den brune mare

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
årnes
-
-

den brune mare

Post by årnes »

har i de siste åra hatt veldig lyst på en t-3 som skal brukes på lengre turer med familie og venner og så fant jeg en jeg blei nysgjerrig på her forleden dag, 1982 mod buss, 1,6td.
Dro å så på den i dag og fikk den for en bra pris ( trur jeg da).
Ikke rust i plateskjøter, motoren er det vist ”klang” lyder i menn det fulgte med en som selger hadde blitt lovt at virka, så da blir det motorbytte snart.
Inni ser den grei ut, litt arbeid der og menn, noe skal jo tiden etter jobb, restaurering av hus, kvalitetstid med ungen og slike finurligheter brukes til også.
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2083895

Dere som er proffer her inne kan sikert si meg masse nyttig bare ut i fra bildene, så fyr løs om noen vet noe :wink:

lit bilder

Image

Image

pene platekjøter

Image

var ikke mye rust og se her heller nei
:D

Image

forholdsvis grei i taktrekket

Image

motoren som fulgte med

Image

planen er og holde den mest mulig orginal, dvs fargen, rundlyktene, vanlig felger, orginal høyde osv.
inni er jeg ikke helt sikker, menn blir vel to seter i mot og soffa med kjøreretningen baki (roc`nroll seng?), nye bedre stoler med armlene foran. teppe, sidepanel i stoff, bord og masse mer jeg ikke helt veit før jeg har henta bilen hjem.

første pri er og fikse motoren, gå over alt det tekniske og elektriske, eu kontroll og skillter (ståt uten siden 2001) og når alt det er ok skal jeg begynne og tenke kosmetisk.

drømmen er en hellakering og nyoverhalt 1.9td i tredveårsgave, ha en frisk veteran:-)
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
hunter
-
-

Post by hunter »

Igjen gratulerer med ny bil. Det gleder meg at du vil holde den mest mulig original! Det minker på disse vakre bilene med rundlykter... av en eller annen grunn skal alle ha firkantlykter... håper du kommer med den på landstreffet i Tinn i september!
årnes
-
-

Post by årnes »

takk :D

planen er skilter 2juli (halv årsavgift), men alt avhenger av hvor mye jeg klarer og gjøre uten at det koster for mye penger.
raskt se over og service på den andre motoren, sette den inn, gå over alt av foringer, bremser og elektrisk før en eu kontroll, så inn til biltilsynes for godkjening av seteløsningen og går alt det bra så har dere enda en som blir med på treff mm fremover:-)
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Post by årnes »

ja i dag skulle bilen hentes da, hadde sikra meg en vito med bilhenger og greier, sto opp og det snødde som fy ute.
på nettet sto det at det hadde hvert mange ulykker i løpet av morgenen i oslo området pga dårlig brøyta veier, så henting av bilen blir utsat til neste helg tenker jeg.. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4177405.ece
utrolig surt, er nå en uke siden jeg kjøpte bilen og jeg klør jo "litt" etter og begynne med den da, og har utrolig mange ting jeg lurer på som jeg ikke får svar på før bilen er her..

eksempelvis så sa selger at det bråka utrolig i motoren på`n, så han fikk tak i en ekstra motor. Bråker det pga rådebank? regreim feiljustert eller er motoren knekt? er den så rustfri ved nermere ettersyn? hvordan stand er motoren som fulgte med? hvor mye må byttes for og få den igjenom eu og hva kan tas på langen?
vel, får 3000kr er det et bra kjøp uanset, vrakpant på 1500, en ekstra 1,6td motor med på kjøpet og hel rustfi bil, så kan mann vel ikke påstå mann har blit lurt vel...

vel, får vel heller måke snø mens jeg venter da....måke snø og drømme...
:cry: :cry: :( :(
t-3 1,6td buss 82mod

