TDI-problem, feil verdi på atmosfærisk trykk ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

TDI-problem, feil verdi på atmosfærisk trykk ?

Post by Travelle »

Jeg har fremdeles litt problem med afn tdi'en i min syncro. Bilen går greit, men mangler det lille ekstra. Har montert afn i en annen syncro også, og den går betydelig bedre.

Det første man legger merke til er at mitt ladetrykk går kun til ca 0,5 bar, der det burde vært ca 0,7 bar. Etter å ha kjørt en sammenligningstest med vcds / vagcom ser jeg nå at det eneste punktet verdiene i measuring-blocks skiller seg betydelig mellom bilene, er på "barometric pressure". Den friske ligger på ca 989 millibar pluss / minus, min ligger konstant på 693,6 millibar. Dette er selvsagt alt for lavt, og vil etter det jeg kan finne ut tilsvare kjøring på ca 3900 meters høyde over havet...

Etter litt googling ser det ut til at biler fra før 9.94 har ekstern føler for dette, og senere biler har denne føleren integrert i ecu. Føleren er ofte omtalt som barometric sensor (baro), altitude corrector, og kun "F96".

Så til spørsmål: kan jeg finne denne sensoren i ecu, og evt bytte den ut? Jeg har evt en ecu fra en 1z jeg kan plukke fra...

Eller må jeg bytte hele ecu'en?


Dersom jeg må bytte ecu. Må den ha nøyaktig samme nummer / bokstavkode, eller er det slik og forstå at noen bokstavkoder går om hverandre?


.
Post Reply