Trykk på tanken (kjølevannet)
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Har hatt en del problem med kjølingen på bilen, har jeg nå fått tak i en termostat som faktisk virker, trolig klart å tette hullet i røra som går bak til varmeapparatet bak og fått spylt ut en del skitt og grums. Håper snart å få til bilen slik at den ikke trenger ekstra omsorg annen hver dag.
Men fortsatt så bygges det opp trykk i tanken. Etter noen mils kjøring begynner lampen for kjølevannet å blinke (lavt nivå). Når jeg sjekker så er det lite vann i fiskebollen. Når jeg så åpner lokket kommer vannet sprutende tilbake og fyller opp tanken omtrent like mye som var (antakelig minus det som spruter ut av tanken). Dette er det samme om jeg venter til motoren har blitt kald.
Sjekket ikke hvor mye vann som gikk på nå sist jeg jobbet, men når jeg skiftet termostat fylte jeg på drøye 5 liter og det var likt da.
Temperaturen ved kjøring ligger helt normal.
Har luftet ut via skruen på slangen til fremre varmeaparat.
Noen som har tips til hva dette er og hvordan jeg skal bli kvitt det?
Jeg tenker at det kan være en luftlumme en plass, men er ikke ca. 5 liter det som skal på?
Men fortsatt så bygges det opp trykk i tanken. Etter noen mils kjøring begynner lampen for kjølevannet å blinke (lavt nivå). Når jeg sjekker så er det lite vann i fiskebollen. Når jeg så åpner lokket kommer vannet sprutende tilbake og fyller opp tanken omtrent like mye som var (antakelig minus det som spruter ut av tanken). Dette er det samme om jeg venter til motoren har blitt kald.
Sjekket ikke hvor mye vann som gikk på nå sist jeg jobbet, men når jeg skiftet termostat fylte jeg på drøye 5 liter og det var likt da.
Temperaturen ved kjøring ligger helt normal.
Har luftet ut via skruen på slangen til fremre varmeaparat.
Noen som har tips til hva dette er og hvordan jeg skal bli kvitt det?
Jeg tenker at det kan være en luftlumme en plass, men er ikke ca. 5 liter det som skal på?
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Re: Trykk på tanken (kjølevannet)
Det enkle er å lufte skikkelig - etter boka!
For har du ikke fått ut all luft, kan du oppleve slikt som dette..
Men du bør også få sjekket HC/CO-innholdet i "gullfiskbollen"!
- Har du olje/noe sleipt i kjølevannet (snerke rett under proppen/lokket)?
- Hvordan er det med vanninnhold i olja?
- Lekker det vann ut noen steder på motor?
Disse tre tinga -kan bety toppakning som lekker!
Lykke til videre!
For har du ikke fått ut all luft, kan du oppleve slikt som dette..
Men du bør også få sjekket HC/CO-innholdet i "gullfiskbollen"!
- Har du olje/noe sleipt i kjølevannet (snerke rett under proppen/lokket)?
- Hvordan er det med vanninnhold i olja?
- Lekker det vann ut noen steder på motor?
Disse tre tinga -kan bety toppakning som lekker!
Lykke til videre!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
Drittsekken
- -

Olja har alltid sett ren og pen ut. Lekkasjen er ganske tydelig, sprekk i rør til bakre varmeapparat. Har fikset dette nå. Tror egentlig ikke at vannet forsvinner lenger, foruten det som spruter ut av tanken når jeg åpner lokket.
For noen et par uker siden hadde jeg en skikkelig rensing da løsnet hadde jeg ute termostat, løsnet flere av slangene og spylte gjennom helt til det kom rent vann ut alle plasser. Vasket og tørket av lokket. Bollen har vært ute og vasket så godt som jeg klarte.
Satser på at det må være luft en eller annen plass, har bare aldri tidligere trengt å gjøre mer enn det jeg allerede har gjort.
For noen et par uker siden hadde jeg en skikkelig rensing da løsnet hadde jeg ute termostat, løsnet flere av slangene og spylte gjennom helt til det kom rent vann ut alle plasser. Vasket og tørket av lokket. Bollen har vært ute og vasket så godt som jeg klarte.