Christian

Post by Christian »

noe nytt her da?
årnes
-
-

Post by årnes »

nja, sku hente bilen på søndag men han som sku bli med blei syk (nyrestein) og var lite bevegeli mente`n.
så jeg dro alene og klarte ikke få bilen med megikke starta motoren, ikke klarer jeg taue alene og det var så mye råtten snø på plassen at og få henger uten bil på i bevegelse var vanskelig så jeg dro himmat etter noe banning.
skal ta en tur i morgen, og da skal den himat, enten den vil eller ei.

fant ut at det er diselvarmer eller noe slikt i den da, er en grønn vribryter som vistnokk er til diselvarmer, og det er jo posetivt :-)

så håpet er at i morgen er alle friske, bilen medgjørlig og alt går bra....

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Christian

Post by Christian »

sikkert eberspacher eller hva det heter :D

hadde sånn på en 1.9E for mange år siden
årnes
-
-

Post by årnes »

da var bilen hentet, gleder meg til å se ordentlig over den i morgen, i lyset.
men, nå er det lit vann og såpe på kroppen, rett i seng og tidlig opp på jobb før mann kan se over noe som helst... :-)
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Post by årnes »

har begynt å se over bilen, er utrolig rustfri til å være så gammal, i motorrommet er det begynt noe rundt et skruehull, men utenom det er det lite 8)
elektrisk virker alt av lys ser det ut til, mulig tankmåleren sover da nåla er inget sted og finne.
det er jo en buss så her er det nødutgang-håndtak i vinduet og greie :D ellers mangler den jo de to midtre seteradene da, og den trenger sårt en vask innvendig.
er mere sliten i lakken enn jeg trudde, så her må det vel lakkeres før mann begynner å bruke den, beholder mest sansynlig fargen menn det blir vel rulle og litt benga lignende-lakk-projekt tenker jeg.
noe slikt : http://wiki.80-90.co.uk/index.php/Body_ ... r_painting

motoren er jeg veldig usikker på, den som står i er ikke helt frisk, men etter et par gode råd her inne skal jeg se om den er til og redde ( http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=17186 ), om ikke fulgte det med en motor som jeg får prøve.
ville hvert morro om den som satt i virka, da kunne jeg tatt en 100% overhaling av den andre og kasta den inn neste sommer eller noe.

så nå er motor første pri, intreiør andre og lakk tredje prioritet.

planen på langen er servo, orginale overhalte felger med noe 40 eller 50proffil dekk på, intercooler, oljekjøler, masse lys og litt godlukt :wink:

pål
t-3 1,6td buss 82mod

skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

årnes wrote: er mere sliten i lakken enn jeg trudde, så her må det vel lakkeres før mann begynner å bruke den
Hva med å beholde patinaen som den er? Hvis ikke det er store rustskader så kan jo litt slitt lakk faktisk være tøffere enn å rulle den med benga. Og så heller bruke tid på å få på plass bra med stasj?
Image

bugbuddies.no
årnes
-
-

Post by årnes »

skaravelle wrote:
årnes wrote: er mere sliten i lakken enn jeg trudde, så her må det vel lakkeres før mann begynner å bruke den
Hva med å beholde patinaen som den er? Hvis ikke det er store rustskader så kan jo litt slitt lakk faktisk være tøffere enn å rulle den med benga. Og så heller bruke tid på å få på plass bra med stasj?
er stygg på ene siden siden tidligere eier har brukt no klistremærke greier som er borte nå, menn jeg får se, må nesten ha penger til dette også å det vokser som kjent ikke på trær :lol:
du ser i lakken hvor det er vanlig og berøre bilen og hvor vinden treffer kantene når du kjører, får der er det ikke brunt lengere. Men, først se om den motoren som sitter i er til og redde, så får vi arbeide oss ut i fra det...
t-3 1,6td buss 82mod

hunter
-
-

Post by hunter »

skaravelle wrote:
Enig med skaravelle! Eller gi bilen en skikkelig rubbing etterfulgt av en skikkelig polering... du skal se den får fargen tilbake... ikke mange av oss som har bil med originallakk lenger... gamle klistermerker (og lim) fjernes med damp og zalo...
årnes
-
-

