Her er kommer en liten (og sikkert ikke komplett) oversikt over hva du bør tenke på.
Det beste er etter min mening å finne seg en fin/bra original T3 syncro istedenfor å evt. begynne å kutte og skru i en bra tohjulstrekker. For husk at alle biler best bevarer sin verdi i originalstand.
Men ønsker du allikevel å gjennomføre et slikt prosjekt, så vil jeg sterkt anbefale at du skaffer deg en så komplett syncro som mulig til å plukke deler fra. Det er faktisk utrolig mye som er forskjellig fra din tohjulstrekker. (Lykter, vinduer og interiør er dog ikke så viktig i denne sammenheng.)
Ellers går det jo å skaffe delene på annen måte, men da mister du muligheten til å med selvsyn se HVORDAN den enkelte del er montert på Syncro’en og HVA som må ordnes/lages på din nåværende 2wd. Husk også på å få tak i instrumentpanel til syncro, eller i det minste speedometeret + wire som skal ned til fremre differensial.
Som med alt annet, så er det best delene du har tenkt å montere over har så få km på samvittigheten som mulig.
Men det er allikevel nå man enklest har muligheten til å virkelig få vurdert evt. skift av simmeringer, lagre, kuleledd og foringer m.m.
Da starter ”vi” foran på bilen(e).
Det er noen forskjeller på styreinnretningen fra rattet ned til vinkelgiret, innfestningen av dette, og bak til tannstang.
Videre sitter undre bærearer,castorstag og fremre differensial (med viskokoplingen) i en hjelperamme/”subframe” som igjen er festet med skruer i rammevangene på syncro.
Det er 4 M8 gjennomgangere med mutre på hver side foran. Dette kan det bores hull i rammevangene for på din 2wd.
Ved bakre innfestning er det 2 M10 bolter på hver side som fester hjelperammen. Her er det stålskinner/jern med innsveisede mutre INNE i rammevangen.
Dette innebærer at det må lages et jern/skinne med mutre innsveiset på toppen, med det rette målet mellom mutrene. Deretter MÅ det lages en åpning (hull) i rammevangen slik at dette jernet kommer i posisjon over hull med rett posisjon og avstand.
Hull som bores på forhånd, nøyaktig likt der disse befinner seg på syncro!
Åpningene for å få skinnene inn i rammevangene må også sveises sammen igjen.
Men først må bensin-/dieseltank samt HELE forstillingen på din 2wd demonteres og fjernes. Har du diesel-/bensinvarmer må det også koples bort og fjernes, da dette ikke kan brukes på en syncro.
Dernest må ”blikket” mellom undre bærearmsinnfestninger kuttes bort, slik at dette blir likeens som på syncro.
NB: Pass på at forsterkningene til støtdemper-/ fjærtårnene IKKE svekkes....kutt forsiktig!
Kutt også bort HELE partiet hvor castorstagene er festet på 2 wd. Forsiktig...Her skal hullene til fremre innfestning av hjelperamme bores.
Så kan monteringen av syncroforstillingen starte. Anbefaler at det benyttes mest mulig nye skruer/bolter og mutre ved monteringen.
Boltene til innfestningen av øvre bærearm/wishbone har en eksentrisk skive på hver side av innfestningen ved støtdemper-/fjærtårn på karosseriet.
Hvis du er nøye under demonteringen fra din dele-syncro noterer du deg bak øret hvordan disse skal sitte på den gjennomgående bolten som fester wishbone til karrosseriet.
DE skal forøvrig sitte slik: Mellom unbrakohodet på bolten og wishbone i bakkant og mellom wishbone og mutter i forkant.
(Unbrakohode, camberskive, wishbone, karosseri-karosseri, wishbone, camberskive og mutter)
(Siden bolten er flatet av mellom hodet og gjengeparti, og at skivene har tilsvarende spor, skal skivene vende samme veg på bolten. Dermed kan cambervinkelen justeres.)
Så kan tannstang og endeledd monteres. Tannstangen festes på samme måte og på samme plass som på 2wd. (Muligens er det forskjell på tannstenger til 2 wd og 4wd...tenker på lengden fra tannstang og ut til endeledd.)
Så skal jeg ta for meg bakre del av bilen.
Motor og gearkasse MÅ ned på din 2 wd.
Å lage nytt feste til overgangen mellom trykkrøret til clutchen og plastrøret fra slavesylinderen er ikke det største problemet. Det må bare lages ett feste av en bit blikk som bøyes til og bores ett hull i slik at overgangen mellom trykkrøret fra mastersylinderen og plastrøret fra slavesylinderen kan festes lengre ned.(Sveises eller skrus fast.) Benytt plastrøret tilhørende syncro.
MEN når det gjelder fremre gearkassefeste så må det sveises helt nye fester. Og dette må gjøres på samme måte som de bakre festene til hjelperammen foran.
Altså jern/skinne med påsveisede mutre som sveises fast inne i bakre tverrvange. Og disse skal ligge ved vinklene på hver side og IKKE midt på slik som på 2wd. Faktisk så sitter den ene bolten ved det høyre festet faktisk i vinkelen. (Se bilder lengre ned, evt i Bentley boka.)
Her benyttes det totalt 6 M8 bolter, 3 på hver side. Det er viktig at disse innfestnings punktene havner rett siden dette har STOR innvirkning på hvor mellomakselen havner. Og denne skal stå beint mellom gearkassen og fremre differensial.
