Nøpen 2,1i motor (tomgang, start og ymse)
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Nøpen 2,1i motor (tomgang, start og ymse)
Tror jeg har et og annet å ta fatt i på motoren. Så langt har jeg følgende symptomer.
START:
Starter på et blunk når bilen er kald. Når den er varm, er det akkurat som startmotoren ikke slår inn, eller har delay. Men så plutselig slår den inn, og bilen starter rimelig greit. Ikke like bra som når den er kald, men greit nok.
Etter 5-minutters kjøretur stoppet jeg bilen utenfor barnehagen i dag. Da jeg kom tilbake, måtte jeg kinne ganske mye før den startet. Lurer på om det er derfor de har montert det svære batteriet... I dag er også første dagen jeg har kjørt den i regnvær. Husker jeg hadde en Golf II som hatet regn pga. forgasserpakningen.
TOMGANG:
Tja, den sviver nå på tomgang, men så dauer den en av og til også. Har ikke vært et problem i trafikken før i dag, da det regnet. Tomgangen er litt ustabil, uansett vær.
START:
Starter på et blunk når bilen er kald. Når den er varm, er det akkurat som startmotoren ikke slår inn, eller har delay. Men så plutselig slår den inn, og bilen starter rimelig greit. Ikke like bra som når den er kald, men greit nok.
Etter 5-minutters kjøretur stoppet jeg bilen utenfor barnehagen i dag. Da jeg kom tilbake, måtte jeg kinne ganske mye før den startet. Lurer på om det er derfor de har montert det svære batteriet... I dag er også første dagen jeg har kjørt den i regnvær. Husker jeg hadde en Golf II som hatet regn pga. forgasserpakningen.
TOMGANG:
Tja, den sviver nå på tomgang, men så dauer den en av og til også. Har ikke vært et problem i trafikken før i dag, da det regnet. Tomgangen er litt ustabil, uansett vær.
Last edited by VonZu on 25 Mar 2011, 20:35, edited 1 time in total.
Re: Nøpen 2,1i motor (tomgang og start)
Jeg synes dette lukter litt av kontaktproblemer. Bronsebørste, kontaktspray og en knipetang for å øke kontakttrykket på slakke kabelsko, Multimeter for å måle alle givere. Luftmengdemåleren er vel som jeg skjønner et sårt punkt siden den er av potensiometertypen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Startere som går tregt rundt har alltid vært et problem på vannboxerne. Kjent siden åttitallet.. Problemene skyldes ofte spenningsfall mellom batteri og startmotor. Mulig det er elliminert med din noe ukonvensjonelle batteriplassering. Men langt kabelstrekk fra batterikassa under setet og bak til starteren har vært et problem. Jordingsledningen mellom girkasse og karosseri er også en kjent sak. Problemet kan også ligge i selve startmotoren. Ellers kan aksiallagringen på veivakselen skape problemer her. Det er viktig at dette er shimset riktig. Hvis aksiallageret er slitt så kan veivakselen knipe når du trår på clutchen. Da presser du veivakselen bakover i motorblokka.
Min 2,1-liter er sånn at den begynner å gå rundt når jeg vrir på nøkkelen, men så stopper den igjen før motoren rekker å starte. Hvis jeg slipper nøkkelen og prøver igjen så starter den som regel med en gang. Hvis jeg fortsetter å holde nøkkelen i startposisjon etter at starteren stopper, så går det gjerne et sekund eller to, så begynner den å gå igjen. Jeg har handlet inn en skikkelig kraftig kabel til å bruke fra batteriet til starteren, men ikke fått montert enda.
Min 2,1-liter er sånn at den begynner å gå rundt når jeg vrir på nøkkelen, men så stopper den igjen før motoren rekker å starte. Hvis jeg slipper nøkkelen og prøver igjen så starter den som regel med en gang. Hvis jeg fortsetter å holde nøkkelen i startposisjon etter at starteren stopper, så går det gjerne et sekund eller to, så begynner den å gå igjen. Jeg har handlet inn en skikkelig kraftig kabel til å bruke fra batteriet til starteren, men ikke fått montert enda.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
VonZu
- -

