Fikk opp en varselampe på min t5 der det stod "Störung im Abgassystem"
Noen som vet hva dette betyr, og om det må sjekkes umiddelbart?
Störung im Abgassystem
Re: Störung im Abgassystem
vill gjetting, men 'forstyrrelse i avgass-system'? Tett dieselpartikkelfilter, katalysator eller lignende?
Pål Strand
DPF på bilen? kan trenge rensing?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Du må få lest ut feilkodene på motorstyreenheten din. Dette bør du gjøre ganske raskt, ihvertfall hvis du har partikkelfilter . Du kan for eksempel ha fått en feil på differansetrykksensoren som måler trykket før og etter partikkelfilteret. Bilen går en stund med dette, men problemet er at motorstyreenheten ikke vet når filteret er tett, og ikke får satt igang regenereringsprossessen. Hvis du fortsetter å kjøre da, ender det med at du må bytte hele partikkelfilteret.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tidligere i sommer lyste det en lampe i instrumentet mitt. Gul farge og bilde av en motor. Sjekket med vag-com og fikk denne:
Address 01: Engine
Part No: 070 906 016 DS
Component: R5 2,5L EDC 000SG 1585
Coding: 0001172
Shop #: WSC 02756
1 Fault Found:
001137 - Exhaust Pressure Sensor 1 (G450): Implausible Signal
P0471 - 000 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Det var eksostrykksensoren som fusket. Fikk skiftet denne på Møller. Var vist mye tull med disse sensorene, og ja, jeg har partikkelfilter...
1 Fault Found:
Det var eksostrykksensoren som fusket. Fikk skiftet denne på Møller. Var vist mye tull med disse sensorene, og ja, jeg har partikkelfilter...
2008 T5 130tdi ct 4motion
Kan jeg spørre om du merket noe forskjell i effekten på motoren din.??sinkMe wrote:Tidligere i sommer lyste det en lampe i instrumentet mitt. Gul farge og bilde av en motor. Sjekket med vag-com og fikk denne:
1 Fault Found:
Jeg har en 174 4M o7 mod som de måtte bytte dpf på i sommer. Hadde mye tull med denne fra bilen var ny, men den ble mye bedre etter at denne ble byttet. Men ikke 100% fornøyd enda..!!
Transporter 204 TSI 4 Motion.
Merket ingen effektforskjell, men er dieselpartikkelfiltert tett kan kanskje det gå ut over effekten. Har merket at bilen min har fusket litt av og til uten at jeg har tenkt så mye over dette. Merker mest med litt gass på flat vei. Kom hjem igår etter å ha kjent på fuskingen siste del av turen. Når jeg stoppet luktet det ganske svidd. Tenkte det kunne ha med dpf å gjøre. Sjekket litt på nettet og fant ut at vag-biler har dette "symtomet" når dpf regenerer, dvs brenner sot ut av dpf'n. Skjer på litt forskjellig km stand alt etter bilmodell, tror jeg, fra hver 400km og oppover.
2008 T5 130tdi ct 4motion
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Jeg har også merket en svidd lukt en del ganger på min bil, senest i dag hadde den et slikt "anfall". Jeg hører også en rar lyd når gassen slippes etter aksellerasjon samtidig som denne svidde lukten kommer. Det høres mer ut som et slitt lager, så jeg har lenge fryktet at det skal være turbo'en som holder på å ta kvelden. Jeg har mast på verkstedet for å få de til å se på dette før garantien går ut, men de har ikke klart å gi meg noe svar på hva det kan være.
Bilen var inne på verkstedet for ca. 1 uke siden, og da tror jeg faktisk de har skiftet luftmassemåleren (etter tips fra meg) dette på grunn av ujevn gange og høyt dieselforbruk på bilen. Etter dette verkstedbesøket er ikke bilen til å kjenne igjen med tanke på forbruk og bilen går mye bedre og jevnere nå.
Men betyr dette at det er "normalt" at det kommer en svidd lukt når DPF'en regenerer? Og er det noen som har lagt merke til noen ulyder i den forbindelse?
Bilen var inne på verkstedet for ca. 1 uke siden, og da tror jeg faktisk de har skiftet luftmassemåleren (etter tips fra meg) dette på grunn av ujevn gange og høyt dieselforbruk på bilen. Etter dette verkstedbesøket er ikke bilen til å kjenne igjen med tanke på forbruk og bilen går mye bedre og jevnere nå.
Men betyr dette at det er "normalt" at det kommer en svidd lukt når DPF'en regenerer? Og er det noen som har lagt merke til noen ulyder i den forbindelse?
Stig Joar Sanden
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
på andre vag-produkter har det vært sagt at det er dpf-filteret som renser seg når det lukter 'svidd chlutch'...
Pål Strand
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Som tidligere nevnt så hører jeg også en uvanlig lyd samtidig med at denne svidde lukten kommer. Dette høres godt når man aksellererer og slipper gassen for å gire, spesielt på 1.gir og 2.gir. Lyden er sikkert der også på høyere gir, men da høres det ikke så godt.
Er det noen andre som har merket dette, og om dette også eventuelt har noen sammenheng med at DPF'en renser seg?
Er det noen andre som har merket dette, og om dette også eventuelt har noen sammenheng med at DPF'en renser seg?
Stig Joar Sanden