TIL SALGS: Fantamanns T4

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Fantamann
-
-

TIL SALGS: Fantamanns T4

Post by Fantamann »

Hvorfor ikke legge ut litt om meg og. Det skjer jo mye for tiden med bilen, men jeg kan jo begynne med begynnelsen.

Jeg hadde egentlig ikke noe forhold til T4 når jeg kjøpte den bilen jeg har nå. Poenget var vel egentlig å få en stor nok bil til barnevogn og sånnt no. Så da fant jeg meg en Caravelle som jeg likte godt.
En grå 1995 modell med 2.4 diesel. En liten fordel er det jo å ha Syncro på den da. Ti seter er også kjekt å ha. Bilen passa meg ypperlig og ble kjøpt billig i oktober 2001. Kjærringa var også fornøyd så da var det bare å kvitte seg med den gamle vectraen.

Jeg fant ut at den hadde gått som taxi oppe i landet ett eller annet sted med UA skilter og hadde fulgt de sørviser som skulle følges. Eierene etter det var visst en familie som hadde fått litt for mange unger som rett og slett trengte flere seter!

Slik så den vaffal ut sånn omtrent når jeg kjøpte den:
Image
Last edited by Fantamann on 05 Nov 2007, 16:35, edited 1 time in total.
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Skal gå litt fort frem nå, men fikk jo for meg å pynte litt på bilen etter en liten stund, Fikk først tak i noen sota blinklys som jeg synes var en stor forbedring på utseende. Fikk også tak i noen brukte felger som var i den enorme størrelse på 17 tommer. Type mille miglia spider. Det var jo en gedigen forbedring fra de 15" kapslene som sto på fra før av.
Av hensyn til ungen måtte det jo også soting av vinduer til. Fikk en veldig flink fyr til å sette det på for meg for 2500 utrolig nok, men kvaliteten er det definitift ikke noe å klage på selv nå tre år etterpå.

Her er ett bilde fra da jeg kjørte ut fra stedet der jeg fikk sotinga på plass:

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Etter at jeg fant noen rust flekker litt her og der på kanalen på bilen, fant jeg ut at dette måtte rettes på.
Derfor forhørte jeg meg på priser på å ta rusta. Det ble fort klart at det var nødvendig å lakkere.
Da fant jeg flere steder det var nødvendig å lakkere. Blant annet panser og litt på en dør.

Fant til slutt frem til MS lakk. Allan som eier stedet ble med ut for å undersøke bilen.
Og etter litt diskusjoner fant jeg ut at det var like greit å lakkere hele bilen.
men hvorfor ha samme farge når man kan bytte?

Bildet er tatt når jeg demonterte alle ting på bilen så det skulle bli lettere å lakkere det!

Image
Fantamann
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Re: Fantamanns T4

Post by Bjørnar »

[quote. Eierene etter det var visst en familie som hadde fått litt for mange unger som rett og slett trengte flere seter!

[/quote]

buss med 10 seter, også må de bytte bil pga. for mange unger.... har de ikke hørt om prevansjon :P
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Dette bildet er tatt midt i ned pussings og maskerings arbeidet.

Det er utrolig mye mere jobb enn det man skulle tro

jobben tok tilsammen fire uker å gjennomføre.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Bjørnar wrote:[quote. Eierene etter det var visst en familie som hadde fått litt for mange unger som rett og slett trengte flere seter!
buss med 10 seter, også må de bytte bil pga. for mange unger.... har de ikke hørt om prevansjon :P[/quote]

Tror det var noen Smits venner eller noe!
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Jeg kom til slutt frem til at jeg måtte ha en spesiell lakk når jeg først skulle lakkere. Det falt på en hjemmeblandet mix av blå og lilla.

Denne fargen har en veldig spessiell effekt i sollys. Når den står i direkte sol er fargen helt blå uten antydning til lilla i det hele tatt. men når det ikke er sol er den helt lilla.
det er mange endre nyanser i fargen som syns i forskjellig type lys også. Dette kan bare sees på dager hvor det er masse sol da.

det er en tre skjikts lakk som krever veldig mye arbeid å legge på. tilsammen ble det brukt ca 25 liter lakk på hele bilen.