Satser på at det må være luft en eller annen plass, har bare aldri tidligere trengt å gjøre mer enn det jeg allerede har gjort.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
california
- -

Kan være så enkelt som lokket på gullfiskbollen. Er vel en ventil der som skal slippe ut trykk/luft. Hadde en golf med samme feilen. Nytt lokk fikset biffen.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Drittsekken
- -

For noen år siden fikk jeg tak i nytt lokk, det blå som mange skryter så voldsomt av her på forumet. Da var problemet at jeg ikke fikk opp tempen, det hjalp ikke, og med god grunn da jeg i ettertid har funnet ut at det problemet var feil på den termostaten jeg fikk da.
Dette blå lokket har stått på helt til i vinter (da også med disse trykkproblemene). En gang jeg skulle åpne dette lokket satt det så fast at jeg måtte bruke en stor skiftenøkkel for å få det opp. Da sprakk det litt i toppen der hvor man bruker fingrene. Dette har ingenting med om det tetter tanken, men når jeg begynner å åpne så kommer vannet (p.g.a. trykkproblemet) sprutenden opp og i stedet for å gå ut gjennom densen på toppen av tanken kommer det sprudende ut denne sprekken i lokket som da peker rett mot den som uheldigvis åpner. Noe kona ikke likte der hun stod i finstasen
Derfor har jeg byttet tilbake til det orginale lokket. Trykkproblemet er det samme med begge disse lokkene.
PS: problemet med at lokket var vanskelig å åpne var når det var temmelig kaldt ute og på kald motor. Antakelig at vann e.l. har fosset i gjengene til lokket.
Dette blå lokket har stått på helt til i vinter (da også med disse trykkproblemene). En gang jeg skulle åpne dette lokket satt det så fast at jeg måtte bruke en stor skiftenøkkel for å få det opp. Da sprakk det litt i toppen der hvor man bruker fingrene. Dette har ingenting med om det tetter tanken, men når jeg begynner å åpne så kommer vannet (p.g.a. trykkproblemet) sprutenden opp og i stedet for å gå ut gjennom densen på toppen av tanken kommer det sprudende ut denne sprekken i lokket som da peker rett mot den som uheldigvis åpner. Noe kona ikke likte der hun stod i finstasen
Derfor har jeg byttet tilbake til det orginale lokket. Trykkproblemet er det samme med begge disse lokkene.
PS: problemet med at lokket var vanskelig å åpne var når det var temmelig kaldt ute og på kald motor. Antakelig at vann e.l. har fosset i gjengene til lokket.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Prøv å stå i oppoverbakke med snuten når du lufter . Motoren bør være igang og varmeapparatet på. Du kan prøve det flere ganger med å kjøre en liten tur imellom. Du kan og prøve å ta av pakningen i ventilen på lokket til gullfiskbollen , også kjøre en stund uten den.
Kjølesystemet på T4 tar i henhold til manualen totalt 9 liter.
Kjølesystemet på T4 tar i henhold til manualen totalt 9 liter.
Tore.
-
Drittsekken
- -

Skal forsøke å lufte i oppoverbakke i ettermiddag.
Mulig det var 8-9 liter jeg fylte den gang jeg hadde alt ute. Fylte med en kanne som var 4-5 liter og husker ikke om jeg fylte 1 eller 2 kanner før det bare manglet en liten slant.
Mulig det var 8-9 liter jeg fylte den gang jeg hadde alt ute. Fylte med en kanne som var 4-5 liter og husker ikke om jeg fylte 1 eller 2 kanner før det bare manglet en liten slant.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Tror og det kan være en fordel at motoren er så varm at termostaten er åpen når du lufter.
Tore.
Dette skal da strengt tatt være selvlufende, men varmeregistrene som sitter over tankens vannivå må nok luftes gjennom med bilen i oppoverbakke.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Viss det er en luftpropp et eller annet sted . Så er det kanskje en god ide å få alt så åpent så mulig , så man får størst mulig fart på kjølevesken, sånn at proppen løser seg opp.
Tenker og litt på lokket på fiskebollen . Så vidt jeg husker er det en ventil i den som slipper ut overtrykket i kjølesystemet når det stiger over et vist punkt.
Viss den ventilen er tett , så vill kanskje kjølesystemet oppføre seg på den måten som trådstarter beskriver.