At det blir spenningsfall over det strekket, er godt forståelig. Og jeg tror det problemet er eliminert på min. Etter 'tenkepausen' mellom nøkkelvridning og innslag av startmotor snurrer det som bare juling. Når den ikke trenger tenkepause, snurrer det lett so bare det da også.Rikskringkastingen wrote:Problemene skyldes ofte spenningsfall mellom batteri og startmotor. Mulig det er elliminert med din noe ukonvensjonelle batteriplassering. Men langt kabelstrekk fra batterikassa under setet og bak til starteren har vært et problem.
Nå har jeg kjøre hjem fra jobb, og opplevde ingen problemer på hverken tomgang eller start. Litt ujevn tomgang, kanskje.
-
VonZu
- -

Nå var jeg ute og tok en litt nærmere titt. Det ser ut til å ha blitt tuklet litt med det elektriske, og det er nok rom for litt forbedringer. Pluggledningene som står på er silikonledninger fra biltema. De har jeg hatt trøbbel med før.
Og så blinket det litt i oljelyset da jeg forserte litt lett terreng. Det kunne jeg ikke forstå, da bilen fikk oljeskift rett før jeg overtok den. Oljenivået viste seg å ligge på 80% av avstanden fra lavpunkt til høypunkt på peilepinnen. Og det skulle jo være helt i orden?
Og så blinket det litt i oljelyset da jeg forserte litt lett terreng. Det kunne jeg ikke forstå, da bilen fikk oljeskift rett før jeg overtok den. Oljenivået viste seg å ligge på 80% av avstanden fra lavpunkt til høypunkt på peilepinnen. Og det skulle jo være helt i orden?
-
Rikskringkastingen
- -

Min erfaring er at VW-motorer fungerer best med originale pluggkabler. Gammeldagse kobberkabler med støydempa plugghetter med metallskjerm.VonZu wrote:Pluggledningene som står på er silikonledninger fra biltema. De har jeg hatt trøbbel med før.
Oljenivået er nok i orden. Kjørte du på lavt turtall da lampa blinket? Tikker det i motoren når olja blir driftsvarm? Prøv å kjøre forbi en fjellvegg eller en betongkant med vinduet litt åpen og hør etter tikking som ligner ventiltikking.VonZu wrote:Og så blinket det litt i oljelyset da jeg forserte litt lett terreng. Det kunne jeg ikke forstå, da bilen fikk oljeskift rett før jeg overtok den. Oljenivået viste seg å ligge på 80% av avstanden fra lavpunkt til høypunkt på peilepinnen. Og det skulle jo være helt i orden?
Henrik Engen
-
VonZu
- -

Et bytte kommer det hvertfall til å bli. Jeg har strengt tatt ikke merket nevneverdig forskjell uansett hva slags pluggledninger jeg har brukt før i tiden, bortsett fra de biltemaledningene. Har litt inntrykk av at det blir viktigere på litt mer turtallsvillige motorer.Rikskringkastingen wrote:Min erfaring er at VW-motorer fungerer best med originale pluggkabler. Gammeldagse kobberkabler med støydempa plugghetter med metallskjerm.
Ja, jeg hadde lavt turtall. Nesten kvelning i det ene tilfellet. Tror ikke jeg kan høre noe ventiltikking, men jeg er ikke helt sikker. Syns disse vannboxerene høres litt snedige ut uansettRikskringkastingen wrote:Oljenivået er nok i orden. Kjørte du på lavt turtall da lampa blinket? Tikker det i motoren når olja blir driftsvarm? Prøv å kjøre forbi en fjellvegg eller en betongkant med vinduet litt åpen og hør etter tikking som ligner ventiltikking.
-
Rikskringkastingen
- -

