T4 - Instrumenter som fusker: Lodding av spenningsregulator

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Locked
jokr
Posts: 62
Joined: 25 Sep 2007, 15:09
Location: Moss

T4 - Instrumenter som fusker: Lodding av spenningsregulator

Post by jokr »

Lodding av spenningsregulator


En vanlig feil på T4 er temp- og tank-måler som ikke virker eller bare virker av og til. Dette kan skyldes dårlig lodding av spenningsregulator på instrumentpanelet. Jeg har hatt dette problemet lenge, hvilket førte til at jeg kjørte tom for diesel en sen kveld (50 meter fra dieselpumpa :oops: )

Jeg har gruet meg litt til å sette i gang, ikke minst etter å lese denne beskrivelsen i T4-wiki:

http://213.239.212.66/wiki/Spannungskonstanter

Her har jeg bedt Google oversette til "torsk":

http://translate.google.com/translate?p ... l=de&tl=no

Kan kanskje brukes til noe... Jeg fikk meg en god latter i hvert fall :lol:


Vel, jeg satte i gang en sein ettermiddag, med et håp om å bli ferdig før leggetid. Etter en halvtime var jobben gjort... Null stress 8) ! Jeg har skamløst stjært bilder fra T4-Wiki'n og laget en enklere beskrivelse under. Hvis du lurer på noe kan du gå tilbake til T4-wiki'n, der finner du flere detaljer:


1: Fjern rattet. Dra først av tuta og løsne ledningene. Skru ut mutter og dra rattet rett opp:

Image


2: Fjern deksel over og under rattstammen hvis du fortsatt har....

Image


3: Skru løs og dra av hendler. Har du nok slakk klarer du å dra hendlene over rattstammen uten å løsne ledninger, hvis ikke må du plundre litt med koblingene:

Image


4: Fjern deksel over instrumentpanel ved å skru ut 2 skruer og dra dekselet rett ut:

Image


5: Nå kan du velge om du vil demontere hele instrumentpanelet (punkt 5 og 6) eller bare glasset. Jeg demonterte hele panelet, det tok bare et par minutter ekstra, og så kunne jeg gjøre resten av jobben inne... For å demontere hele panelet skrur du ut 2 skruer i øvre høyre og venstre hjørne:

Image


6: Løsne speedometerwire og kontakt og nå kan du lirke ut hele greia:

Image


7: Skru av "glasset" :

Image


8: Fjern turteller ved å dra rett opp:

Image


9: Nå ser du synderen. Vibrasjon i kombinasjon med sparsom lodding gjør at loddepunktene løsner. På min var det synlig brudd, men det behøver det ikke være for å skape trøbbel. Nå er det bare å fyre opp loddebolten og varme forsiktig slik at loddingen setter seg igjen. Jeg måtte spe på med litt loddetinn for å få det bra:

Image
Image


Voila. Ferdig! Nå er det bare å montere alt igjen.


Og mens du holder på kan du jo vurdere å bytte instrumentbelysningen. (ikke varsellampene, men lyspærene over instumentene. De kan skimtes på bildet under punkt 8. Det er bare å vri pære inkludert sokkel 90 grader og dra ut, og montere nye...




Lykke til!
--------------------------------------------

1992 T4 2.4d

Johnny Kristiansen
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

Bra beskrivelse! Husk at dette kun gjelder biler før faceliften i '96. De nyere bilene med digital kilometerteller har et annet instrumentpanel.

Når instrumentet først er ute anbefaler jeg også å trekke ut tank/tempmåler på samme måte som turtelleren, og sjekke over loddepunktene på samlekontakten der ledningsnettet er koblet inn bak på instrumentet. Det er ikke så sjelden det er problemer med disse loddingene også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Locked