Hvilke innpress og 17"-18"dekkombinasjoner passer
Hvilke innpress og 17"-18"dekkombinasjoner passer
Jeg har en 1997, VR6 kombinertbil, kort utgave. Original innpress er ET46 og loadindeks for dekkene er 97, dekkdimensjon er 205/65-15. Jeg planlegger også å senke den 45-60 mm.
I år må vi kjøpe nye sommerdekk, og jeg vil gjerne gå opp til 17"-18". Dekkdimensjonen blir 235/45-17, 245/40-18 eller 245/45-18.
Er det noen som har erfaring med hvilket innpress på felgene som fungerer med 17-18" felger i kombinasjon med senking slik at jeg unngår at dekkene tar borti skjermkanter eller innerskjermer? (Jeg ser at ProjektZwo sine felger har ET39, og bredde 8.5" og dekk 235/45-17 -> 245/45-18. Går ut fra at disse dimensjonene fungerer siden de leveres av en annerkjent tuner?)
Har noen gode forslag til senkesett som senker 40-60 mm?
Er 60 mm for mye senking, eller fungerer det greit? Bilen ser jo ut som en offroader i utgangspunktet....
Har hørt en gang at VR6 utgavene var senket originalt. Stemmer dette, og vil jeg få noe ekstra senking dersom jeg monterer et senkesett?
Håper noen har noen erfaringer de kan dele med meg og de andre som skal litt opp i felgdiameter.
I år må vi kjøpe nye sommerdekk, og jeg vil gjerne gå opp til 17"-18". Dekkdimensjonen blir 235/45-17, 245/40-18 eller 245/45-18.
Er det noen som har erfaring med hvilket innpress på felgene som fungerer med 17-18" felger i kombinasjon med senking slik at jeg unngår at dekkene tar borti skjermkanter eller innerskjermer? (Jeg ser at ProjektZwo sine felger har ET39, og bredde 8.5" og dekk 235/45-17 -> 245/45-18. Går ut fra at disse dimensjonene fungerer siden de leveres av en annerkjent tuner?)
Har noen gode forslag til senkesett som senker 40-60 mm?
Er 60 mm for mye senking, eller fungerer det greit? Bilen ser jo ut som en offroader i utgangspunktet....
Har hørt en gang at VR6 utgavene var senket originalt. Stemmer dette, og vil jeg få noe ekstra senking dersom jeg monterer et senkesett?
Håper noen har noen erfaringer de kan dele med meg og de andre som skal litt opp i felgdiameter.
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Dekkdimensjonen blir 235/45-17, beste in press er 8x 17 et 45
Her kan du senke mye, dekket er nok litt lite, finnes i forsterket utgave som holder 97 index, du vil få litt mere turtall en nødvendig.
245/40-18 , her også 8x 18 et 45 ,kan nok også gå med 8,5 x 18 et 45
min favoridt dimensjon i 18", 245.40 har vel index på 93-94
8,5 et 45 vil jeg tro er maks senking 40mm, 8 et 45 med 245.40 kansje du kan strekke deg til 50mm
245/45-18. index 100 tror jeg her ville jeg ikke gått under et 45, MAKS senking er 40mm
martin
Her kan du senke mye, dekket er nok litt lite, finnes i forsterket utgave som holder 97 index, du vil få litt mere turtall en nødvendig.
245/40-18 , her også 8x 18 et 45 ,kan nok også gå med 8,5 x 18 et 45
min favoridt dimensjon i 18", 245.40 har vel index på 93-94
8,5 et 45 vil jeg tro er maks senking 40mm, 8 et 45 med 245.40 kansje du kan strekke deg til 50mm
245/45-18. index 100 tror jeg her ville jeg ikke gått under et 45, MAKS senking er 40mm
martin
Pleier det å bli mye sporing når man går opp til 17" og 18" og 235-245 bredde, eller pleier det å gå greit?
Gir mer offfset (lavere ET) mer sporing enn om man holder seg til original ET (som i mitt tilfelle er ET45), eller er det dekktypen som har mest å si for evt. sporingstendenser?
Bilen er jo en familiebil, og jeg vil helst slippe at de andre som bruker bilen klager over at den sporer etter at jeg satte på litt feitere "valser".
Er det noen av dere som har 17-20" hjul som har erfaring med dette?
Takk ellers for gode råd angående felg- og dekkvalg.
Skal kjøpe dekk til helga sannsynligvis, og jeg kan jo legge ut et bilde når hjulene er montert, og komme med mine erfaringer.
Gir mer offfset (lavere ET) mer sporing enn om man holder seg til original ET (som i mitt tilfelle er ET45), eller er det dekktypen som har mest å si for evt. sporingstendenser?