Festene ("ørene"), som er merket med piler på bildene lengre ned i tråden, til rammen mellom bakre tverbjelke og hjelperamme foran må også kuttes fra din syncro, eller en annen..og FESTES på din 2wd.
Disse står innefor gearkassefestene til syncro, men utenfor der fremre feste på 2wd er. Her festes også skliplata under motor og gearkasse.
Og denne er bensin/dieselspesifikk. Så er din 2 wd bensin og dele- syncroen diesel, så må du ha en beskyttelsesplate fra en bensiner og vice versa.
Men før gearkasse og motor kan monteres, må følgende gjøres.
Montere bakre festebånd til bensin-/dieseltank. Disse skal gå rakt ned, og er festet med en M8 bolt...Fra motorrommet kan det bores hull på rett plass, slik at disse kan festes. (Se på en syncro.)
De fremre som går under tanken lages det fester til...bruk ex pop-mutter etc.
Følgende gjelder Lukkede biler:
Fra hullet på høyre side av tanken går de ett rør ovenpå høyre, bakre sidevange. Denne er festet med et øre og en karrosseriskrue i karosseriet. NB: Støtdemperen må demonteres/ ikke være montert når dette monteres.
I veggen inn til motorommet, bak høyre baklykt, er det på syncro et rør som går fra innerskjermen inn i nevnte rom og opp i sideveggen hvor så påfyllingsstussen er montert.
Mellom påfyllingstussen og røret til tanken går det en gummislange, inni det røret i skjerm og sidevegg. Lufteslangene til tanken ender opp samme sted.
Plastrammen rundt påfyllingsstussen, samt stussen går å skru løs. Så denne kan monteres hvor det er mest hensiktsmessig på din 2 wd.
Hovedsaken er at du får koplet sammen påfyllingstuss og røret inn i tanken med ex . gummislange. Husk også på luftingen.
Ved hjelp av ex en Dremel (TM) kan stussen monteres på originalplass. Du må da kutte rundt ”rammen”/”kassen” i karosseriet og kutte løs denne biten. For å få dette bra til bør du nok også lage en luke inn i karrosseriplaten bakerst på høyre side i i bagasjerommet. Røret som gummislangen går i trengs strengt tatt ikke, men når man enda holder på så...
For Sika/Doka...som har påfyllingen litt foran h-bakhjul, ANTAR jeg:
1.) At tanken er annerledes utformet.
2.) At røret mellom påfyllingssstuss og tanken er noe annerledes.
Men i prinsippet må nok de samme grep gjøres her også.
NB: Rammen rundt påfyllingstuss er rundt på Sika/Doka..og Firkantet på lukkede biler.
Det vil nok gå å bruke delene om hverandre, hvis du er en flink "pelementmaker".....men regn med å måtte lage ex rør og slanger mm. for å forbinde påfyllingstuss og tank.
Men også bakhjulsopphenget trenger litt mekking. Gummiplastplatene under og over fjærene, fjærene og støtdemperne må monteres over på din 2wd (som skal bli syncro.)
Så til noe viktig!!
Bruker din 2wd IKKE samme drivstoff som din dele-syncro, så vil IKKE motorfestene passe, og du vil måtte bore hull for å montere rette typen.
Angående motorfester, så er det slik at i en syncro så sitter motor og gearkasse lavere i forhold til karosseri enn i 2wd. Dette betyr igjen at vil du ha dieselmotor, må du ha motorfester til en slik syncro. Samme sak for bensin-syncro.
Beskyttelsesplatene for motorene er som tidligere nevnt igjen tilpasset disse.
Husk også at for syncro er det et annet luftfilter på TD. Og både denne og bensinversjonen har luftinntak helt oppe ved ”grillene” bak. Venstre side på TD og høyre for bensin. Diesel-syncro har også forskjellige kjølevannsslanger og -rør fra en 2wd. På bensiner er eksosrør for syl 1 og 3 syncrospesifikt pga. skliplaten. Mao. fremre eksosrør til 2wd passer IKKE!
Husk også på rett clutch-hus til din motor.
Monter så motor og gearkasse.
Nå er det ”bare” å kople til ledninger, kjølevannslanger og drivstofftilførsel til motoren.
Skru opp mellomakselen, fest syncrospesifikk gearoverføring inkl. gearstang og juster dette.
Fest rammen mellom hjelperamme og fester ved gearkasse, deretter festes skli-/ beskyttelsesplate under gearkasse motor.
Monter vakumopplegg til evt. sperrer og fest bryterpanelet til dette inne i bilen. Strøm til lys må hentes fra krets for instrumentlys.
Monter så speedometer eller instrumentpanel...Du har vel husket speedometerwire.
Luft bremser og clutch, samt ta forstillingskontroll.
OG...Luft KJØLESYSTEMET (Se annen tråd på denne nettsiden for utfyllende info om dette.)
Mye arbeid? JA, det er det nok!
Billig? Det blir det nok kanskje heller ikke!
Er det bedre å få tak i en bra syncro? Det er mye mulig det!!
(Jeg har bilder av undersiden på både for-og bakende på syncro og 2wd, men det gikk ikke for meg å laste dem opp, pga manglende bredbånd.)
Tage sendte meg en PM, så han har ordnet dette.
Tusen Takk til Tage for det!!!
Og har DU noe å tilføye, så blir dette bare BRA!