Det er nok mange kabler som fungerer helt greit. Men de originale pleier å virke veldig bra, og ikke minst holde veldig lenge. Som regel blir slike silikonkabler dårlige mye fortere. Det er nok ganske sannsynlig at problemene i regnvær skyldes tennkablene.VonZu wrote: Et bytte kommer det hvertfall til å bli. Jeg har strengt tatt ikke merket nevneverdig forskjell uansett hva slags pluggledninger jeg har brukt før i tiden, bortsett fra de biltemaledningene. Har litt inntrykk av at det blir viktigere på litt mer turtallsvillige motorer.
Det kan være lurt å få målt oljetrykket. Min motor har begynt å varsle i oljelampa på tomgang. Denne motoren har den omtalte tikkelyden. Det høres ikke veldig godt, men lyden er ganske tydelig når du kjører med åpent vindu forbi noe som reflekterer lyden. Lyden er dessverre ikke ventiltikking, men rådebank.VonZu wrote: Ja, jeg hadde lavt turtall. Nesten kvelning i det ene tilfellet. Tror ikke jeg kan høre noe ventiltikking, men jeg er ikke helt sikker. Syns disse vannboxerene høres litt snedige ut uansettJeg hadde en runde og to med motordekselet av i går, for å høre etter muffens. Men jeg ble ikke så mye klokere. Satser på tranphomer har mer trent øre enn meg, så jeg må få bilen bort til han rimelig fort
Henrik Engen
-
VonZu
- -

Fyttigirsen mann, du skriver veldig gode innlegg. Jeg gir deg et kvalitetspoeng på ett av dem, for du hadde jo så få fra før

Oljetrykket skulle jeg likt å ha kontroll på. Jeg syns jevnt over biler har for få instrumenter. Ikke at jeg må vite alt som er å vite til enhver tid, men jeg liker å se litt realtime feedback fra motoren. Turtall, oljetrykk, eksostemperatur osv. syns jeg er er kjekt å se.
Oljetrykk har jeg aldri målt på en bil, så der må jeg nok forske litt før jeg går i gang.
Jeg humpet litt rundt med bilen i dag også, men da kom det ikke oljelys. Takk og lov for forutsigbarheten
Jeg hører verken rådebank eller ventiltikking. Takk og lov for det. Håper ingen andre hører det hellerRikskringkastingen wrote:Det kan være lurt å få målt oljetrykket. Min motor har begynt å varsle i oljelampa på tomgang. Denne motoren har den omtalte tikkelyden. Det høres ikke veldig godt, men lyden er ganske tydelig når du kjører med åpent vindu forbi noe som reflekterer lyden. Lyden er dessverre ikke ventiltikking, men rådebank.Et ganske kjent problem på en DJ-motor hvor det har vært slurvet med oljeskifta.
Oljetrykket skulle jeg likt å ha kontroll på. Jeg syns jevnt over biler har for få instrumenter. Ikke at jeg må vite alt som er å vite til enhver tid, men jeg liker å se litt realtime feedback fra motoren. Turtall, oljetrykk, eksostemperatur osv. syns jeg er er kjekt å se.
Oljetrykk har jeg aldri målt på en bil, så der må jeg nok forske litt før jeg går i gang.
Jeg humpet litt rundt med bilen i dag også, men da kom det ikke oljelys. Takk og lov for forutsigbarheten
-
Mr.Mean
- Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
- Phone: 93071960
Ta det tipset om lavt oljetrykk til deg, det er ikke sikkert du får flere advasler før den går istykker.
Erfart bittert på E18. VW selger et tilsetningsstoff til oljen, dette virker. Mindre friksjon mindre forbruk
lengere levetid.
Erfart bittert på E18. VW selger et tilsetningsstoff til oljen, dette virker. Mindre friksjon mindre forbruk
-
VonZu
- -