Jeg fikk også laget om deg gamle caravelle merket bakpå bilen til litt større for å si det sånn. Etter at jeg forstørret det gamle merket på kopimaksinen på jobben var det en smal sak å klippe ut bokstavene.
Deretter fikk jeg tak i en glassfiberplate som jeg skjærte ut bokstavene av. De ble lakkert i samme farge som bilen og satt på med dobbelt sidig teip og sikaflex.

Jeg lakkerte også den orginale bakfangeren i samme farge som resten av bilen da denne egentlig bare var svart plast.
Det samme ble gjort med sidespeilene.

Emblemet bak ble tatt bort og tinnet igjen så det ble en helt blank flate isteden for ett stort merke!

Alle innvendige lakkflater ble også lakkert i bilens farge. Det samme med innsiden av panseret.

Sikkert mange detaljer jeg har glemt, men kan love at det var tidkrevende å sette sammen bilen igjen uten å ripe opp.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Etter montering gikk jeg til innkjøp av en ny fanger.Den kjøpte jeg av Martin som jeg da hadde blitt kjent med. Det var nødvendig for å få ett penere utseende på bilen.
valget falt på en RS4 fanger fra dietrich. Satt på vanlig torshov netting og
linselys bak nettingen!

Kjøpte også en list til å forlenge panseret med pluss en emblemfrigrill.

Byttet ut de sota blinklysa med klare og resultet er jo bra

I blinklysa er det også satt nye markeringslys som slår seg av når blinklyset er i bruk. dette ved hjelp av ett lite rele bare. men effekten er skremmende bra.

Dette var sånn bilen så ut sommeren 2003, da bilen var ferdig lakkert i juli 2003.

Dette bildet er tatt uten for vaskehallen på jobben min!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Jeg fant ut at det var på tide med en senking av bilen siden denne var så høyt som ett fjell. Senket den så godt som maks foran og en 55 senking bak. resultatet ble jo mye lavere på grunn av høyden den hadde fordi det er syncro.
Der brukte jeg senkefjører fra eibach og dempere som skulle tåle senkinga.
Den gamle panserforlengeren synes jeg ikke noe om derfor sveiset jeg på en ny en. Her er den vist før det ble lakkert.

På dette bildet kan man også se at blinklyspæren er skiftet ut til diadem og at spylerdysene er skiftet til lilla lys

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Dette bildet viser hvordan det hele ser ut ferdig lakkert.

Her vises også eurolite pærene som gjør at lyset blir litt hvitere.

Det er også lagt lakk over blinklysene så det skal gå i ett med den nye panserkanten
den ser litt frossen ut der den står men.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Her er måten jeg har festet den nye fangeren på bilen. Ganske enkelt tatt festene fra den orginale fangeren og satt fast på den nye. Bare å skyve på plass med andre ord.

Her ser man også lysa som sitter bak gitteret!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Her har jeg kjøpt meg ny grill som er nylakkert og ligger til tørk.

Dette er før jeg har satt inn gitter og alt.

Ser litt mer av fargene i lakken også her

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Bare for å vise hvordan det ser ut ferdig montert på bilen!

Grillen er forresten fra seidl tuning, kjøpt på Powerzone.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Har har jeg gått til innkjøp av bakfanger også fra dietrich og RS4, også kjøpt på Powerzone. Driver med tilpassing her.

Her kan man også se de hvite baklysene jeg satt på en god stund før dette.

Hengerfestet man kan skimte under der ble kutta brutalt vekk for å få plass
Det samme måtte drakroken foran gjøre. Så det finnes ikke noe sted å trekke bilen min etter hvis det skulle være nødvendig.

Har også skaffet to tåkelys bak for å få til symmetrien.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Her er alt montert og ferdig. Fangeren har fått lakk og det har tåkelysa også.
og ja jeg innrømmer at fargen på tåkelysa er dumme, men jeg ventet fortsatt på hvite tåkelys fra Martin.