Tenker og litt på lokket på fiskebollen . Så vidt jeg husker er det en ventil i den som slipper ut overtrykket i kjølesystemet når det stiger over et vist punkt.
Viss den ventilen er tett , så vill kanskje kjølesystemet oppføre seg på den måten som trådstarter beskriver.
Tore.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Den jeg solgte nå hadde i alle fall en lufteventil på slangen til varmeapparatet.Koop wrote:Dette skal da strengt tatt være selvlufende, men varmeregistrene som sitter over tankens vannivå må nok luftes gjennom med bilen i oppoverbakke.
Forsøk å kjør uten lokket tilskrudd, se om det hjelper på luftinga.
Men må nok innrømme jeg mistenker toppakning.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Lukter det maling av vannet er det temmelig sikkert det.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Drittsekken
- -

Kjenner ikke noe malingslukt fra vannet, men for noen måneder siden ble det plutselig veldig rødt (rustrødt). Det er dette jeg nå har spylt ut, det er fortsatt rødt vann som samler seg i tanken, men det som kommer ut av luftehullet på slangen ser reint og fint ut. Har egentlig tenkt at dette har vært grums som har løsnet fra kanalene/rør/slanger. Oljen har alltid sett helt fin ut, skal sjekke igjen i morgen. Det er snart på tide med oljeskift også.
Når jeg kjører motoren og kikker nedi tanken er det som om det kommer en sprut nå og da fra den relativt tynne slangen som kommer inn på tanken, fra bilens venstre side, altså på høyre side av tanken når man står og ser på den. Altså, det kommer ikke en jevn strøm, men litt sprut, og antakelig litt luft.
Var ute nå i kveld, kjørte motoren varm, stod i oppover bakke og luftet hullet i slangen, hadde lokket av o.s.v. Tror jeg skal forsøke å kjøre noen dager med lokket bare skrudd på én omdreining (slik at pakning ikke tetter). Da får luft lov til å slippe ut, siden det ikke ser ut til at "sikkerhetsventilen" i lokket fungerer.
Sliter nok litt på motoren at den til daglig bare får 4 turer på 1,3 km. Til og fra barnehage, morgen og ettermiddag. Er jeg heldig kan jeg se at nålen på tempmåleren har flyttet seg en liten mm når jeg kommer tilbake igjen.
Når jeg kjører motoren og kikker nedi tanken er det som om det kommer en sprut nå og da fra den relativt tynne slangen som kommer inn på tanken, fra bilens venstre side, altså på høyre side av tanken når man står og ser på den. Altså, det kommer ikke en jevn strøm, men litt sprut, og antakelig litt luft.
Var ute nå i kveld, kjørte motoren varm, stod i oppover bakke og luftet hullet i slangen, hadde lokket av o.s.v. Tror jeg skal forsøke å kjøre noen dager med lokket bare skrudd på én omdreining (slik at pakning ikke tetter). Da får luft lov til å slippe ut, siden det ikke ser ut til at "sikkerhetsventilen" i lokket fungerer.
Sliter nok litt på motoren at den til daglig bare får 4 turer på 1,3 km. Til og fra barnehage, morgen og ettermiddag. Er jeg heldig kan jeg se at nålen på tempmåleren har flyttet seg en liten mm når jeg kommer tilbake igjen.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Viss det ikke virker så prøv å lufte med lokket tillskrudd , sånn at du får overtrykk ut lufteventilen på slangen.
Tore.
-
Drittsekken
- -

Bare en liten oppdatering, har kjørt nå i 2-3 dager med lokket på tanken åpent (skrudd på en runde slik at det står der, men ikke tetter).
Som nevnt så går bilen bare veldig korte turer, men i går var jeg en tur i byen. ca 35-40 km hver vei. Sjekket nivået i tanken flere ganger og da var det høyere enn før jeg startet hjemmefra. Dette anser jeg som normalt. Motoren hadde helt normal temperatur gjennom hele turen.
Like før jeg kommer hjem kjører jeg gjennom en undersjøisk tunnel med tilsvarende oppover bakke. Etter at jeg kommer ut derfra begynner varsellampe for vannet å blinke.
