius

Post by Ramius »

Needforspace wrote:Artig, denne tråden skal bli fulgt opp! Omtrent naboen som hadde denne bilen og jeg har sett den daglig i flere år. :D
Hehe...så bra. :D
Du kan kanskje fortelle meg litt av historien til bilen du da? Annet enn servicehistorikk mener jeg.

Har nå skiftet bremseskiver og klosser bak, pluss fikset problemet med at den ikke ville gløde. Så nå er alt tipp topp en stund til.
Glad jeg har familie som jobber på bilverksted....skiver på begge sider pluss klosser kom på 1250,- totalt. :D

Morten Sandvik
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har nok ikke mye å fortelle bortsett fra at den tilhørte SFE, det lokale kraftselskapet før den ble privateid av han du kjøpte den av.

Hørte at du må ha hatt noe tilnærmet griseflaks siden det var mange interesserte. Ikke gærn pris heller...
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Ramius

Post by Ramius »

Ja han jobbet i SFE han jeg kjøpte den av. Fra begynnelsen av så var den eid av Firdakraft. Om dette er forløperen til SFE eller om Firdakraft solgte den til SFE vet jeg ikke.

Jeg var egentlig nr. 2 til å kjøpe denne bilen. Han som egentlig fikk tilslaget på den var en bilforhandler fra trøndelag. Jeg holdt kontakten med selger hele tiden frem til han skulle hente den for å forsikre meg om at han tok kontakt hvis kjøper ikke dukket opp. Onsdag kveld før påske fikk jeg telefon fra selger om at kjøper ikke kunne hente den pga sykdom. Så da var den min hvis jeg ville ha den....og det ville jeg absolutt.
Så da var det å sæla på og ta seg en tur til Måløy på fredagen. Noe som ble til en tur på over 17 timer. Men vi er strålende fornøyd. :D

Morten Sandvik
Post Reply