Ene ledpæra har gått i hovedlykta dessverre. Det ser ikke så bra ut. Synderen ser dere på bildet. Var litt frem og tilbake med å finne ut hvilken pære det er, men jeg fant ut.
Har skrevet litt med ledbaronen i tyskland (ledbaron.de). Fikk kjempeoppfølging gjennom epost for å få tak i riktig led. Så snart er nye leds på vei
Hva slags lim bruker man til glasset på hovedlykta?
vw&saab wrote:
Har skrevet litt med ledbaronen i tyskland (ledbaron.de). Fikk kjempeoppfølging gjennom epost for å få tak i riktig led. Så snart er nye leds på vei
Det er fint om du kan legge ut data på den LED'en, så slipper andre samme styret for å evt. finne riktig type senere.
Bruk for all del noe som du kan få løsnet senere uten å ødelegge lykta.
Jeg tror jeg ville brukt ei tynn stripe f.eks byggsilikon. Ting som er limt med saker som TEC07 eller Sikaflex er jo rent umulig å få fra hverandre senere.
Jeg har ikke studert lyktene om hvorvidt det er greit å skjære delene fra hverandre senere.
extremracing.net wrote:fin bil,men mangler ikke denne litt senk
Senk - hva er det for noe??
VWegard wrote:
vw&saab wrote:
Det er fint om du kan legge ut data på den LED'en, så slipper andre samme styret for å evt. finne riktig type senere.
Bruk for all del noe som du kan få løsnet senere uten å ødelegge lykta.
Jeg tror jeg ville brukt ei tynn stripe f.eks byggsilikon. Ting som er limt med saker som TEC07 eller Sikaflex er jo rent umulig å få fra hverandre senere.
Jeg har ikke studert lyktene om hvorvidt det er greit å skjære delene fra hverandre senere.
Spesifikasjonene på ledpæra er:
2,8mm x 3,5mm
PLCC-4 smd led
20mA
Fargetemperatur er jeg litt usikker på, men skal bli tilsendt led med farge "super-white". Jeg satser på at dette er riktig. Fargetemperaturen er omtrent samme som nærlysene mine - altså 6000K.
PLCC står for plastic leaded chip carrier, hva nå enn det betyr. Tallet står for hvor mange pinner det er på Ledpæra. 4 i dette tilfellet betyr at det er 4 ledere til pæra. Jeg skal få tilsendt PLCC-2 smd (overflateloddet) led som skal være kompatibel med denne kretsen.
Hentet bilen fra verkstedet i dag. Jeg hadde sagt at en øvre bærekule og to nedre skulle byttes. I går hadde verkstedet ringt til meg og så døgnvill som jeg var så fikk jeg ikke tatt telefonen... jeg var i dyp dyp søvn Ble litt redd da de sa de hadde byttet begge øvre bærekuler pluss et endeledd, det var visst slakk i disse også. Tenkte at tusenlappene fløy av gårde, men kom unna med 5 stk. Er fornøyd med prisen. Bilen er som en annen på veien samt at bilen ikke nykker lenger! Jeg tenkte at det var motorfeste, men neida...
Det ble da 3 stk bærekuler fra mekonomen og 1 øvre fra vw siden de ikke hadde på lager.
Holdt på med bilen i går for å gjøre den klar til tur tilbake til Narvik og oppdaget av mansjetten til høyre indre drivknute har hoppet av. Ved nærmere inspeksjon så jeg at flensen var blitt sjev!? Hvordan det går an vet jeg ikke, det var i hvert fall veldig merkelig. Det som også er merkelig at verkstedet som byttet bærekulene ikke nevnte dette. Uansett så håper jeg at jeg har fått den ordentlig på plass nå. Håper ikke drivknuta går så altfor tidlig...
Ellers så jeg at stabstagforingen på venstre side var dårlig (det skal vel ikke være mellomrom mellom foring og stabstag?), på den andre siden var det ikke så ille, men det er vel like greit å bytte på begge sider. Dyrt eller vanskelig er det vel ikke. Vil man merke dette noe særlig på kjøreegenskapene?
vw&saab wrote:
Ellers så jeg at stabstagforingen på venstre side var dårlig (det skal vel ikke være mellomrom mellom foring og stabstag?), på den andre siden var det ikke så ille, men det er vel like greit å bytte på begge sider. Dyrt eller vanskelig er det vel ikke. Vil man merke dette noe særlig på kjøreegenskapene?
Vil nok ikke merke noe på kjøreegenskapene, men regner med det blir stillere i bilen når du kjører på ujevn vei. Dette pleier å bråke ganske mye når det er slitt...
Var i dag en tur på hellanor i Narvik. Skulle ha to stabstagforinger. Jeg orket ikke å spørre om pris siden jeg visste at det ville bli rimelig. Jeg sa jeg skulle ha foringene og han fant de fram, så kom han tilbake og sa "det blir66,50". Jeg måtte spørre om prisen var rett og det var den visst. Veldig billig spør du meg
Da jeg kjørte til Narvik i går fikk jeg problemer med bilen. Den ble skikkelig dau noen ganger og gasspedalen ble veldig hard. Jeg kunne trå inn kløtsjen og gi gass uten at den gikk noe særlig opp i turtall. Jeg ville beskrevet det som at bilen gikk på sirup. Da jeg ankom karasjok så kjørte jeg inn på bensinstasjonen og stoppet, så tok jeg igang for å kjøre mot pumpene. Dette gikk utrolig seint. Jeg kunne gi gass uten at turtallet gikk opp. Tenkte det kunne være noe med dieselen jeg fylte i Narvik noen mil før problemene begynte, men det virker litt rart. Jeg fylte på akutt dyserens og kjørte litt rundt i Karasjok. Så forøvrig en kul velle med lang front som kjørte runder. Etter hvert så ble bilen bedre. Hva har skjedd? Hva kan det være? Da den var skikkelig dau så kunne jeg gi masse gass uten at den røk, så noe rart må jo ha skjedd. Tett dieselfilter? Rusk i dysene? Tull med dieselpumpa? Tull med dieselen? Kondens?