Når jeg kommer hjem, ca 1,5 km etter tunnelen, er jeg raskt fremme for å sjekke. Da har nivået sunket til omtrent halvparten av det det var tidligere. Og mens jeg står der virker det som om noen drar ut proppen, alt vannet forsvinner fra tanken. Første jeg gjør er å kikke under bilen for å se om det renner, men ser ingenting unormalt. Jeg heller på mere vann og lar bilen stå over natta. Nå i morges var nivået sunket litt til, ikke mye, men litt.
Satser på at det var en luftlomme som kom når bilen hadde kjørt varm så lenge og i tillegg fikk den kraftige oppover bakken (og nedover bakken). Tidligere har nok ikke dette trykket klart å komme seg ut gjennom lokket, da det mest sannsynlig er tett.
Skal få tak i nytt lokk til tanken.
Som nevnt så går bilen bare veldig korte turer, men i går var jeg en tur i byen. ca 35-40 km hver vei. Sjekket nivået i tanken flere ganger og da var det høyere enn før jeg startet hjemmefra. Dette anser jeg som normalt. Motoren hadde helt normal temperatur gjennom hele turen.
Like før jeg kommer hjem kjører jeg gjennom en undersjøisk tunnel med tilsvarende oppover bakke. Etter at jeg kommer ut derfra begynner varsellampe for vannet å blinke.
Når jeg kommer hjem, ca 1,5 km etter tunnelen, er jeg raskt fremme for å sjekke. Da har nivået sunket til omtrent halvparten av det det var tidligere. Og mens jeg står der virker det som om noen drar ut proppen, alt vannet forsvinner fra tanken. Første jeg gjør er å kikke under bilen for å se om det renner, men ser ingenting unormalt. Jeg heller på mere vann og lar bilen stå over natta. Nå i morges var nivået sunket litt til, ikke mye, men litt.
Satser på at det var en luftlomme som kom når bilen hadde kjørt varm så lenge og i tillegg fikk den kraftige oppover bakken (og nedover bakken). Tidligere har nok ikke dette trykket klart å komme seg ut gjennom lokket, da det mest sannsynlig er tett.
Skal få tak i nytt lokk til tanken.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Har ennå ikke meket meg til å få tak i nytt lokk, men kjører med det åpent. Dette fungerer greit helt til det plutselig forsvinner 1-2 liter kjølevann.
Eksempel som skjedde i går:
- Fylte tanken til maks.
- Kjørte til byen, noen og tredve km, og rikket litt rundt der.
- Kjører hjem og et par km hjemmefra gjennom den undersjøiske tunnelen.
- Når jeg er nesten oppe begynner lyset om lite vann å blinke. Når jeg da stopper er tanken tom.
Lurer litt på hvor dette vannet forsvinner. Mistenker toppakning, men vil helst være sikker.
- Kjølevannet er klart og fint.
- Oljen er fin.
- Klarer ikke å lukte noe fra tanken.
Klarer en røken toppakning på sluke så mye vann på så kort tid?
En av mine teorier er at det er en slange som plutselig gir etter for trykk og blåser det ut, men klarer ikke å finne ut hvor. Men når tanklokket ikke er skrudd til kan det vel ikke bygge seg opp noe særlig trykk.
Er redd jeg ikke får til å teste dette stillestående, da det kun er på tilfeldige turer med høy belastning opp bakken at dette skjer.
Noen som har tips?
Eksempel som skjedde i går:
- Fylte tanken til maks.
- Kjørte til byen, noen og tredve km, og rikket litt rundt der.
- Kjører hjem og et par km hjemmefra gjennom den undersjøiske tunnelen.
- Når jeg er nesten oppe begynner lyset om lite vann å blinke. Når jeg da stopper er tanken tom.
Lurer litt på hvor dette vannet forsvinner. Mistenker toppakning, men vil helst være sikker.
- Kjølevannet er klart og fint.
- Oljen er fin.
- Klarer ikke å lukte noe fra tanken.
Klarer en røken toppakning på sluke så mye vann på så kort tid?
En av mine teorier er at det er en slange som plutselig gir etter for trykk og blåser det ut, men klarer ikke å finne ut hvor. Men når tanklokket ikke er skrudd til kan det vel ikke bygge seg opp noe særlig trykk.
