T4 Starter ikke, problem med dieseltilførsel - trenger tips.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
YvenGutt

T4 Starter ikke, problem med dieseltilførsel - trenger tips.

Post by YvenGutt »

Hvordan styringa på dieselpumpa er fra tenninga (’98 Caravelle 2.5 TDI, kortversjon). Går det via rele og ned på solenoiden, eller via en magnetventil som stopper dieseltilførselen når jeg slår av tenninga?

Følgende symptom: Har kjørt i hele kuldeperioden de siste ukene uten noe problem, i slutten av forrige uke startet jeg bilen etter at den hadde stått en time, men den stoppet etter 20 meter. Fikk deretter ikke start på 10 minutter men så kom den igjen. Testkjørte da og synes den ikke kom på turtallet. Etter å ha stoppet bilen startet og testkjørte jeg igjen, og bilen gikk uten noen problem. Kjørte en tur og stoppet bilen et par timer før jeg igjen kjørte 4-5 km. Dagen etter startet bilen på første forsøk, men stoppet igjen etter 20 meter. Deretter ingen start.

Har hatt av bånnpluggen på dieselfilteret, måtte ”pirke” oppi med en skrutrekker for å få ut noen dråper, så det virker som om det er litt slush der – men skjønner ikke at det er dette som skal ha gitt denne oppførselen.

Har kjøpt nytt filter (men frister ikke å bytte dette nå i 20 blå), og lurer på om det kan være noe elektrisk ifbm styring av dieseltilførselen. Pumpa skal vel være såpass robust at det er lite sannsynlig at det er den som har streiket og gitt symptomene som beskrevet over?

-Eirik
mekonomen
-
-
Car: 07 T5 130+ TDI 4motion
Phone: 74148800

Re: T4 Starter ikke, problem med dieseltilførsel - trenger tips.

Post by mekonomen »

Jeg har vert borti en liten lurefeil på disse bilene....
Det er et relle i relleplata (ved sikringene inne i bilen)som er merket med 109
Demonter dette, ta av lokket på relleet og se om det er noen sprekker i loddepunktene på den grønne printplata, må muligens bruke forstørelsesglass for å se sprekkene.
Uansett, ta loddebolten og gå over de største loddingene.
Prøv dette så får jeg høre...
B Almli
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Tror du kan skifte dieselfilteret først som sist og disse pumpene liker ikke alt for mye vann ettersom det kunn er dieselen som smører dem å vann har jo dårlige smøreegenskaper!!!! Du fylte ikke diesel likefør dette problemet oppsto???
Morten B
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Takk for tips, skal forsøke å gå over releet. Har ikke fylt diesel rett før problemet, har vel kjørt ca 30 mil etter jeg fylte full tank før problemet inntraff.
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Har tatt ut releet og det virker å være hel ved på alle loddingene ... forsøkte også med en nøkkel nr 2 i tilfelle det var noe problem med nøkkelen/startsperra, men ingen virkning.

Noen som har svar på mitt første spørsmål?
mekonomen
-
-

Post by mekonomen »

109 relleet er spenningsforsyningsrelle til motorstyringa.
Jeg vil anbefale deg å gå over alle loddingene i tidligere nevnte relle uansett. Det tar 10 min. Eventuelt låne et annet relle og prøve.
Jeg har flere ganger stått å stirra inne i dette rellet uten å se sprekkene. Men likeve har dette vert problemet. :roll:
B Almli
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Satt inn releet uten deksel og kan både se og høre at det slår inn, så det virker ikke som om det er dette. Ser heller ingen gnister i releet.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

bytt filter. Slush som du sa høres ikke bra ut. Og det releet er et standard problem. Kona har alltid dette og el del på venningslåsen liggende i veska i tilfelle.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Der Postmeister wrote:bytt filter. Slush som du sa høres ikke bra ut. Og det releet er et standard problem. Kona har alltid dette og el del på venningslåsen liggende i veska i tilfelle.
LOL!!!

Skulle nesten ha hatt det i jakkelommen selv. Har ikke hatt samme problem, men om jeg hadde hatt slush i dieselfilteret hadde nok det blitt byttet umiddelbart!
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
mekonomen
-
-

Post by mekonomen »

YvenGutt wrote:Satt inn releet uten deksel og kan både se og høre at det slår inn, så det virker ikke som om det er dette. Ser heller ingen gnister i releet.

OK.
Da er jeg spendt på hva utfallet blir....
Selv om relleet slår inn kan det være spenningsfall i loddepunkta til hovedstrømmen.
Altså lavere spenning en 12V til styreenheten.
Men jeg skal ikke mase mere om dette, ville ha ofra 10 min på å lodde over punktene uansett.
Tar mindere tid en å sitte her å skrive.....
B Almli
twoika3
Car: t4 2.5tdi 2000 aut

Post by twoika3 »

:!: hør på Der Postmeister og bytt ut filteret umiddelbart.

For å teste om pumpa gir diesel til dysene, løs muttrene som kobler dyserørene til dysene en omdreining eller to. Kinne motor til det kommer diesel fra mutter. Fest dem en etter en ettersom diesel kommer ut. Det skal renne litt ut hvis det er normalt.

Filteret skal skiftes med jevne intervaller, dersom det blir for mye fuktighet i systemet kan det vel slite unødvendig på dysene skulle man tro.

Hos deg virker det som om det kan være fuktighet kombinert med frost som tilstopper systemet i rykk og napp. Dersom det er små ispartikler mixet med diesel vil det nok kunne gi slik effekt. Jeg har liten tro på elektrisk årsak, men det kan ikke avvises heller.
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Viss det er slik guffe i filtret som du beskriver er det billigere å skifte filter enn dieselpumpe og evt dyser :wink:
Morten B
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Skifta filter nå, og kinna lenge mange ganger - ikke noe liv. Apropos filteret, noen som vet om det bare er vann som filtres ut og tømmes gjennom bunnpluggen i filteret? Eller skal alt innhold i filteret kunne tømmes gjennom denne?

Har forsøkt å løsna mutter på ene dyserøret, men ingen dieseltilførsel der, men vet ikke om jeg har kinna lenge nok ... er det ingen forpumpe på denne rakkeren?

Har også målt at det er spenning på magnetventilen som stikker opp fra pumpa når tenninga slås på.

Så begynner nå å frykte at jeg må ut å finne meg ei ny pumpe (brukt) og noen til å skifte den for meg!? Eller noe annet å sjekke?
Familiemann

Post by Familiemann »

Har du fylllt filteret opp med diesel før du satte det på plass? Det bør du!
Jeg brukte ei tom ketchupflaske, og en tynn slange til dette formålet.
Prøv også å skru av den blanke returslangen på dieselpumpa, og fyll diesel nedi pumpa. Funka for meg ihvertfall :wink:
mekonomen
-
-

Post by mekonomen »

Har du fått start?
B Almli
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Fikk diesel fram til pumpa, men ikke trøkk. Løsningen ble å taue til nærmeste VW-verksted :(

Måtte bytte remma til dieselpumpa og to strammehjul - ca 3.500, hvorav ca 1.500 var arbeidspenger.
YvenGutt

Post by YvenGutt »

Fikk diesel fram til pumpa, men ikke trøkk. Løsningen ble å taue til nærmeste VW-verksted :(

Måtte bytte remma til dieselpumpa og to strammehjul - ca 3.500, hvorav ca 1.500 var arbeidspenger.
Post Reply