Her er problembarnet. Dette er pæra som gikk i hovedlykta mi. Da var det bare å få byttet den. Først skrudde jeg av de 3 små skruene bak blinkelyset. Så måtte jeg varme opp limet til lykteglasset med varmepistol og bikket glasset litt og litt av. Det kan ta litt tid...
Etter det var det bare å skru av 4 stk store skruer bak lykta som holder kromdelen med ledlys. Det er to skruer som holder det lille kretskortet til ledlyset så det var en grei jobb å løsne.
Etter det avloddet jeg pæra og skulle til å lodde på ny. Det var her problemet startet. Hvordan i alle dager skal pæra sitte? Hvis dere ser nøye på den første og den siste pæra så har de et spor i det ene hjørnet, men disse sporene er speilvendt. Til slutt så fikk jeg målt meg frem til det. Ved å sette på diodetest på multimeteret og måle på en av diagonalene riktig vei (med hensyn på + og -) så vil pæra lyse litt. Svaret var å sette pæra speilvendt. Beklager dårlig og litt tjukkaslodding, men tror det var noe som var i ulage i dag Uansett så var det en grei jobb.
vw&saab wrote:
Pæra fungerer ganske bra. Det mangler noen kelvin i forhold til de andre, men det sees ikke så veldig godt. Det er snakk om pære nr.4 fra høyre.
Rent vakkert!
Det ser faktisk ut som nr.3 fra høyre er svakere, men det er vel vinkelen som spiller kameraet og oss et puss.
vw&saab wrote:
Pæra fungerer ganske bra. Det mangler noen kelvin i forhold til de andre, men det sees ikke så veldig godt. Det er snakk om pære nr.4 fra høyre.
Rent vakkert!
Det ser faktisk ut som nr.3 fra høyre er svakere, men det er vel vinkelen som spiller kameraet og oss et puss.
Ikke noe nytt, men vurderer å kjøpe meg vinterdekk om ikke lenge. De jeg har tenkt til å gå for er Hakkapeliitta 5 som jeg skal ha på de gamle sommeraluene. Hvilken dimensjon bør jeg velge? Det skal være originalt 195/70-15, men hva om jeg tar 205/70-15. Noen ulemper med dette?
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69 "I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vw&saab wrote:Ikke noe nytt, men vurderer å kjøpe meg vinterdekk om ikke lenge. De jeg har tenkt til å gå for er Hakkapeliitta 5 som jeg skal ha på de gamle sommeraluene. Hvilken dimensjon bør jeg velge? Det skal være originalt 195/70-15, men hva om jeg tar 205/70-15. Noen ulemper med dette?
Det er vel 205/65 x 15 som er den korrekte dim. å bytte til.
Dette er helt uproblematisk som vinterdekk.
Det er jo en tung bil...
Jeg kjører 215/55 x 16 på BMW E39 på vinteren, no problemas....
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Jeg har 205 på 16" felg.Syns det blir for bredt.Flyter lett oppå når det er blaut snø.Gå for smalest mulig vinterdekk er nå mitt råd.Drit i hvordan det ser ut.Mye bedre at det ser dass ut,og at du kjører forbi alle disse med breie fine løypeski,enn å stå og se alle andre kjøre forbi deg...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Vet at 205/65-15 tilsvarer 195/70-15 i diameter, men lurte på 205/70-15 siden det fyller ut hjulbuene litt mer. Er det bedre med større diameter på vinteren? Har 225/55-17 nå på sommeren og det ser unektelig mye bedre enn originaldimensjon
vw&saab wrote:Vet at 205/65-15 tilsvarer 195/70-15 i diameter, men lurte på 205/70-15 siden det fyller ut hjulbuene litt mer. Er det bedre med større diameter på vinteren? Har 225/55-17 nå på sommeren og det ser unektelig mye bedre enn originaldimensjon
205/65R15 & 205/70R15 har en Differanse på 3.17%
Så det er lov.
Jeg synes det er greit å ha breie dekk på vinteren, men har noe med at jeg kjører transport men bilen å bruker den over alt så å si. Har aldri hadd problemer i vinter som va, bortsett fra når æ va i vassfjellet på 4x4 kjøring. Da vart bilen for lav i fronten ellers tok den seg godt fram men 205/65R15
vw&saab wrote:Vet at 205/65-15 tilsvarer 195/70-15 i diameter, men lurte på 205/70-15 siden det fyller ut hjulbuene litt mer. Er det bedre med større diameter på vinteren? Har 225/55-17 nå på sommeren og det ser unektelig mye bedre enn originaldimensjon
Hvis ikke brøyting og strøing er over gjennomsnittet bra i Narvik, ville jeg gått for smaleste alternativ.
Mer marktrykk=bedre framkommelighet!