Bilen er jo en familiebil, og jeg vil helst slippe at de andre som bruker bilen klager over at den sporer etter at jeg satte på litt feitere "valser".
Er det noen av dere som har 17-20" hjul som har erfaring med dette?
Takk ellers for gode råd angående felg- og dekkvalg.
Skal kjøpe dekk til helga sannsynligvis, og jeg kan jo legge ut et bilde når hjulene er montert, og komme med mine erfaringer.
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Nye felger bestillt, men stemmer offsettet?
Jeg har vært og bestillt felger nå, 8x17 ET42, 235/45-17 Toyo dekk.
Men jeg har blitt litt forvirret i felgjakten:
I alle kataloger jeg har om felger står det at caravelle 96-03 har ET55 originalt, og 91-95 har ET45.
Min bil (VR6, kort kombi fra 1997) har ET46 i vognkortet!
Er dette spesielt for VR6, evt. hvilke modeller har ET55 og hvilke har ET46?
Kommer mine nye felger med ET42 til å fungere på min bil, eller burde jeg valgt ET35, eller fungerer begge velgoffsettene greit? (Jeg planlegger som tidligere nevnt å senke bilen 40-60 mm).
Men jeg har blitt litt forvirret i felgjakten:
I alle kataloger jeg har om felger står det at caravelle 96-03 har ET55 originalt, og 91-95 har ET45.
Min bil (VR6, kort kombi fra 1997) har ET46 i vognkortet!
Er dette spesielt for VR6, evt. hvilke modeller har ET55 og hvilke har ET46?
Kommer mine nye felger med ET42 til å fungere på min bil, eller burde jeg valgt ET35, eller fungerer begge velgoffsettene greit? (Jeg planlegger som tidligere nevnt å senke bilen 40-60 mm).
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Uffda...
Etter at denne tråden startet har jeg tenkt noe på mine egne dekk, og størrelsen de har.
Titta som fan etter 17" felger og myst på bl.a Sharif's sider for ok priser.
Stussa veldig over at han hadde bare noen få som passet bilen min, men i helga da jeg la om til varmtværsdekkene så jeg at jeg fremdeles er tall-dyslesbisk...
Det er 15" felger på bilen min...
Husk gutta (og jentene) - LES tallene på dekket før dere synser om slike ting
Nå har jeg plutselig et hav av dekk og felger å velge imellom...
mvh,
Yngve S
Titta som fan etter 17" felger og myst på bl.a Sharif's sider for ok priser.
Stussa veldig over at han hadde bare noen få som passet bilen min, men i helga da jeg la om til varmtværsdekkene så jeg at jeg fremdeles er tall-dyslesbisk...
Det er 15" felger på bilen min...
Husk gutta (og jentene) - LES tallene på dekket før dere synser om slike ting
Nå har jeg plutselig et hav av dekk og felger å velge imellom...
mvh,
Yngve S
Hei Yngve! Det er ikke det at folk VIL ha standard vet du!Det er 15" felger på bilen min...
Husk gutta (og jentene) - LES tallene på dekket før dere synser om slike ting
Nå har jeg plutselig et hav av dekk og felger å velge imellom...
mvh,
Yngve S
Må jo ha litt bredde på sommervalsene.
God SOMMER!
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Re: Nye felger bestillt, men stemmer offsettet?
Du må gå etter et 55, mens VR6 har lettmetall felger som da har annet inpress. Men 8x17 et 42 er meget bra mener jeg, men personlig ville jeg ha velg støre hjul, i diameter, f.eks 225.50 , 245,45VR6 wrote:Jeg har vært og bestillt felger nå, 8x17 ET42, 235/45-17 Toyo dekk.
Men jeg har blitt litt forvirret i felgjakten:
I alle kataloger jeg har om felger står det at caravelle 96-03 har ET55 originalt, og 91-95 har ET45.
Min bil (VR6, kort kombi fra 1997) har ET46 i vognkortet!
Er dette spesielt for VR6, evt. hvilke modeller har ET55 og hvilke har ET46?
Kommer mine nye felger med ET42 til å fungere på min bil, eller burde jeg valgt ET35, eller fungerer begge velgoffsettene greit? (Jeg planlegger som tidligere nevnt å senke bilen 40-60 mm).
martin
Felgene jeg har bestilt heter ProLine PY 8x17", godkjent for 715 kg.
Dekkene er Toyo Proxes T1-R, 235/45-17, LI 97. Var egentlig på jakt etter Pirelli PzeroNero i samme dimensjon og LI, men denne butikken førte ikke Pirelli, og hadde et spesielt vårtilbud sist søndag, så da ble det Toyo...
Pirelli PzeroNero var testvinner hos AutoMotorSport i vår, men Toyo kom også greit ut, så jeg har tro på dette skal fungere.