Jeg måtte også sveise på en ny eksospotte for at det skulle passe med den nye fangeren.

men resultatet var jo greit nok til midlertidig bruk!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Dette er åssen bilen så ut i i fjor sommer.

Fått på andre felger som er av merket toora T950.

det er 19" som er litt større enn de gamle 17 og vinterfelgene som er 15

det sitter 235 35 19 dekk på dem for de som liker sånne tall.

Bildet er fra vw-audi treffet på våler banen i fjor.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Den 28 februar i år var jeg nede å omregistrerte bilen til personbil, har ventet lenge på at bilen skulle bli 10 år gammel så jeg slapp masse avgifter, men nå er den blitt 8 seter mindre i bilen. Så da bynner vi å komme til nå tid og fremtidige ting som kommer på bilen.

Jeg trenger nemlig plassen som er baki der til helt andre ting enn seter.

Her har jeg vaffal fått ut gulv og vegger.

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Kan jo bynne med å si hva jeg har kjøpt da!! Som trenger så stor plass baki der!

Jeg har kjøpt tre basselementer fra Kicker kalt Solobaric L7, som er firkanta 12 tommere! skulle klare å presse innvollene ut av rompa på de fleste tror jeg.

Front systemet er treveis settet fra Focal i Utopia serien. Spiller ikke så veldig høyt, men veldig klar fin lyd.

Senter har jeg brukt to veis settet fra Focal i Utopia serien. Det samme bruker jeg på bakhøytalerne.

Dette trenger litt kraft, så jeg har kjøpt en audison vrx1.500 til bassen og to stk vrx 4.300 til de andre høytalerne., Dette skulle være kraft i massevis for det meste. Nesten 5000WRMS for å skryte litt.

Har også kjøpt inn tre kondensatorer til disse forsterkerene.

Har kjøpt lydprossessor og DVD spiller fra alpine.
DVA-5210
PXA-H700

Dette skulle også være noe som det kan finne på å komme fin lyd ut av.

Har også kjøpt en 17" HDTV som jeg hadde i bilen i fjor også. Deilig å slippe å se på disse små 7" som alle andre har!

Får se å handle mer ettervert!

Her er Bassen som jeg skal bruke. Tre stk burde holde!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Forsterker fra Audison skal visst være bra saker det. Brukte flere dager i lytterom for å finne de rette!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Å så var det spillerne da. Eller det vil sim jeg har ikke kjøpt cd spiller ennå. Kunne kanskje trengt radio og, men det kommer senere.

Her er det jeg har vaffal!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

I dag har jeg for det meste lekt meg med varmepistol og asfaltmatter!

202 kg for å være nøyaktig!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Der var det også ett bilde av Tv'n gett!

Innrømmer gjærne at plasseringen i fjor var litt drøy, men store forandringer er på vei!

Image
Fantamann
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

Sånn da er jeg sliten i skriver'n. Kommer mer når jeg gjør mer!!
Fantamann
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Fantamann wrote:...........................................
Kjærringa var også fornøyd så da var det bare å kvitte seg med den gamle vectraen.
........................
Har du hatt annet å kjøre med i mellomtiden eller er ikke kjerringen så fornøyd lenger?
Ser bra ut dette. De blinklysene er det kul funksjon på. Så den jo på busstreffet i februar i fjor. :) Var skikkelig fasinerende å se på de lysene da du kjørte bak meg.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Fantamann
-
-

Post by Fantamann »

BayJon wrote:
Fantamann wrote:...........................................
Kjærringa var også fornøyd så da var det bare å kvitte seg med den gamle vectraen.
........................
Har du hatt annet å kjøre med i mellomtiden eller er ikke kjerringen så fornøyd lenger?
Kjærringa har fløtta ut og jeg er blitt singel!! Så nå gjør jeg hva jeg vil. har plass til ungen ved siden av meg og det holder i massevis!
Fantamann
Post Reply