Er redd jeg ikke får til å teste dette stillestående, da det kun er på tilfeldige turer med høy belastning opp bakken at dette skjer.
Noen som har tips?
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Du har ikke fått ut lufta.
Du kjører for lite kanskje til at termostaten åpner, når man tapper ut vann tømmes også blokka for vann, når man fyller på må lufta i blokka ut for å få inn vann.
Blåser varmeapparatet varmt?
Du har ikke satt termostaten feil vei...
Om kompresjonen fra en sylinder går ut i kjøvannet vil overtrykksventilen på fiskebollen blåse.
Varmesystemet i bil er som et varmeanlegg i hus med mange etasjer.
Før var anleggene åpne og ekspansjonstanken var øverst.
nå i dag er de tette med ekspansjonstanken i kjeller.
Alle radiatorer må luftes hver for seg, den radiatoren som ikke er luftet er kald.
Dette er også i og for seg et selvluftene anlegg med automatiske luftepotter her og der.
Lokket på fiskebollen er en overTRYKKsikringsventil som åpner når trykker overstiger en viss verdi. (fordi temperaturen øker).
Slik som de gamle radiatorlokkene som også apnet ved overtrykk.
Trolig.
Du kjører for lite kanskje til at termostaten åpner, når man tapper ut vann tømmes også blokka for vann, når man fyller på må lufta i blokka ut for å få inn vann.
Blåser varmeapparatet varmt?
Du har ikke satt termostaten feil vei...
Om kompresjonen fra en sylinder går ut i kjøvannet vil overtrykksventilen på fiskebollen blåse.
Varmesystemet i bil er som et varmeanlegg i hus med mange etasjer.
Før var anleggene åpne og ekspansjonstanken var øverst.
nå i dag er de tette med ekspansjonstanken i kjeller.
Alle radiatorer må luftes hver for seg, den radiatoren som ikke er luftet er kald.
Dette er også i og for seg et selvluftene anlegg med automatiske luftepotter her og der.
Lokket på fiskebollen er en overTRYKKsikringsventil som åpner når trykker overstiger en viss verdi. (fordi temperaturen øker).
Slik som de gamle radiatorlokkene som også apnet ved overtrykk.
Trolig.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Drittsekken
- -

Takker for svar.
Varmeapparat varmer som bare det nå (har vært en plage med for kaldt i flere år, før jeg fikk disse problemene).
Etter termostatbytte i sommer er det første gang jeg har opplevd at tempen blir normal. Kan se at tempen ligger der litt over midt streken og varierer med belastning. (termostat er på 88°C p.g.a. klimaet). Så jeg går ut fra at termostat virker og er satt riktig. Men for å være sikker, så ble den satt inn slik at den buede enden (den siden av termostaten som har en bue fra side til side) ble satt fremover, altså ut fra motoren (AAB).
På grunn av mulig defekt lokk på fiskebollen så kjører jeg for tiden med logget åpent (ikke skrudd til) for at overtrykket skal få slippe ut.
Varmeapparat varmer som bare det nå (har vært en plage med for kaldt i flere år, før jeg fikk disse problemene).
Etter termostatbytte i sommer er det første gang jeg har opplevd at tempen blir normal. Kan se at tempen ligger der litt over midt streken og varierer med belastning. (termostat er på 88°C p.g.a. klimaet). Så jeg går ut fra at termostat virker og er satt riktig. Men for å være sikker, så ble den satt inn slik at den buede enden (den siden av termostaten som har en bue fra side til side) ble satt fremover, altså ut fra motoren (AAB).
På grunn av mulig defekt lokk på fiskebollen så kjører jeg for tiden med logget åpent (ikke skrudd til) for at overtrykket skal få slippe ut.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Hvilken modell er din ?
Forstår ikke det du sier om sette termostaten riktig eller gal vei . Når jeg skiftet på min 97 mod. så opplevde jeg at den kunne bare settes en vei.
Forstår ikke det du sier om sette termostaten riktig eller gal vei . Når jeg skiftet på min 97 mod. så opplevde jeg at den kunne bare settes en vei.
Tore.
-
Drittsekken
- -

Min er en 1995 Syncro AAB 2,4.