Tipset tar jeg absolutt seriøst. Det er et stykke før jeg har roen på den motoren. Etter hva jeg leser her inne, er det ikke akkurat verdens beste ingeniørkunststykke. Men med litt omtanke skal det vel gå seg til. Det ser ikke ut til å være verdens vanskeligste motor å skru på heller. Syns jeg kom rimelig godt til mye under bukken, og det er ikke så værst inn fra oversiden heller. Men det der helvetes eksosanlegget skal du få billig! 
-
VonZu
- -

Nå har jeg forsket litt mer, og jeg kan reprodusere oljelyset så mye jeg ønsker. Jeg gjorde flere kvelningsforsøk, og hver gang kom oljelyset når den var på nippet til å daue. Et kvart sekund etterpå kom ladelyset.
Var også og fikk en erfaren syncropist til å kikke på den. Han bemerket at den gikk lavt på tomgang, men forsåvidt fint. Bilen fikk ingen "tomgangsnykker" da han så på den.
Jeg tar dette med mer ro nå, uten at jeg kimser av lavt oljetrykk. Jeg vil ha inn oljetrykksmåler uansett.
Var også og fikk en erfaren syncropist til å kikke på den. Han bemerket at den gikk lavt på tomgang, men forsåvidt fint. Bilen fikk ingen "tomgangsnykker" da han så på den.
Jeg tar dette med mer ro nå, uten at jeg kimser av lavt oljetrykk. Jeg vil ha inn oljetrykksmåler uansett.
-
VonZu
- -

Nå skal jeg straks bestille eksosanlegg, og vil i forbindelse med montering av det anlegget ta for meg en liten smørbrødliste.
Jeg har også en følelse av at det er mange triks og knep for å gjøre disse tingene lurt. Så hvis noen har et kjerringråd på lur, er det bare å synge ut.
Jeg vet jeg nevnte olje, og jeg vet at det kan sette fyr i et hvilket som helst bilforum
Husker det tok helt av på et Mercedes-forum. Jeg vil ha en olje som noen kanskje syns er perfekt, men som de fleste hvertfall mener er gode greier. Jeg har lest en del om det her inn, men det spriker jo en del...
Lurer litt på Castrol GTX. Hadde vært et triks om det er en olje jeg kan finne til en fin pris. Jeg har gode rabatter på Q8 hvertfall. Jeg forstår at det hvertfall er ganske så nøye med oljetype på disse wbx-ene.
- Erstatt det som en gang var eksosanlegg.
Bytte olje (hvilken type?)
Skifte ekspansjonstanken til kjølesystemet (hvis det nå er det den heter...)
Bytte kjølevæske (hvilken type?)
Bytte pluggledninger
Bytte plugger (hvilken type?)
Rydde litt i andre ledninger.
Bytte lufteslangen fra veivhuset, eller hva det nå er.
Sette inn KN-filter, eller tilsvarende.
Jeg har også en følelse av at det er mange triks og knep for å gjøre disse tingene lurt. Så hvis noen har et kjerringråd på lur, er det bare å synge ut.
Jeg vet jeg nevnte olje, og jeg vet at det kan sette fyr i et hvilket som helst bilforum
Last edited by VonZu on 25 Mar 2011, 20:33, edited 1 time in total.
-
VonZu
- -

Tempmåleren funker ikke. Det blinker fortsatt i den av og til rett etter at jeg skrur på tenninga, men nåla er borte. Lort. Ser det er en tråd her om det. Skal se om jeg får noe nytte av det.
-
VonZu
- -

