Hvordan man ser forskjell på en Transporter og en Caravelle.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Hvordan man ser forskjell på en Transporter og en Caravelle.

Post by Bugman »

Det følgende er flyttet fra denne tråden:

viewtopic.php?f=4&t=20936&start=625

Tidlige modeller av spesiellt Transporter har baklamper uten ryggelys. Vel verdt å ta vare på om det er hele og pene, ja uansett faktisk!!

Og de Transportere som har full lengde på innertaket, har et noe enklere innertak, som kun dekker selve taket.
Og på typiske varebiler, dekker innertaket egentlig bare førerkabin...

En av få Transportere med plastfanger, polstra dash og tepper på gølvet og kledning på bakdøra originalt, er spesialmodellen av Doka, TriStar.

Verdt å huske på er at Tepper og Fangere ..og you name it kan godt monteres på Transportere også., slik at de fremstår med mere utstyr en en ordinær Caravelle. Men i følge typeplata er de fremdeles Transportere.. :wink:

Westy-biler bygger da gjerne også på Transporterchassis, type 253

Også på Transportere kunne man finne ventilasjon ved de bakre siderutene...ex min '88-modell. (Se min prosjekttråd.)

Vinylkledning med på skyvedør og vis-a-vis...kan også være blitt montert på en Transporter etter så mange år.

Forøvrig hadde vel de fleste Caravelle (etter '85-modell hvertfall) 30/70- skyvevindu i skyvedøra. Men også disse kan man finne på Transportere.. :wink:

Tidlige CL og GL-modelller hadde ofte to-tonet lakk (lys og Mørk). Men s de senere etter ’86-87 i større grad var ensfargete.
De de to jeg har hatt nevene på vært ensfargede.
Men begge har hatt tepper og velurseter (der CL har velurseter, men bare gummimatter).

Og kromstripa på hvertfall frontrutepakning er mange ganger borte på enkelte...

Den heldekkende pad'en på Dash (i sort, brun og grå etc.. i GL, Carat, Atlantic etc. kom vel på 86-modellen (?) :roll: .

Så en del (tofargede) GL'er før dette har samme mjukplast-stripa i bakkant av dashen som Coach fra '87-..

Og noen (GL, Carat etc.) hadde også turtellerpanel originalt..

Det eneste sikre til slutt (bortsett fra hel/halvpanel og Pick-Up'er) er å se på typeskilt og/eller chassisnummer.

Vi her inne er jo veldig flinke til å fylle bilene med stash og options... som ikke nødvendigvis kom med bilen da den ble levert i sin tid.. :mrgreen:

Og som du sikkert skjønner nå, så er det ikke helt enkelt å se om en slik er Transporter eller Caravelle, sånn ved første øyekast.

Går det an å montere, så gjør folk ofte det.
-Glassfiber Coach eller Caratfangere
- Chrome GL-fanhere..
- Skyvevinduer
- Vippevindu
- EL-speil
- Turtellerintrument fra hhv. diesel eller bensiner..
- Air Condition.
- Cruise Control (fra ex tyskland... da få i Norge ble levert med dette.
- Sentrallås
- ABS- sentraler finnes..
- Coach-seter (armlener) eller CL/GL Stoler i velur..
- Originale Coach, Carat eller GL tepper foran og/eller Bak..
- Rock'n' Roll baksete, så man kan ligge..
- Nye innertak
- Store originale soltak..
- Webasto- glass takluker og andre
- Hevetak
-5-trinnskasser
-1,9 liters TD istedenfor 1,6...ja også TDI
- Subarumotor er det og noen som putter inn
- Rekkefirer, bensiner vha. diesel Clutchus.
- 2,3-2,6 rekkefemmer bensin Audimotor vga Sør-Afrika Clutchus...og hevoing av dørken over motor..
- Rekkefemmer diesel på samme..
- Større bremser fra SA modell
- Enda større bremser, og skiver bak..
- ProjectZwo Tåkelys mellom blinklys og nedre grill...
- Sota eller blanke bak- og /eller blinklys

- Forskjellige typer webasto.

