Min erfaring; Gjør det selv bytte av registerreim AAB motor.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
baklys
Car: T4 1993 2,5 bensin. T4 1999 2,5 TDI
Phone: 95495209

Min erfaring; Gjør det selv bytte av registerreim AAB motor.

Post by baklys »

Ferdig med registerreimbytte på Caravellen.

Jeg har en 95 modell med AAB motor med kilereimer.

Har hørt mye om at dette skal være så vansklig, men min erfaring er at dette er en enkel og grei jobb.
Steg for steg;

-Tappet av vann, og tatt vare på til gjenbruk.
-Tatt ut gummipropp over svinghulet, snurret motoren til det kom et hull til syne nedi der, og kjørt enden av maskinspettet godt nedi for å holde fast motoren.
- Løsnet veivakselbolten, den sitter ikke hart hvis man har litt grovt verktøy.
- Merket kamdrevene bak på motoren ved dieselpumpa, og låst drevene slik at disse står stille.
- Tatt av reimskive og kilereimer.
- Fjernet vannpumpe, strammehjul og deksler over registerreima, løsnet det bak reima.
- Tredd i ny reim, strammehjul og vannpumpe.
- Montert ny kamreim, og skrudd alt tilbake, fyllt vann og tørnet motoren et par ganger for hånd.
-Startet og funnet iorden.

At jeg skal bruke måleur på dieselpumpa er det sikkert mange som mener, men da denne motoren kun har stramming på vannpumpa så vil jeg tro det blir mer enn bra nok å sette alt tilbake sånn det var fra før. Hører ingen forskjell på motorlyden heller, også samme lyd når jeg drar i choken.

Konklusjon: Kjøp delene å bytt selv, ikke noe vanskelig jobb, og du trenger heller ikke noen spesialverktøy.
Baklys
SvennoH
-
-
Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
Phone: 41280935

Re: Min erfaring; Gjør det selv bytte av registerreim AAB mo

Post by SvennoH »

Har ein sånn jobb på gang og du beskrev den akkurat sånn som eg såg det føre meg...

Det var jo bra! :D
Svein Ove

Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Hvordan låste du reimhjulene? Trengte du å stramme dieselpumpereima?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
baklys

Post by baklys »

Jeg byttet ikke reima til dieselpumpa.
Denne er jo ganske kraftig, og går over store hjul med liten belastning, så den går sikkert til neste skift. Hvis ikke så skjer jo ikke annet enn at bilen stopper.

Hjulene ble låst etter "kortstokkmetoden", dvs treklosser og tvinge med reima imellom. (tvinge, kloss, reim, kloss, reim, kloss, tvinge)

Skal også si at jeg ikke løsnet reimhjulet på kammen, men blekkdekselet bak regreima ble løsnet i alle skruer slik at vannpumpa kan "brekkes ut" av plassen sin. Man må rette litt på dette dekselet senere så det ikke ligger mot registerreima.
Baklys
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Det var det jeg tenkte meg! Har også planer om å gjøre det samme når den tid kommer. Det verste man kan gjøre er å bomme på en tann, men det skal mye til, om reima er stram på trekksiden - motsatt side som strammehjulet/vannpumpa bør det gå bra. Ekstra stramming bør vel gjøres etter at kilene til kammen er løsnet?
Finjustering av innsprøytningspumpa kan man jo ta en gang man får tid og lyst.....
Torbo
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Fikk litt grøssning nå, men for all del, sålenge det ikke er min bil er dette sikkert greit.

Litt bekymra for belastninga du har gitt veiva her. Og en 2.4D er var på innspruttidspunkt. Samt at den reima ikke holder to skift og for å slippe plunder og heft hadde jeg bytta den samtidig uansett.

En nødrep hadde jeg nok valgt en slik løsning men ikke på en normal skiftintervall.

Får vel legge til at jeg hadde tatt dette skiftet på nytt uansett hva og hvordan og hvem som hadde utført det hvis jeg hadde handla meg en slik T4. Tilnød kunne jeg godkjent nylig VW skifte med stempel i serv heftet, men alikevel ville jeg nok skifta. Dette er en jobb jeg har respekt for lommeboka mi på. Blir fort dyrt med snarveier.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
baklys

Post by baklys »

Der Postmeister wrote:Fikk litt grøssning nå, men for all del, sålenge det ikke er min bil er dette sikkert greit.

Litt bekymra for belastninga du har gitt veiva her. Og en 2.4D er var på innspruttidspunkt. Samt at den reima ikke holder to skift og for å slippe plunder og heft hadde jeg bytta den samtidig uansett.

En nødrep hadde jeg nok valgt en slik løsning men ikke på en normal skiftintervall.