Re: Nøpen 2,1i motor (tomgang, start og ymse)
I dag var det kul umulig å få start på den da jeg skulle hjem fra jobb. Den snurrer rundt som bare det, men det er ikke antydning til tenning. Jeg tok av fordelerlokket for å se litt, og så at kontaktflaten på toppen av rotoren hadde tydelige spor etter at noen har skrapet den opp med en spiss gjenstand. Dette tyder vel kanskje på at det har vært kontaktproblemer der før, og at noen har utført en MacGyver-reparasjon i all hast.
Skal se om jeg får med meg en pluggnøkkel, så jeg kan få sett om det er gnist i pluggene. Og så i dag som jeg fikk det nye eksosanlegget fra England...
Skal se om jeg får med meg en pluggnøkkel, så jeg kan få sett om det er gnist i pluggene. Og så i dag som jeg fikk det nye eksosanlegget fra England...
-
Fjotten
- Car: T3 mange (mini)
Og så i dag som jeg fikk det nye eksosanlegget fra England...
Hva kom dette på i norske KR med moms og frakt...
Hva kom dette på i norske KR med moms og frakt...
-
VonZu
- -

Ca. 3700,- har blitt trukket fra min konto. Det ligger bilder av det på syncrotråden min.
-
Fjotten
- Car: T3 mange (mini)
Mange takk for opplysningen.VonZu wrote:Ca. 3700,- har blitt trukket fra min konto. Det ligger bilder av det på syncrotråden min.
Ha mange artige skrutimer !!
..
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Får vel også en regning fra tollen etterhvert.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
VonZu
- -

Det må jeg nok regne med. Men selv med toll, syns jeg ikke dette var noe avskrekkende dyrt. Men nå skal jeg passe meg for å ta munnen for full. Jeg har ikke montert det enda...
-
VonZu
- -

I går byttet jeg rotor og fordelerlokk. Da startet den uten å blunke. Beste starten den har hatt siden jeg kjøpte den. Men den står fortsatt på jobb, da jeg er så dårlig til å kjøre to biler samtidig. Satser på den kommer hjem i morgen, og at jeg får gang på noe eksosanleggbytte i til uka.
-
VonZu
- -

Den starter veldig bra når den er kald, og er treigere når den er varm.
Tomgangen er noe lav og ujevn. Den holdt på å daue da den sto på tomgang i dagens finvær, men holdt seg akkurat svivende.
Skal se om det blir bedre av å sette i den nye vakuumklokka på fremre diffsperre. Mulig det er tull i vakuumet, som jeg antar kommer fra motoren.
Tomgangen er noe lav og ujevn. Den holdt på å daue da den sto på tomgang i dagens finvær, men holdt seg akkurat svivende.
Skal se om det blir bedre av å sette i den nye vakuumklokka på fremre diffsperre. Mulig det er tull i vakuumet, som jeg antar kommer fra motoren.
Ser du frykter at olje kan bli et hett tema. Ser ikke slik ut. Jeg kjører Felleskjøpet helsyntetisk på WBX.
-
VonZu
- -

Kan avskrives også 
-
VonZu
- -

Nå har jeg akkurat fått hjem et 200-liters fat med Fuchs Titan Supersyn 5w-40 (mener jeg å huske at den heter), etter å ha snublet over det ved et heldig tilfelle. Jeg skulle bare ha en 20-liters kanne, men endte opp med 200 liter...
Prisen var en vits, så jeg hadde egentlig ikke noe valg...
Satser på at denne olja er brukendes på 1.9, 2.1i, 1.6TD og 2.0HDI. Da har jeg motorolje for flere år.
Jeg kjøpte også 40 liter Glycoshell Longlife-ettellerannet. Den skal være blandbar med den gamle blå, samt inneha preserveringsegenskapene til G12+.
Tenker å skifte både olje og kjølevæske når jeg tar eksosanlegget. Samt en aldri så liten motorrens.
Satser på at denne olja er brukendes på 1.9, 2.1i, 1.6TD og 2.0HDI. Da har jeg motorolje for flere år.
Jeg kjøpte også 40 liter Glycoshell Longlife-ettellerannet. Den skal være blandbar med den gamle blå, samt inneha preserveringsegenskapene til G12+.
Tenker å skifte både olje og kjølevæske når jeg tar eksosanlegget. Samt en aldri så liten motorrens.