Vi avtalte en pris på 10500 i forbindelse med vårkampanjen. Vanlig pris lå på ca. 12000 for et komplett sett
Jeg vurderte også 18", men fant ut at jeg fikk et senkesett (evt. krengingsstabilisator) for mellomlegget på ca. 3000 kr, så derfor ble det 17". Må jo være litt økonomisk bevisst også når dekk skal kombineres med hus og familie, selv om lysten på 18" var stor....
Til generell info når det gjelder loadindeks på 97 så har jeg funnet følgende dekk i min leting. Det er sikkert mange flere, men de har jeg ikke info om her desverre: (Med forbehold om skrivefeil etc. Dobbelsjekk for sikkerhets skyld at dekkene passer din bil):
17":
Continental Sport Contact 225/50-17
Fulda Carat Extremo 235/45-17
Nokian Z 235/45-17
Nokian NRY 235/45-17
Pirelli Pzero 235/45-17
Pirelli PzeroRosso 235/45-17
Pirelli PzeroRosso 225/50-17
Pirelli PZeroNero 235/45-17
Pirelli P7 225/50-17 (?)
Toyo Proxes T1-R 235/45-17
Yokohama a539 235/45-17
Yokohama V550 235/45-17 (dersom jeg ikke husker feil)
18:
Bridgestone Potenza RE050 245/45-18
Continental Sport Contact 245/45-18
Continental Sport Contact 245/40-18 (kommer i sommer/høst)
Dunlop SP9000 245/45-18(husker ikke om denne har 97 i LI)
Dunlop SportMaxx 245/45-18 (husker ikke om denne har 97 i LI)
Falken 245/40-18 (husker ikke betegnelsen)
Hankook k104 Ventus 245/40-18
Michelin Pilot Primacy 245/45-18
Nankang 245/40-18
Nokian NRY 245/45-18
Pirelli PzeroRosso 245/40-18
Pirelli PzeroAssimetrico 245/40-18
Toyo Proxes T1-R 245/40-18
Mvh.
Asbjørn
Dekkene er Toyo Proxes T1-R, 235/45-17, LI 97. Var egentlig på jakt etter Pirelli PzeroNero i samme dimensjon og LI, men denne butikken førte ikke Pirelli, og hadde et spesielt vårtilbud sist søndag, så da ble det Toyo...
Pirelli PzeroNero var testvinner hos AutoMotorSport i vår, men Toyo kom også greit ut, så jeg har tro på dette skal fungere.
Vi avtalte en pris på 10500 i forbindelse med vårkampanjen. Vanlig pris lå på ca. 12000 for et komplett sett
Jeg vurderte også 18", men fant ut at jeg fikk et senkesett (evt. krengingsstabilisator) for mellomlegget på ca. 3000 kr, så derfor ble det 17". Må jo være litt økonomisk bevisst også når dekk skal kombineres med hus og familie, selv om lysten på 18" var stor....
Til generell info når det gjelder loadindeks på 97 så har jeg funnet følgende dekk i min leting. Det er sikkert mange flere, men de har jeg ikke info om her desverre: (Med forbehold om skrivefeil etc. Dobbelsjekk for sikkerhets skyld at dekkene passer din bil):
17":
Continental Sport Contact 225/50-17
Fulda Carat Extremo 235/45-17
Nokian Z 235/45-17
Nokian NRY 235/45-17
Pirelli Pzero 235/45-17
Pirelli PzeroRosso 235/45-17
Pirelli PzeroRosso 225/50-17
Pirelli PZeroNero 235/45-17
Pirelli P7 225/50-17 (?)
Toyo Proxes T1-R 235/45-17
Yokohama a539 235/45-17
Yokohama V550 235/45-17 (dersom jeg ikke husker feil)
18:
Bridgestone Potenza RE050 245/45-18
Continental Sport Contact 245/45-18
Continental Sport Contact 245/40-18 (kommer i sommer/høst)
Dunlop SP9000 245/45-18(husker ikke om denne har 97 i LI)
Dunlop SportMaxx 245/45-18 (husker ikke om denne har 97 i LI)
Falken 245/40-18 (husker ikke betegnelsen)
Hankook k104 Ventus 245/40-18
Michelin Pilot Primacy 245/45-18
Nankang 245/40-18
Nokian NRY 245/45-18
Pirelli PzeroRosso 245/40-18
Pirelli PzeroAssimetrico 245/40-18
Toyo Proxes T1-R 245/40-18
Mvh.
Asbjørn
Nye felger montert
Caravelle -97, Kombi 5 seter, VR6, manuell, AC, 17" Proline PY, 235/45-17 Toyo Proxes T1-R
Bensin:0.99 l/mil (langtur), 1,3-1,5 l/mil (ellers)
Bensin:0.99 l/mil (langtur), 1,3-1,5 l/mil (ellers)