Får vel legge til at jeg hadde tatt dette skiftet på nytt uansett hva og hvordan og hvem som hadde utført det hvis jeg hadde handla meg en slik T4. Tilnød kunne jeg godkjent nylig VW skifte med stempel i serv heftet, men alikevel ville jeg nok skifta. Dette er en jobb jeg har respekt for lommeboka mi på. Blir fort dyrt med snarveier.

- Belastning på veiva?? Fint med en forklaring her. Kan ikke skjønne hvordan man skal kunne skade ei veiv slik uten videre.
- Tenningstidspungtet er forskjellig på ALLE 2,4 litere hvis du bruker måleur, og det kommer også på hvem som bruker uret.
- Hvis jeg kjøpte en bil som hadde stemplet regreimbytte på Møller Hvam, så hadde JEG byttet reima uansett...
- Hvorfor skal det være så spesiellt å bytte regreim på VW i forhold til andre biler? Jeg mener fremdeles at dette er plankekjøring, ihvertfall på gammel 2,4 som kun har strammer på vannpumpa.

( ble litt uhøflig skrevet dette kansje, ikke meninga å være uhøflig altså :wink: )
Baklys
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Neida, regna ikke med det.

Når du holder igjen en aksel slik du har gjort, og vrir den i andre enden, vil du få en vridning.
Når du løsner bolten i veiva uten og holde igjen veiva, har den litt bevegelse og vil ikke vri seg.

Kammen er samme. Du skal kun holde igjen reimhjulet, ikke selve kammen. Den skal gå fritt. Nå er kammen og veiva i litt forskjellige dimensjoner og veiva tåler nok en god del mere juling, men kammer har blitt vridd tvert av under demontering hvor enden har blitt låst.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

baklys wrote:Ferdig med registerreimbytte på Caravellen.

Jeg har en 95 modell med AAB motor med kilereimer.

Har hørt mye om at dette skal være så vansklig, men min erfaring er at dette er en enkel og grei jobb.
Steg for steg;
osv osv
Konklusjon: Kjøp delene å bytt selv, ikke noe vanskelig jobb, og du trenger heller ikke noen spesialverktøy.
Image

Image

Denne jobben skal jeg også gjøre. Det var vanskelig å forstå det du hadde gjort. Et bilde sier mere enn 1000 ord.
Image
Jeg har aldri hørt om maskinspett. Var det links gjenger på det akseltappen?
http://t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28We ... 9#Hinweise
Jeg har jo fått et råd. Merk eller bruk de merkene som er på motoren før du tar av den gamle reima. Etter at du satt på ny reim, tørn motoren for hånd et par omdreininger og se at merkene stemmer. Ellers syns jeg dette er drit skummelt. Å bytt reg reim altså.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
baklys

Post by baklys »

Der Postmeister wrote:Neida, regna ikke med det.

Når du holder igjen en aksel slik du har gjort, og vrir den i andre enden, vil du få en vridning.
Når du løsner bolten i veiva uten og holde igjen veiva, har den litt bevegelse og vil ikke vri seg.

Kammen er samme. Du skal kun holde igjen reimhjulet, ikke selve kammen. Den skal gå fritt. Nå er kammen og veiva i litt forskjellige dimensjoner og veiva tåler nok en god del mere juling, men kammer har blitt vridd tvert av under demontering hvor enden har blitt låst.
Dette er ganske merkelig skrevet....

Jeg har ikke løsnet kamdrevet, så kammer er et ikketema her. Men er fullt klar over at kamaksler knekker ganske lett, de er laget av samme matrialet som den gode gamle steikepanna du har på kjøkkenet, og brekker lett.

Når du skriver at du kan skade veivakselen vet å vri den for hardt rundt, så er dette så feil det kan bli.
Vil tro denne veiva er smidd, og en smidd veiv tåler utrolig mye belastning uten å ta skade. Har rasa noen motorer på dragracebanen, og selv om jeg har kjørt råder igjennom blokka på 6500 rpm så har veiva klart seg uten problem.

Et lite regnestykke;

En AAB motor har en kompresjon på 22:1.
Pga tempraturen vil trykket før dieselen antennes bli ca 40 bar.
Når dieselen blir anntent blir trykket doblet, og vi kan trygt si vi har et trykk på 80 bar.
Da borringa er 70,5mm blir arealet på stempelet ca 49 cm2, og belastningen hver gang den tenner blir 4000 kg.
Ligger jeg på 2000 omdreininger pr minutt så får veiva en belastning på 4000 X 2,5 X 2000 = 20 000 tonn!! (pr minutt)

Så at jeg klarer å ødelegge veiva ved å løsne en 16mm bolt i enden?? Nei.

- Og, har du en caravelle med AAB, å bytte regreim er ikke noe værre enn på hvilke som helst annen bil :wink: :wink:
Baklys
Post Reply