Teknisk Møller 24 03 33 37
Traff her en hyggelig herre som sendte papirer på hengervekter.
Kjekt å ha

Du kan ikke kjøre bil og henger over 3500 men bil til og med 7500, tror det er kun de som hadde det grønne førekortet som fikk C1E, de kan kjøre bil og henger opp til 12000kg72 wrote:Det finnes dessuten en del av oss (litt eldre), som har førerkort klasse B, med påskrift om tillatelse til å kjøre bil med totalvekt 7500kg.
Med en E i tillegg, skulle vel dette tillate å kjøre ekvipasjer bil + henger med tillatt totalvekt 7500kg ?

Har du B eller BE kan det samlede vongtoget ALDRI være mere en 3500Livar wrote:Har lest div brosjyrer o.l. fra biltilsynet og kommet frem til følgende:
kl. B:
Maks tillatt totalvekt for bil+henger=3,5t. Dvs. med min Coach Som har tillatt totalvekt 2,5t kan jeg trekke 1,0t henger. MEN overstiger tillatt totalvekt 3,5t har du remdeles lov å kjøre så lenge tilhenger ikke er reg. for mer enn 750kg (F.eks. LT35 + 750kg henger)
Kl.BE:
Bil inntil 3,5t + tilhenger med AKTUELL totalvekt inntil maks. i flg. vognkort. Dvs. er bilen reg for maks henger 1,5 tonn, kan du allikevel kjøre en 2 tonns henger så lenge den ikke er lastet mer enn 1,5 t.
Det er riktig, Martin. Men har du f. eks. C1E-førerkort kan du kjøre inntil 12000kg (samlet) slik det opplyses lenger opp. Har du BE så stanser alle rettigheter på 3500 (bil + henger). Disse reglene er det ikke alle som overholder, særlig ikke folk som trekker campingvogn!vwbus.no wrote:Har du B eller BE kan det samlede vongtoget ALDRI være mere en 3500Livar wrote:Har lest div brosjyrer o.l. fra biltilsynet og kommet frem til følgende:
kl. B:
Maks tillatt totalvekt for bil+henger=3,5t. Dvs. med min Coach Som har tillatt totalvekt 2,5t kan jeg trekke 1,0t henger. MEN overstiger tillatt totalvekt 3,5t har du remdeles lov å kjøre så lenge tilhenger ikke er reg. for mer enn 750kg (F.eks. LT35 + 750kg henger)
Kl.BE:
Bil inntil 3,5t + tilhenger med AKTUELL totalvekt inntil maks. i flg. vognkort. Dvs. er bilen reg for maks henger 1,5 tonn, kan du allikevel kjøre en 2 tonns henger så lenge den ikke er lastet mer enn 1,5 t.
martin