Post by årnes »

noen bilder:

Image

Image

jeg får se hva jeg gjør, itte no er bestemt enda :wink:

(blei lit store billder da menn....)
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Post by årnes »

:evil:

gikk plystrende ut i dag for og ribbe litt av den motoren som skal inn, tenkte borre opp de hullene i feste mellom turbo og eksos, fjerne slanger og ledninger som har blit kappa og generelt ting som burde gjøre montering litt enklere.
i bakkant av motor hang det en slangestump som jeg kuttet av, den stussen slangen satt festa i hadde en føler som var helt most, jeg tenkte jeg skulle skru av hele huset og bytte fra den gammle motoren, men første skruen knakk før jeg fikk begynt og belaste en gang :x
trakk pusten og begynnte på andre, den var helt rund!!! (og alle skruer blei bada i rustløser i går)

ok, smilte falskt og beveget meg videre, der var det en dings som jeg gjetter på er no vakumpummpe eller noe rart, ser ut som en fordeler uten fordeler lokk, vel, løsnet slangeklemma og begynnte å vri slangen forsiktig fra side til side, en millimeter beveglse og hele greia knakk!!!

om man skal bedømme motoren etter standen den ser ut til å være så ligger denne dårlig ann, nedsausa i gammal olje/grus/jord, et parr ståltråløsninger og olje å diselfilter som ser steingammle ut, hver skrue du tar i knekker og hver del som kan ruste har virkelig rusta, inkludert svingjul og clutchhus.

får vel gå litt i tenkeboksen, jeg skal bytte motor alene, på plenen hjemme og vil nødig kaste inn en motor jeg ikke en gang vet om går, og som jeg sier, ser helt jevelig ut, får så og måtte ta den ut, og bytte til enda en....så utrolig glad i og skru er jeg faktisk ikke.
t-3 1,6td buss 82mod

Tæff
-
-

Post by Tæff »

1,9...tralalalali..... ;)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
årnes
-
-

Post by årnes »

åååå som det frister...er på delebil leit da jeg trenger interiør, lit dekk/felger pluss div små ting, får se hva jeg kommer over vel :-)
t-3 1,6td buss 82mod

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

årnes wrote:åååå som det frister...er på delebil leit da jeg trenger interiør, lit dekk/felger pluss div små ting, får se hva jeg kommer over vel :-)
hva vil du gi for en komplett eu godkjent reimo camper med skilt og hevetak da?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
årnes
-
-

Post by årnes »

Rapidspeed wrote:
årnes wrote:åååå som det frister...er på delebil leit da jeg trenger interiør, lit dekk/felger pluss div små ting, får se hva jeg kommer over vel :-)
hva vil du gi for en komplett eu godkjent reimo camper med skilt og hevetak da?
er vel egentlig på jakt etter noe uten skillter, rustent og karosseri-dårlig da jeg trenger bakseter, paneler og slike ting, er vel ikke så mye av det i en camper.
blir litt feil og kjøpe en "bra" bil, bare for og slakte og kjøre på dynga...

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

tenkte mer på å flytte alt over da vettu..:)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
årnes
-
-

Post by årnes »

da var motoren ute, og mann finner som kjent glede i det meste her i livet, så gleden var veldig stor når jeg fat ut at clutchen var helt ny, så ny at den vite skriften som er stemmplet på lamelene faktisk er der enda, så ny at det ikke fantes noe støv på lamellene, med andre ord, det var ny clutch på den. og en grunn til stor glede var da at en ny clutch koster nesten like mye som jeg ga for bilen :-)
eksos/innsugspakninger var også helt nye, akkurat som regreim med strammer.

så det ser ut som om en har prøvd og bytte motor, brukt lit tid og penger på det også oppdaget at her var det rådebank og da driti i hele bilen og solgt den videre...

vel, nå skal alt ut av motorrommet, det skal sandblåses på de tre små rustflekkene som er der før det blir lakk og greier, jeg skal prøve og lage et litt mer rydig og pent motorromm før en ny motor skal inn.
skal skru av toppen bare jeg får kjøpt torx som passer til boltene, blir spennende og se hvordan den er... noen som husker størelsen på torxsen`?