Vanskelig å si noe sikkert, uten nærmere undersøkelse når det blir slik... :mrgreen:

(Innlegget består av materiell som er flyttet ettersom jeg faktisk er enig med brukeren som påpekte at dette ble Off-Topic i tråden om T3 på vegen.)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

Re: Hvordan man ser forskjell på en Transporter og en Carave

Post by Odd. J »

Ja bare å beklage jeg har misbrukt denne siden liteT3 på veien. Ja disse baklyktene var kanske pene, men upraktisk uten ryggelys, Hvorfor lagde egentlig vw disse to T3 så veldig like, blir bare ekstra styr ang div deler som kan være noe annderledes.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Thelma wrote:Ja bare å beklage jeg har misbrukt denne siden liteT3 på veien. Ja disse baklyktene var kanske pene, men upraktisk uten ryggelys, Hvorfor lagde egentlig vw disse to T3 så veldig like, blir bare ekstra styr ang div deler som kan være noe annderledes.
Neida! Ingen problemer...det bare ble sånn! :)
Vi gjør alle små ting... som ikke er helt etter reglene.

Og så bruker jeg å si til nye medlemmer av og til...
Lag GODE forklarende overskrifter, så det går klart frem HVA du ønsker svar på

For gode tips og informasjon, les HER:
- Diverse Type 2
- Tips & Triks
- Diverse Linker til Type 2

Kjekke kilder til informasjon.

Last gjerne ned fra tyske siter også, selv om man kanskje ikke forstår et kvekk. Bruk bare Google oversett-funksjon.

Har man T3 finnes det verkstedhåndbøker på engelsk man kan laste ned, Paul (Ducce) har lagt ut link til feilsøkings-materiell for innsprøytning.

Last ned, få en venn sammen med seg....Benytte det man finner ut i videre spørsmål her inne.

Subwoofer, Klystér og Ducce er de som er flinke på Bensiner
Rapidspeed, Narle m.fl på diesel.

OddN og BussMarius på historie osv.

(PS: Dette relaterer seg til generelle ting som er viktige ifm. eierskap av T3).

OM RYGGELYSA.

Dette ble gjort fordi at ryggelys på den tiden da disse bilene ble lansert var litt sånn ekstrautstyr.

Jeg liker disse lyktene litt fordi de er originale, og nesten helrøde.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Thelma, jeg ønsker meg en prosjekttråd om bilen din med flere bilder, synes den har en flott fargekombinasjon. :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Thelma wrote:Hvorfor lagde egentlig vw disse to T3 så veldig like, blir bare ekstra styr ang div deler som kan være noe annderledes.
Det var fordi kundene skulle få bilene akkurat som de ønsket seg. Volkswagen leverer stort sett bilene "skreddersydd" etter kundens ønsker, men noen ganger setter de sammen gunstige utstyrspakker. Mens for eksempel mange japanske fabrikker på åttitallet leverte en bilmodell i 4-5 varianter, så kunne du bestille en Volkswagen akkurat som du ville ha den. Hvis du ville ha det utstyret som var i en Mitsubishi Galant GLX, så måtte du bestille GLX, og da fikk du tolitersmotoren. Det var ikke mulig å bestille den med 1,6. Hvis du ville ha en Golf 1,3 GL, så var det bare å velge en slik. Hvis du ville ha en Golf C 1,8 med takluke, så kunne du bestille en slik.

VW begynte tidlig å lage personbilvarianter av Transporteren. Transporter Kombi har blitt levert siden femtitallet, og er egentlig en varevogn med vinduer og bakseter. Men allerede på femtitallet kom det Deluxe-busser med mer listverk, innvendig bekledning og overlysvinduer ("Sambabuss"). Siden den gang har det vært flere forskjellige versjoner av buss/personbil/campingbil. Mange forskjellige navn har vært brukt, for eksempel Clipper, Caravelle, Bus, Camper, Joker, California, Vanagon, Multivan....