Det er fullt mulig å sette den inn begge veier, men dette var den mest fornuftige veien å sette den (syntes jeg).
Det er fullt mulig å sette den inn begge veier, men dette var den mest fornuftige veien å sette den (syntes jeg).
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Hmm . Hos meg var termostathuset laget sånn at den kunne bare settes inn med fjæren inn mot motoren .
Egentlig sånn som du beskriver tror jeg.
Egentlig sånn som du beskriver tror jeg.
Tore.
-
Drittsekken
- -

Er det noen som har opplevd at en slitt vannpumpe kan plutselig spytte ut et par liter vann på disse bilene?
Mener å huske at jeg hjalp søsteren min å skifte pumpe på en gammel Sierra. Med lignende symptomer, altså at vannet plutselig forsvinner raskt.
Mener å huske at jeg hjalp søsteren min å skifte pumpe på en gammel Sierra. Med lignende symptomer, altså at vannet plutselig forsvinner raskt.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Liker bare å holde tråden oppdatert.
I dag var jeg på en lengre kjøretur alene, altså mulighet for å stoppe hver gang jeg mistenkte noe uten en gjeng unger som kommer til å protestere.
Oppdaget et par interessante ting:
- At det er en liten lekkasje hele tiden, denne har nå blitt større.
- Når termostat åpner forsvinner det mer vann.
- Etter ca 2 timers kjøring stoppet og kikket under bilen (kjører uten bunndeksel for tiden). Ser da at det drypper fra huset/delen hvor temp sensor og temp bryter er montert.
- På vei hjem så jeg at det var nesten blitt til en sammenhengende renning.
Jubler litt da jeg nå vet hvor jeg skal begynne. Blir nok litt skruing i morgen hvis ungene tillater det.
Takker for hjelp så langt og krysser fingrene for at det er dette som er problemet.
I dag var jeg på en lengre kjøretur alene, altså mulighet for å stoppe hver gang jeg mistenkte noe uten en gjeng unger som kommer til å protestere.
- Etter ca 2 timers kjøring stoppet og kikket under bilen (kjører uten bunndeksel for tiden). Ser da at det drypper fra huset/delen hvor temp sensor og temp bryter er montert.
Jubler litt da jeg nå vet hvor jeg skal begynne. Blir nok litt skruing i morgen hvis ungene tillater det.
Takker for hjelp så langt og krysser fingrene for at det er dette som er problemet.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Bare for å få det avklart, dette er det som står i VAG manualen anngående fylling av kjølevæske (pluss en del om hvorfor man bare skal bruke G12):
- Fill coolant circuit using cooling system charging unit VAS 6096.
- Open bleed screw in coolant hose to heat exchanger.
- Press down top radiator hose.
- Close bleed screw.
- Slowly fill with coolant up to max. mark on expansion tank (filling time approx. 5 minutes).
- Start engine and run at approx. 1500 rpm for max. 2 minutes and at the same time fill with coolant up to over-flow hole on expansion tank.
- Fit expansion tank cap.
- Run engine until radiator fan cuts-in.
- Check coolant level and replenish as necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be on the max. mark, when the engine is cold, between the min. and max. marks.
Satser på at de fleste kan nynorsk, så jeg gidder ikke oversette.
- Fill coolant circuit using cooling system charging unit VAS 6096.
- Open bleed screw in coolant hose to heat exchanger.
- Press down top radiator hose.
- Close bleed screw.
- Slowly fill with coolant up to max. mark on expansion tank (filling time approx. 5 minutes).
- Start engine and run at approx. 1500 rpm for max. 2 minutes and at the same time fill with coolant up to over-flow hole on expansion tank.
- Fit expansion tank cap.
- Run engine until radiator fan cuts-in.
- Check coolant level and replenish as necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be on the max. mark, when the engine is cold, between the min. and max. marks.
Satser på at de fleste kan nynorsk, så jeg gidder ikke oversette.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Høres ut som du har funnet kilden til problemet ja.Drittsekken wrote:Liker bare å holde tråden oppdatert.
Snakker du om innløpet fra radiator til motor?
Isåfall så er både den og termostathuset (utløpet fra motor til radiator) av plastikk og ikke verdens sterkeste .
Tror at de har en tendens til å sprekke i festet.
Tore.