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

ikke torx.. men 12mm tolvkant..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
årnes
-
-

Post by årnes »

Rapidspeed wrote:ikke torx.. men 12mm tolvkant..
ok, takk :wink:
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Post by årnes »

oppdatere litt:

toppen på den "sprengte" motoren er da ute, den er hel og ser pen ut.
så da er alt utenom blokk med div knust innmat spart på av den motoren.
som nevnt er det ny clutch på bilen, begynte og skru av litt deler bak for oppusing, bremsene bak ser nye ut, nesten ikke støv på bånd og ikke tegn til slitasje, tromlene er uten tegn til slitasjekant.
så fort på skivene foran og de også er uten slitekant eller tegn på slitasje. Så det ser ut til at noen har begynt og bruke penger og tid på denne, litt spent på hva annet som er byttet med tiden, ville hvert moro og vist historien på denne bilen.

funderer mye på hva jeg skal gjøre inni bilen, planen var og sette inn 2 seterader bak og bruke den til turer med jentungen, venner osv på turer rundt i Norge, men, nå er jo jentungen blitt tenåring så det skal vel hardt gjøres og få hu med på turer om et par års tid tenker jeg, så planen heller mere i mot en blanding av camping og combi, dvs seterad baki men med mulighet til og lage seng, kansje litt enkel camping innredning baki et sted?
får vel se hva jeg finner av dele bil og vel.

vel, er da ferdig med og støydempe på ene siden av bilen, begynne på neste til uka også blir det gulvet etter det, driver samtidig og demonterer under bilen for bytte av bremserør og sandblåsing/tectylering.
skal demontere og bytte alt av sliteler som foringer osv under bilen, pusse rust/møkk, lakkere og kose meg.

ang motor har jeg ikke bestemt meg helt enda, om jeg skal sjangse på den gammle (som ser sliten ut) som fulgte med eller bruke tid (og penger) på og skaffe/bygge en 1,9...
jaggu bra man har noe å bruke tia til :-)

pål
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Post by årnes »

bilen står her enda den, har ikke gjort all hverden med den de siste månedene da det har hvert alt for mye annet og gjøre her også. noe treff i år blir det ikke desverre, det ville hvert morro men.
sitter forsat og lurer på hvordan jeg vil ha seteløsninger osv på den, må vel snart besteme meg og enten handle delebil eller hjelpe noen her inne med og bli kvitt gammle deler som ligger og slenger.
ser ut som jeg må sponse meg nye vinduslister også da de som sitter der er morkne og slipper inn litt vann.

pål
t-3 1,6td buss 82mod

årnes
-
-

Re: den brune mare

Post by årnes »

vinter og sne:-)

blir ikke gjort mye nå som bilen står snød-ned, men planer legges og det funderes fremdeles på mulige løsninger som vil ta seg godt ut.
planen er og ha bilen ferdig om noen år, men årene går jo som kjent fort så jeg får vel satse lit til sommeren, prøve og skaffe en motor og kaste inn, begyne med og trekke innsiden, skaffe seter osv, så får det utvendige vente til neste sommer igjen.
heldigvis er det mange sider, inkludert denne som du kan se hvordan andre har løst innredningsalternativer på, men problemet er vel mere at det er så mange gode løsninger man kan tenke seg, så valget er ikke bestandig lett:-)

slik det ser ut blir det 2seter bak med camping innredning på siden, men vi får se hva det blir til når den tid kommer...

en forsat god vinter til alle:-)

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Post Reply