Det var ikke to forskjellige modellvarianter av T3, det var sikkert over hundre. Her ser du en oversikt over de tre første sifferne i det sekssifrede typenummeret: http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... models.htm. De tre siste sifferne sier mer om modellvarianten, blant annet om kombinasjonen av motor og gir. Hvis du ser på for eksempel Caravelle, Multivan, og Caravelle Carat i oversikten, så har alle disse typenummer som begynner på 255. (Jeg er litt usikker på om det stemmer for Multivan, jeg har lest noen steder at de har typenummer 253.) Men disse hovedtypene har forskjeller i de tre siste sifferne i typenummeret. For eksempel Caravelle C og Caravelle GL har forskjellig typenummer. Det har Caravelle C med 2,1 manuell og Caravelle C med 2,1 automat også.

I tillegg kommer utstyrskodene. På T3 het det M-nummer, på nyere VW kalles det PR-nummer. Jeg husker ikke det komplette typenummeret på min Caravelle C Syncro 1,6 TD. Men den bilen uten spesielle M-nummer, skulle være levert med standard Caravellesetetrekk, analogklokke i dashbordet, og med faste trekantvinduer. Min bil har velourseter med armlener (samme type som Caravelle GL), instrument med turteller og digitalklokke, og åpningsbare trekantvinduer. Jeg har sjekket M-nummerne på den bilen, og det viser seg at dette er fabrikkmontert tilleggsutstyr. Noen spesialutgaver er basert på de vanlige typenummerne, men framstår som egne modeller. For eksempel Tristar, som er basert på Transporter dobbelkabiner. De har for eksempel forskjellige typenummer avhengig av om det er syncro eller 2WD, men Tristar har utstyrskode M314. Denne koden omfatter flere forskjellige utstyr, for eksempel kabindør på venstre side. Denne døra kunne bestilles på en vanlig doka også, men da hadde den et eget M-nummer. Men jeg tror ikke det ble levert Tristar med 1,9, så dette M-nummeret var sannsynligvis ikke tilgjengelig på alle typenummerne for dobbelkabiner.

Dessuten finnes det noe som heter S-nummer. Dette er spesialkoder ved siden av M-nummerne, og det er ofte snakk om spesialversjoner på samme måte som Tristar. For eksempel er Caravelle Coach basert på Caravelle C, men har S-nummer S746, Multivan Bluestar har S735, og Multivan Magnum har S741.

Det er klart det blir noen utfordringer når man skal finne riktige deler. Jeg jobber med reservedeler hos en VW-forhandler, så det vet jeg litt om..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Har ikke tatt så mange bilder av denne bilen, har vært inne å på forumet å sjekket div fargekoder til denne, må fikse en liten skade på høyre hjulbue bak, som tidl eier lagde. Denne bilen kjøpte jeg i sommer, med en del feil å mangler som jeg har nå har fått fikset, da er det godt jeg kan spørre dere om noen råd. Er selv bilmekkanikker, men det er helst på tyngre kjøretøyer, som last/buss pluss div.
Ang fargen på denne bilen, er jeg ikke helt overbevist om det er org fargene som er på denne? Er det noen som en viss anelse hvordan denne fargen heter eller event koden på denne? Kom Transporterne ut med disse fargene tro?

Image

Image
Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Transporter ble i utgangspunktet aldri levert med tofarget lakkering, men som tidligere nevnt kunne det meste bestilles på en hvilken som helst utgave. Men den delingen som er på din bil er ikke orginal.

Caravelle CL hadde et enkelt skille like under vinduene, og hadde som regel lysere farge rundt vinduene og på taket enn resten av bilen. Men frontplata under frontruta hadde den mørkeste fargen. Slik:

Image

Caravelle GL hadde en litt annen inndeling av fargene, med et lyst felt nederst på karosseriet også, samt at taket var i den mørkeste nyansen. Slik:

Image

Begge disse ville definitivt ha vært type 255 ref forrige tråden dette ble diskutert. Det ser dessuten ut som om din er hvit innvendig, og da er det vel sannsynlig at det er orginalfargen?
Odd. J
-
-

Post by Odd. J »

Ja den er hvit inne i, Vet du om det går ann å skanne denne fargen å event få den ganske lik? Eller har du ett annet tips til meg? Er litt kjedelig å måtte lakkere hele den ene fargen for å få fiksen den ene skaden som jeg nevnte noe tidl.
Image

Dette bildet ble tatt før vi restuarerte den, men fargene er like..
Post Reply